وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب، ارتقای حوزه سلامت در همه استان‌ها است که در این بخش کارهای بسیار خوبی انجام شده و شاخص ها رشد جهشی داشته است.

بهرام عین اللهی  در آیین افتتاح همزمان ۲۸ پروژه‌ حوزه سلامت استان خراسان جنوبی که در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیات علمی، ۲۷۰ هزار دانشجو در رشته های مختلف، هزار بیمارستان و ۱۵۰ هزار تخت که اخیرا افزایش یافته از دستاوردهای انقلاب است.

وی با یادآوری کنترل بسیاری از بیماری ها در کشور عنوان کرد: بیماران از بسیاری کشورهای دیگر برای درمان به کشور ما مراجعه می کنند در حالی که قبل از انقلاب برای کارهای جزئی مجبور بودیم به خارج کشور برویم.

هیچ رشته پزشکی نیست که در کشور نداشته باشیم

وزیر بهداشت گفت: در بسیاری از رشته ها موفق بوده ایم و هیچ رشته پزشکی نیست که در جایی از دنیا وجود داشته باشد و ما آن را در کشورمان نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در ایام الله دهه فجر با افتخار باید بگوییم یکی از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، حوزه سلامت بوده است و اکنون فرصت تحلیل و تبیین نداریم علیرغم اینکه وابستگی ما ۱۰۰ درصدی بود و کاملا به غربی‌ها وابسته بودیم.

عین اللهی افزود: در حوزه سلامت وضعیت بسیار بحرانی بود و پزشکان بی‌کیفیت کشورهای دیگر را داشتیم اما بعد از انقلاب در کل کشور از جمله خراسان جنوبی شاهد ارتقای حوزه سلامت هستیم.

۹۹ درصد داروها تولید داخل است

وی گفت: اکنون ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخل است و در زمینه دانش بنیان ها، تربیت نیروی انسانی، تامین اماکن و تجهیزات پزشکی پیشرفته از ابتدای انقلاب تاکنون رشد خوبی داشته ایم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در دوران کرونا نیز ثابت شد علیرغم اینکه این ویروس در همه جا یکسان بود اما با حمایت مردم و دانشمندان و با تولید ۶ نوع واکسن با وجود همه تحریم‌ها با موفقیت از شرایط عبور کردیم.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم که مردم مشارکت بیشتری در حوزه سلامت داشته باشند و سبک زندگی حائز اهمیت است.

عین اللهی گفت: پویش ملی سلامت که اخیرا اجرا شد، نشان داد هرچه مردم در تغذیه و ورزش به فکر خود باشند از بسیاری بیماری ها می‌توان پیشگیری کرد.

سلامت جامعه باید از خانواده شروع شود

وی به اجرای برنامه ملی سلامت خانواده اشاره کرد و گفت: سلامت جامعه باید از خانواده شروع شود لذا مراقبان بهداشت باید در خانواده‌ها حضور پیدا کنند تا مسایل حوزه سلامت به صورت اساسی دنبال شود.

وزیر بهداشت افزود: این طرح در ۱۹۵ شهرستان اجرا شده و باید گسترس یابد تا تمامی شهرستان‌ها به تدریج درگیر شوند و اگر در این طرح بیماری پیدا شود در نظام ارجاع به پزشک متخصص و اگر نیاز به بستری باشد تا ۹۵ درصد هزینه ها پرداخت می‌شود.

عین اللهی گفت: امیدواریم در خراسان جنوبی هم به عنوان استان الگو این طرح پیاده سازی شود.

وی با بیان اینکه ارتقای سلامت در همه حوزه ها تحول ایجاد می‌کند افزود: امروز نیروهای بسیار خوبی در حوزه سلامت داریم و خراسان جنوبی هم نیروهای بسیار فداکاری دارد و کار تیمی بزرگی در حال انجام است.

دولت مردمی به دنبال ایجاد عدالت در کل کشور است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: یکی از افتخارات دولت مردمی این است که سعی شده عدالت در سراسر کشور برقرار شود که این موضوع در خراسان جنوبی هم دنبال می شود لذا انواع و اقسام دستگاه‌های تشخیصی در استان مستقر شده است.

وی با اشاره به محرومیت تاریخی در برخی استان ها از جمله خراسان جنوبی گفت: از همین رو نیاز به کار جهادی در کل استان خراسان جنوبی داریم تا آنچه شایسته مردم است انجام شود.

عین اللهی، خانواده و جمعیت را از دیگر مباحث مهم کشور مطرح کرد و گفت: یکی از تکالیف حوزه بهداشت و درمان، جوانی جمعیت است لذا تاکید می شود در این زمینه بیش از پیش کار شود.

وی با بیان اینکه مراکز درمان ناباروری باید در سطح استان گسترش یابد بیان کرد: این موضوع فقط مربوط به وزارت بهداشت نیست لذا استاندار خراسان جنوبی هم کمک کند که این نقیصه برطرف شود.

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه نگاه فقط داخل استانی نیست لذا هیچ محدودیتی  وجود ندارد و هر نقطه ای از کشور می تواند ممتاز باشد عنوان کرد: از خراسان جنوبی هم اقدامات بین المللی می تواند شروع شود لذا کارهای ویژه مورد انتظار بوده پس مراکز پژوهشی تحقیقاتی، شتاب دهنده ها و راه‌های میانبر در این زمینه حایز اهمیت است.

بی نیازی مردم از مراجعه به سایر شهرها دنبال می شود

عین اللهی با اشاره به بهره برداری از ۲۸ پروژه حوزه سلامت استان با اعتبار پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال گفت: نباید به این طرح‌ها اکتفا کنیم بلکه ارتقای بیشتر آن مد نظر است تا به جایی برسیم که هیچ بیماری مجبور نباشد برای درمان به جای دیگری مراجعه کند.

وی گفت: دستگاه‌های ام آر آی در شهرستان‌های فردوس و طبس نصب شده و با افتخار اعلام می کنیم در این مدت ۲ دانشکده علوم پزشکی در خراسان جنوبی به تایید شورای گسترش وزارتخانه رسید.

وزیر بهداشت ادامه داد: ایجاد این دانشکده‌ها سختی های زیادی دارد اما با پیگیری های نمایندگان مردم در مجلس محقق شد که اگر از نظر عملی و آموزشی گسترش ایجاد می‌شود شاهد پیشرفت‌های اجتماعی و فرهنگی هم خواهیم بود و بر سطح آگاهی مردم آن منطقه افزوده می‌شود.

وی بیان کرد: دانشکاه علوم پزشکی بیرجند در طول انقلاب پیشرفت‌های فراوانی داشته و اقدامات تحولی در دولت مردمی هم زیاد بوده است.

عین اللهی گفت: افتتاح ۴۳ پروژه بهداشتی و ۳۴ پروژه درمانی با اعتبار ۶ هزار میلیارد ریال قبل از پروژه های دهه فجر از دستاوردهای دولت سیزدهم در استان است.

وی با اشاره به تامین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تجهیزات پزشکی برای استان خراسان جنوبی عنوان کرد: نمایندگان مردم استان در مجلس هم به پروژه های بهداشت و درمان کمک خوبی کردند.

مدیران باید جهادی کار کنند/ عزل رئیس بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه مدیران باید جهادی و میدانی کار کنند افزود: همه مشکلات از مرکز حل نمی شود، وقتی امروز از بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند بازدید کردم و دیدم که انبار دارو فرسوده و در حال تخریب است این دیگر قابل حل از مرکز نیست.

وی گفت: از همین رو رئیس بیمارستان امام رضا را عزل کردم و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند باید مدیر انقلابی را منصوب کند و در همه کارها نظارت کامل باشد.

عین اللهی با اشاره به لزوم ورود نرم افزاری به حوزه مدیریت‌ها و کار میدانی برای افزایش دقت کارها ادامه داد: کار مردم باید به سرعت انجام شود و پرونده‌ها درست باشد لذا درمان سریع و به موقع از شاخص‌های مهمی بوده که در نظام بهداشت و درمانی مورد انتظار است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح امروز (جمعه) در نهمین روز دهه فجر وارد بیرجند شد و ابتدا از بخش های مختلف بیمارستان‌ امام رضا (ع) و بیمارستان ولی‌ عصر (عج) مرکز استان بازدید کرد.

۲۸ پروژه حوزه سلامت استان خراسان جنوبی با زیربنای کل ۱۰ هزار و ۶۴۰ متر مربع و اعتبار پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال به طور متمرکز افتتاح شد. ۲ بیمارستان، ۲ بخش ام آر آی، ۱۱ واحد پانسیون پزشکان، ۶ واحد اورژانس پیش بیمارستانی و هفت واحد بهداشتی به صورت وبیناری در شهرستان های این استان به بهره برداری رسید.