معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پنبه ملّه خوسف به دلیل رنگ خاص آن یک مزیت رقابتی نسبت به سایر محصولات داشته و باید با تکمیل پرونده آن، زمینه ثبت جهانی این محصول را فراهم کنیم.
مریم جلالی در جمع خبرنگاران افزود: صنایع دستی حاصل هوش و استعداد تاریخی ماست اینکه از همه مواد در دسترس و اولیه بهترین کالا ساخته می‌شود.
وی بیان کرد: پنبه یک محصول استراتژیک است اما پنبه ملّه خوسف به دلیل رنگ طبیعی آن، یک مزیت رقابتی دارد چون نیاز به رنگ‌های شیمیایی ندارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور اضافه کرد: در دنیای امروز که تغییرات اقلیمی ما را به سمت حفاظت از محیط زیست و کمتر استفاده کردن از رنگ‌های شیمیایی می‌برد می‌توان از پنبه ملّه به عنوان یک مزیت رقابتی برای بافت پارچه‌های دوستدار محیط زیست استفاده کرد.
وی تصریح کرد: کسانی در جهان هستند که حاضرند برای پارچه‌های دوستدار محیط زیست هزینه‌های بالا بپردازند لذا باید بتوانیم در راستای معرفی این پنبه به جهان و این نوع بافت تلاش کنیم.
جلالی تاکید کرد: باید شاخص‌های بین‌المللی را رعایت کنیم و زمینه‌سازی را برای اتصال کشاورزی و صنایع دستی فراهم کنیم چون پنبه یک گیاه است که اگر دستگاه‌های متولی مانند جهاد کشاورزی همکاری نکنند شاید اقتصادی بودن خودش را از دست بدهد و‌ نتوانیم استفاده کنیم.
وی یادآور شد: این گیاه اکنون به همت هنر صنعتگران صنایع دستی خراسان جنوبی زنده مانده و امیدواریم بتوانیم ارزش آن را حفظ کنیم و همانطور که خوسف شهر ملی ملّه است این محصول را به جهان نیز معرفی کنیم.
معاون صنایع دستی کشور افزود: پرونده پنبه ملّه باید تکمیل و ثبت جهانی آن را به عنوان یک استعداد، مزیت و جایگزین برای مواد پلاستیکی که به طبیعت لطمه می‌زند پیگیری کنیم چرا که این ظرفیت در استان وجود دارد.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور