کتاب اوستا علی توسط  مجید زنگویی در چهار فصل «قبل از انقلاب»، «از پیروزی انقلاب تا اسارت»، «اسارت» و «آزادی» نوشته است.

راوی خاطرات این کتاب، استاد بنایی است که اول انقلاب به خیل عزیزان سپاه می‌پیوندد و جالب اینکه او که در نوجوانی زندگی طلبگی در جوانی بنایی و مبارزات علیه رژیم را تجربه کرده، بعد شرکت در جبهه‌ها غرب و جنوب و اسارت در عملیات خیبر، مجدد از تجربه خود در بنایی در زندان موصل دو بهره می‌گیرد.
سرهنگ محمدعلی پردل کسی است که هم پای تاریخ معاصر ایران  از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۹۷ سیر کرده و در حقیقت خود یک تاریخ است؛ پر از درس‌ها و عبرت‌ها…»
نویسنده در کتاب «اوستاعلی» کوشیده است در کنار روایت‌هایی از سادگی و زلالی زندگی روستایی فارغ از هیاهوی طبل میان تهی صنعت، از فریادهای برآمده از قلب‌های روشن علیه ظلم و گام‌های استوار به سوی روشنایی در عصر مبارزات قبل از انقلاب، از جانبازی‌ها و ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس، و هم از پایداری‌ها و روشن نگاه داشتن چراغ عشق به حق در ظلمت اسارت خاطراتی را ثبت کند.
خاطرات راوی از دروس تفسیر آیت‌الله العظمی سید‌علی خامنه‌ای و اقامه جماعت ایشان در مساجد گوناگون و ارشادات و مبارزات ایشان، حضور راوی در دو عملیات بزرگ «والفجر۳ » و «خیبر» و ذکر خاطراتی از سرداران بزرگ اسلام به ویژه شهید غلامرضا پروانه و تشکیل سازمانی قوی و مخفی به همت اسرای اردوگاه موصل ۲ و نمایش قدرت ایمان و آزادگی در اسارت و غربت، از جمله مباحث مطرح شده در این کتابند.
انتشارات سوره مهر کتاب «اوستاعلی» را در قطع رقعی، ۴۶۴ صفحه و به بهای ۸۵ هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.
روایتی از سیر نگارش یک کتاب
مجید زنگویی، نویسنده این کتاب می‌گوید:  تاریخ معاصر ایران شاهد یک حرکت اجتماعی بزرگ و به هم پیوسته است؛ همانند یک انسان که متولد می‌شود، رشد می‌کند و به بلوغ می‌رسد.
وی افزود: بررسی این تاریخ تمام راه‌ها و چاه‌ها را تا رسیدن به بلوغ به انسان می‌نمایاند؛ زندگی کسانی که هم قدم این تاریخ رشد کرده‌اند نیز خودش یک تاریخ است، تاریخی پر از تامل؛ سرهنگ محمدعلی پردل کسی است که همپای این تاریخ از سال ۱۳۲۷ تا ۱۳۹۷ سیر کرده و در حقیقت خود یک تاریخ است پر از درس‌ها و عبرت‌ها.
زنگویی ادامه داد: این اثر از سادگی و زلالی زندگی روستایی قبل از هیاهوی طبل میان تهی صنعت نشانی دارد، هم از فریادهای برآمده از قلب‌های روشن علیه ظلم و گام‌های استوار به سوی روشنایی در عصر مبارزات قبل از انقلاب، هم از جانبازی‌ها و ایثارگری‌های دوران دفاع مقدس و هم از پایداری‌ها و روشن نگاه داشتن چراغ عشق به حق در ظلمت اسارت.
وی ادامه داد: کلمات چقدر ناتوان‌اند برای به تصویر کشیدن عظمت جوانمردی و ایثار راهیان راه شهادت؛ عاشقانی که پروانه وار گرد آتش عشق پایمردی می‌کنند و سراپا آتش می‌شوند؛ مردانی که حدیث عشقشان آتش در سوختگان عالم می‌زند. کوه مردانی که همانند پیشوای خود علی ابن ابی طالب(ع)، در میدان نبرد با دشمنان حق، دندان‌ها را به هم می‌فشرند، به انتهای صفوف دشمن می‌نگرند سرشان را به خدا عاریت می‌دهند و اگر تمام خلابق به جنگشان برخیزند به دشمن پشت نمی‌کنند.
این نویسنده بیان کرد: این صفحات مزین به نام و یاد عاشقانی چون شهید غلامرضا پروانه است؛ او که در راه انقلاب ثابت قدم بود و از سرزنش هیچ سرزنشگری نهراسید؛ کسی که طبق روایت راوی این کتاب، آزاده محمدعلی پردل، در عملیات فخرآفرین والفجر۳ چون رعد بر دشمن خروشید و سیل مرگ را بر سر دشمن فروریخت و بعد از آن به خاطر پرونده سازی‌ها، به ناحق به زندان افتاد و چون کسی نبود که جای خالی‌اش را در عملیات خیبر پر کند، با واسطه فرمانده تیپ ۲۱ امام رضا(ع) برای شرکت در از زندان آزاد شد؛ با لباس غیرنظامی در عملیات خیبر حضور یافت و همان طور که خودش می‌خواست، در ساحل هور برای همیشه از زندان تن آزاد شد.
وی تصریح کرد: در مهر سال ۱۳۹۵ مسئولیت تدوین خاطرات سرهنگ آزاده محمدعلی پردل از سوی حوزه هنری به من سپرده شد؛ من کارم را با بررسی سی ساعت مصاحبه با آقای پردل که جلیل خسروی انجام داده بود شروع کردم؛ پس از تدوین مصاحبه‌های اولیه با آقای پردل به این نتیجه رسیدم که سی ساعت مصاحبه با شخص پرخاطره‌ای مانند ایشان کم است و حق مطلب ادا نمی‌شود.
زنگویی بیان کرد: بهمن سال ۱۳۹۵ بود که آقای پردل سفری به بیرجند داشت؛ فرصت را غنیمت شمردم و پانزده ساعت دیگر با ایشان مصاحبه کردیم؛ این اولین دیداری بود که با آقای پردل داشتم.شخصیت آقای پردل به حدی گیرا بود که به سرعت انسان را جذب خودش می کرد؛ سنش به ۷۰ می‌رسید اما جواندل و جوانفکر بود؛ حوادث را موشکافی می کرد و با دقت خاصی ظرایف خاطرات خودش را از زیر غبار سال‌های متمادی بیرون می‌کشید و بیان می‌کرد.
وی بیان کرد: در سیر تدوین کتاب، یک بار دیگر نیاز بود مصاحبه‌ای کوتاه با اشان داشته باشم و برخی خاطرات را تکمیل کنم؛ در هجدهم  تیر ۱۳۹۷ به اتفاق چند نفر از دوستان به حاجی آباد زیرکوه رفتیم؛ آقای پردل به زمین کشاورزی‌اش در جایی به نام بارنجگان در هشت کیلومتری مرز افغانستان رفته بود.
زنگویی ادامه داد: از حاجی آباد به بارنجگان رفتیم و با ایشان دیدار کردیم؛ برای ما تعجب برانگیز بود که چگونه ایشان با آن سن و سال و با وجود تحمل نزدیک به هفت سال اسارت، راست قامت و پرقدرت در باغش کار می‌کند؛ آقای پردل درباره تاریخچه بارنجگان فاصله اندکش تا مرز افغانستان و استعدادها و ویژگی‌های بارنجگان توضیحاتی داد؛ قبل از ظهر چندساعت با ایشان مصاحبه کردم.
این نویسنده افزود: در نیمه اول سال ۱۳۹۷ توانستم خاطرات آقای پردل را تا حدی تدوین کنم که می‌شد عنوان کتاب را به آن اطلاق کرد؛ حوزه هنری استان خراسان جنوبی، طبق روال طبیعی، کتاب خاطرات آقای پردل را برای کارشناسی به تهران فرستاد؛ مدتی بعد کارشناسان دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری مراکز استانی نتیجه کارشناسی را به حوزه هنری خراسان جنوبی ارسال کردند.
وی تصریح کرد: همان طور که خواسته شده بود در صدد رفع ایرادها و تکمیل کتاب خاطرات آقای پردل برآمدم؛ در اسفند سال ۱۳۹۷ به حاجی آباد رفتم و چند ساعتی با آقای پردل مصاحبه کردم؛ ایشان مثل کذشته با کمال مهمان نوازی و روی گشاده مرا پذیرفتند؛ در تابستان ۱۳۹۸ باز نیاز به چند ساعت مصاحبه پیش امد که این بار آقای خسروی که قصد سفر به حاجی آباد را داشت زحمت کشید و چند ساعت با آقای پردل مصاحبه کرد.
این نویسنده بیان کرد: کتاب را در چهار فصل “قبل از انقلاب” ، “از پیروزی انقلاب تا اسارت” ، “اسارت” و “آزادی” تدوین کرده‌ا و وقایع به ترتیب زمان وقوع چیده شده‌اند؛ در فصل اول خاطرات راوی از دروس تفسیر آیت الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای و اقامه جماعت ایشان در مساجد گوناگون و ارشادات و مبارزات ایشان اهمیت ویژه دارد.
وی افزود: در فصل دوم، حضور راوی در دو عملیات بزرگ”والفجر ۳″ و “خیبر” و ذکر خاطراتی از سرداران بزرگ اسلام بویژه شهید غلامرضا پروانه اهمیت خاصی دارد؛ در فصل سوم هم تشکیل سازمانی قوی و مخفی به اهمیت اسرای اردوگاه موصل ۲ و نمایش قدرت ایمان و آزادگی در غربت کفر و اسارت،حماسه ای کم نظیر است.
وی بیان کرد: در نگارش خاطرات کمال امانت داری را رعایت کرده‌ام؛ تمام وقایع و تحلیل‌هایی که در این کتاب آمده بی کم و کاست همان چیزی است که راوی بیان کرده است؛ در تمام خاطرات مربوط به آیت الله العظمی خامنه‌ای، برای ایشان از فعل جمع استفاده شده است.
زنگویی با تشکر از مجید کریمیان؛ رئیس محترم حوزه هنری خراسان جنوبی که در به ثمر رسیدن این اثر از هیچ کمکی دریغ نکردند، ادامه داد: از آقای محمد قاسمی پور؛ مسئول دفتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری که در جایگاه کارشناس این اثر بنده را همراهی کردند صمیمانه تشکر و قدردانی کنم؛ از آقای محمد پرحلم که راهنمایی هایش بسیار راهگشا بود و در مدت کوتاهی سبب ارتقای سطح نگارشم شد نیز قدردانی می‌کنم.
وی افزود: برای نگارش تاریخ دقیق وقایع قبل از انقلاب از کتاب تقویم تاریخ خراسان جنوبی نوشته غلامرضا جلالی و کتاب شرح اسم نوشته هدایت الله بهبودی استفاده کرده‌ام و برای نگارش تاریخ دقیق وقایع اردوگاه موصل از کتاب سال‌های اسارت نوشته محمد جواد اسکافی مدد گرفته‌ام.
جوانانی که باید اعتقاداتشان حفظ شود
محمدعلی پردل، راوی این کتاب نیز معتقد است که بعد از آشنایی با آیت الله خامنه‌ای،  یعنی از سال ۱۳۴۹ به بعد همواره به منظور احترام ایشان را با فعل جمع مورد خطاب قرار داده و در نقل قول‌ها برای ایشان از فعل جمع استفاده کرده؛ بنابراین ضروری است که در این مورد هم امانت حفظ شود.
وی بیان می‌کند: باید برای نسل جوان حوادثی که ایران به چشم دیده بیان شود تا بتوان به رهیافت مناسبی از اعتقادات و باورهای دینی در تمسک به باورهای انقلابی رسید.
پردل ادامه داد: زندگی در عصر حاضر نباید ما را از دستاوردها و مبارزاتی که انقلاب به وسیله آن به پیروزی رسیده غافل شد؛ این غافل نشدن به معنای عدم فراموشی باورها و اعتقادات است که باید نسل به نسل حفظ شود.
وی تصریح کرد: امیدوارم این کتاب و سایر کتبی که در حوزه تاریخ مبارزاتی و حماسی ایران به چاپ رسیده بتواند جوانان را بهره ‌مند از آگاهی تاریخی کرده تا بتوانند راه درست و حقیقی را از شایعاتی که دشمن بیان می‌کند تشخیص دهند.
اولویتی برای حوزه هنری
مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی نیز گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی چند وقتی است که به مسئله پرداختن به تولیدات تاریخ شفاهی توجه وافری دارد؛ این تاریخ شامل تاریخ شفاهی معاصر ما، مبارزات مردم و تشکیل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و موارد متعددی برای بازگویی برای نسل جوان است.

وی با بیان اینکه این تاریخ لازم است در اختیار نسل بعد قرار بگیرد تا کوشش‌های انقلابی از یاد نرود، افزود: این مسئولیت ویژه حوزه هنری در حوزه تولید محتوای انقلاب اسلامی است.
کریمیان ادامه داد: در این حوزه در کشور آثار ارزشمندی مانند دختر شینا، دا و آثار متعددی که مورد توجه مخاطبین قرار گرفته، تولید شده و در چند سال اخیر برنامه ریزی شده که تولیدات تاریخ شفاهی در استان‌ها نیز تقویت شود.
وی اظهار کرد: از همین رو برگزاری دوره‌های آموزشی برای تولیدات از ۶ تا ۷ سال گذشته را در مسیر برنامه‌های خود قرار دادیم؛ در این دوره‌ها افراد خوبی در استان شناسایی و تحت آموزش قرار گرفتند و بعد از این مرحله سوژه‌هایی که بیان تاریخ شفاهی از آن امکان پذیر است احصا شده و شاهد تولید و انتشار چندین اثر بودیم.
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه کتاب‌ اوستا علی، خاطرت آزاده قهرمان ماست، تصریح کرد: این کتاب از روزهای نوجوانی و کودکی اقای پردل از روستای اردکول آغاز می‌شود و به نوعی تصویرسازی دوره‌ای را انجام می‌دهد که خان‌ها بر روستاها حاکم بودند و قسمتی از خاطرات مهم سال ۴۲ و دوران نوجوانی این فرد که وارد زندگی طلبگی و حوزوی می‌شوند را دربرمی‌گیرد.
کریمیان با بیان اینکه حوادث مربوط به رهبری امام راحل(ره) و بعد حوادث قبل از انقلاب و مبارزات قبل از انقلاب را به تصویر می‌کشد، افزود: به همراه این مبارزات خاطرات بسیار زیبایی از تظاهرات مردم در خراسان بازگو می‌شود و فضاهای ارتباطی خوبی با مسجد و کرامت بیان می‌شود.
وی تصریح کرد: این فرد شغل بنایی را انتخاب می‌کند و به عنوان استاد بنای ماهر وارد عرصه اجتماعی می‌شوند و همزمان کار تبلیغی را ادامه می‌هد؛ قسمتی از کتاب نیز عملیات خیبر و داستان اسارت آزادگان در دست نیروهای بعثی بیان می‌شود و سپس دوران درخشان آزادگی ایشان آغاز می‌شود.
وی بیان کرد: این کتاب به نوعی بیانگر رشادت‌ها و فعالیت‌های تاریخی مردم در این برهه تاریخی است و با نثر ساده و روان و روایت گونه نوشته شده و در این راه معاونت استان‌های حوزه هنری نقش پررنگی داشتند.
کریمیان با بیان اینکه کتب تاریخ شفاهی به گونه‌ای تدوین می‌شود که با استنادات قوی نسل جوان را بسیار جذب داستان واقعی می‌کند، اظهار کرد: حوزه هنری در رشته‌های مختلف هنری فعالیت خود را ادامه داده و به طور مثال امسال شاهد برگزاری همایش استانی بچه‌های مسجد هستیم که اولویت را بر ارائه تولیدات و آثار ضدآمریکایی گذاشته‌ایم و در پایان سال در حوزه کتاب چندین عنوان کتاب رونمایی خواهد شد؛ در حوزه سرود هم آثار خوبی تولید شده است و به دنبال پرداختن به جریان‌های مردمی در عرصه به ثمر نشستن انقلاب هستیم.
کریمیان با بیان اینکه در پی آن هستیم گروه‌های مرمی را با آموزش، توانمندسازی و ساماندهی به سطحی برای تولید مطلوب جریان‌های مردمی برسانیم، تصریح کرد: ظرفیت مردم در حوزه فعالیت‌های هنری بی نظیر است که با آزادسازی این ظرفیت و سازماندهی بتوانیم به تولیدات مهم تر و موثرتری برسیم.

وی با تاکید بر استفاده از جوانان خوش فکر، بیان کرد: از نویسنده خوب کتاب و محقق این کتاب آقای خسروی تشکر کرده و از سعه صدر رزمنده آزاده آقای پرداخت تا به نتیجه رسیدن این اثر تشکر می‌کنم و با برنامه ریزی انجام شده این اثر در شب میلاد حضرت زینب(س)  رونمایی خواهد شد.
تاریخ ایران پر است از گفتن‌ها و بیان‌ها و به تصویر کشیدن‌ها؛ چه خوب است تا دیر نشده برای نسل جدید که هیچ از انقلاب و مبارزات مردمی ندیده‌اند گفتنی‌ها را در قالب تولیدات هنری بیان کنیم. حوزه هنری در این عرصه نفش بسزایی ایفا کرده و هنوز راه بسیار تا رسیدن به سطح مطلوب دارد.