نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: مباحث اقتصادی مهمترین مساله روز جامعه است و یکی از بهترین اهداف سرمایه دانشگاهی ما باید حل مسائل ملی ‌و ‌محلی باشد.

 سعید جلیلی  در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه‌های خراسان‌ جنوبی که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برگزار شد، افزود: امروز علیرغم اعمال جنگ نظامی و تحریم‌های اقتصادی، دشمن اعتراف کرده که ما موفقیت‌های زیادی را کسب کرده‌ایم در حالی که سال ۹۲ و پارسال بارها بیان‌ کردیم همه مشکلات را نمی‌توان به تحریم‌ها گره زد.

وی تصریح کرد: یکی از آدرس‌های غلطی که امروز داده می‌شود همین است که اعلام می‌کنند فلان کار را انجام دهید تا فلان کار انجام شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توافق را مگر انجام ندادید، مگر نگفتند توافق کنید مشکلات حل می‌شود چرا در همان سال‌هایی که توافق شد، رشد اقتصادی کشور که باید هشت می‌شد منهای یک شد و دلیل آن را روی کار آمدن ترامپ اعلام کردند.

وی افزود: مگر می‌شود سرنوشت یک مملکت را به روی کار آمدن افراد در کشورهای دیگر گره زد؛ باید شرایط کشور را پیش برد و مسیر را دنبال کرد.

جلیلی گفت: ما در سیاست و روابط اقتصادی خارجی به‌خصوص در منطقه‌ای که هستیم بازارهای زیادی داریم اما اینکه تورم داریم، باید یک طرف تولید و منابع داشته باشیم تا در طرف دیگر توازن ایجاد شود.

وی بیان کرد: اگر پول بیشتر از تولید شود شاهد تورم خواهیم بود لذا یک‌ مساله‌ مزمن در کشور ‌خلق پول است که مربوط به اکنون نیست و از سال ۵۲ تاکنون وجود داشته است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: خلق پول در ۵۰ سال گذشته حدود ۶۰ هزار برابر بوده در حالی که تولید یک عدد دو رقمی است؛ اینکه چندین سال شده مقام معظم رهبری شعار سال را براساس مسائل اقتصادی تعیین می‌کنند نیز همین موضوع است.

وی تاکید کرد: در این زمینه یک بخش مربوط به دولت و بخشی مربوط به دانشگاه است، اگر برای پنج سال آینده رشد هشت درصدی اقتصادی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم حتما باید برای دانشگاه سهم تعیین کنیم.

نقش مهم دانشگاه‌ها در کم کردن فاصله وضع موجود تا مطلوب

جلیلی افزود: دانشگاه‌ها در کم کردن فاصله وضع موجود و مطلوب خیلی می‌توانند نقش ایفا کنند تا بتوان در یک حرکت عمومی خوب پیش رفت.

وی با اشاره به وجود ۴۰ هزار گروه جهادی در سطح کشور گفت: دانشجویان سهم زیادی در این گروه‌ها دارند و هر سال تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف که در اتفاقات اخیر در حق آنها ظلم شد، به استان‌هایی مانند خراسان جنوبی سفر کرده و کار جهادی می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: در یک محیط خلا نیستیم که اگر کاری نکردیم متوقف شود، چون دشمن بلافاصله برنامه‌ریزی می‌کند و با استفاده از همه ابزار مانع‌ موفقیت‌ها می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر می خواهیم کشور موفقیت‌های خود را داشته باشد باید ظرفیت‌ها  را شناخته و برای آن برنامه داشته باشیم.

جلیلی گفت: کسی که زمانی می‌گفت سیم خاردار به ایران ندهید امروز به جایی رسیده که اعلام می‌کند ایران سلاح هسته‌ای تولید می‌کند؛ کسی که می‌گفت همه را بسیج می‌کنم امروز دلش به فحش‌های رکیک و چاقوکشی خوش است و این نشانه چیست؟

وی افزود: مگر غیر از این است که احساس می‌کنند قدرت ما به نقطه شتاب رسیده است؛ نمی‌گوییم در نقطه مطلوب هستیم اما داریم به نقطه مطلوب نزدیک می‌شویم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه دشمن همه گزینه‌های روی میز را اجرا کرده است گفت: او می‌فهمد دیگر نمی‌تواند مانع جدی سر راه کشور بگذارد، آسیب‌هایی می‌رساند و تلاش می‌کند نسل دهه ۶۰ تکرار نشود در حالی که در نسل دهه ۷۰ افرادی مانند شهید حججی را داریم.

وی اضافه کرد: امروز جوان دهه هشتادی را با همه وحشی‌گری شهید می‌کنند، علت بقای این کشور و نظام مردم بودند و نباید اجازه بدهیم مردم آسیب ببینند.

جلیلی گفت: دولت، سایر بخش‌ها و مردم باید توجه داشته باشند اینکه سوال می‌شود چرا جوان ما امروز چنین شده است، چون نیاز به‌ کار چهره‌ به چهره و واقعی داریم؛ باید با جوان نشست و حرف زد تا به شکل واقعی مشکلات حل شود.

وی عنوان کرد: مشکلات به‌گونه‌ای نیست که حل‌نشدنی باشد بلکه با حرکت جهادی نتایج خوبی حاصل شده و در عرصه‌های دیگر هم می‌توان با حرکت‌های جهادی شاهد موفقیت بود.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: دستگاه‌های دولتی و نظارتی وظایفی دارند که باید در راستای انجام وظایف خود بکوشند.

وی افزود: امروز بسیاری از مباحثی که مطرح می‌شود از جمله اشتغال، اگرچه منابع به اندازه نیاز ما نیست اما سهم بخش‌های مختلف از جمله دانشگاه‌ها باید تعریف شود و از منابع موجود هم به‌درستی استفاده کنیم.

جلیلی تصریح کرد: اگر از کمبود منابع حرف می‌زنیم اینجا جای ریخت و پاش و تبعیض و فساد نیست بلکه باید هزینه‌ها مدیریت شود، ردیف‌های فراوانی داریم که اگر خوب مدیریت شود بخشی از مشکلات حل می‌شود.

هر دانشگاه یک دولت در سایه باشد

وی با بیان اینکه هر دانشگاه ما باید به یک دولت در سایه تبدیل شود گفت: با توجه به ظرفیت علمی، اساتید، دانشجویان و دانشگاه‌ها و هزینه‌های زیاد از جمله عمر انسان که قابل جبران نیست باید نقش دانشگاه‌ها جدی‌تر گرفته شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بحث دولت در سایه را چند سال پیش مطرح کردیم اکنون هم تاکید داریم چون نیاز به گفتمان نرم داریم تا به موازات آن، آحاد جامعه سایه به سایه تحولات جامعه را دنبال کنند و بر آن تاثیر بگذارند.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته یکی از مباحثی که به جد دنبال شده این است که اگر می‌خواهیم وضع کشور خوب شود، دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مسائل را حل کنند و یکی از تمایزات اندیشه سیاسی اسلامی این است که اگر وظیفه‌ای را بیان می‌کنند به موازات آن مردم نیز باید همزمان برای آن قیام کنند.

جلیلی گفت: بهتر از حضرت علی (ع) در راس حکومت نداریم و اگر می‌خواهیم عدالت شکل بگیرد حتی اگر آن حضرت هم در راس حکومت باشد و جامعه‌ای برای آن قیام نکنند، عدالت محقق نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به مفهمومی داریم که در آن گفتمان آحاد مردم در نظر گرفته شود، گفت: یعنی اگر هر دولتی کار خوبی انجام می‌دهد باید به پیش رفتن آن کمک کنیم، خطا را حذف و موارد ناقص، تکمیل شود که نیازمند حرکت جدی مردم است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: در طول سال هزاران پایان نامه در سطح دکترا، ارشد و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها تهیه می‌شود که می‌توان از این ظرفیت برای حل مسائل و مشکلات استفاده کرد.

وی گفت: چنین جلساتی مثل امروز با حضور اساتید دانشگاه‌های مختلف طی سال چند بار تشکیل می‌شود تا مسایل مربوط به استان یا کل کشور پیگیری شود لذا مسوولان باید این موضوع مهم را از دانشگاه‌ها بخواهند.

سهم دانشگاه‌ها در برنامه هفتم چیست؟

جلیلی در پاسخ به سوال یکی از اساتید دانشگاه که نسبت دانشگاه با این سیاست‌ها چیست؟ گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های متعدد علمی و دانشگاهی نقش این حوزه در برنامه پنج ساله هفتم توسعه چقدر دیده شده است؟

وی گفت: برای تعیین نقش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در برنامه هفتم باید دانشگاه‌ها نیز براساس اولویت‌های هر استان مطالبه‌گری داشته باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم در همه‌ مسائل صاحبنظر هستیم چون علوم آن قدر تکثر پیدا کرده که در مسائل خاصی برخی افراد تخصص پیدا می‌کنند اما در مسائل کشور باید جبهه‌ای شکل بگیرد تا به پازل مشکلات توجه کرده و قطعه‌ای خالی نماند.

وی بیان کرد: هر موضوعی که می‌خواهیم شروع کنیم باید مختصات آن را بدانیم و هر سه بُعد یعنی زمان حال، گذشته و آینده مهم است.

جلیلی با تاکید بر اینکه دشمنان تلاش می‌کنند حافظه تاریخی ملت ایران را به فراموشی بسپارند گفت: اگر فردی بیماری آلزایمر یا فراموشی داشته باشد تقریبا نمی‌تواند حتی در زندگی فردی خود ایفای نقش داشته باشد، اگر جامعه‌ای‌ نیز دچار فراموشی تاریخی شود همین عوارض ملت را در بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بهترین کار برای رفع بیماری و مشکلات، اتکا به نقاط قوت است و اینکه نگذاریم نقاط ضعف بر نقاط قوت غلبه کند.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه باید نقاط قوت و ضعف در کنار هم دیده شود عنوان کرد: امروز باید تلاش کنیم ضعف‌ها برطرف، خطاها تصحیح و به غفلت‌ها هشدار داده شود.

وی گفت: ظرفیتی که در خراسان جنوبی به لحاظ دانشگاهی وجود دارد بسیار مهم است و باید از این ظرفیت و توان علمی و دانشگاهی اساتید و دانشجویان در جهت رفع مسائل و مشکلات استان استفاده شود و اگر جایی ساز و کار ایراد دارد باید با کمک همدیگر آن را رفع کنیم.

ایران جزو ۱۰ کشور نخست جهان در برخی شاخص‌ها

وی اظهار داشت: به استناد منابعی که در خارج از کشور برای همه کشورها تعریف شده، ایران امروز در بسیاری از عرصه‌ها جزو ۱۰ یا ۲۰ کشور اول دنیا است.

جلیلی گفت: اینکه پرسیده شد چرا این موفقیت‌ها امتداد پیدا نمی‌کند یا سر سفره مردم دیده نمی‌شود یکی از مسائل جدی بوده و لازم است در حوزه‌های مختلف، زنجیره را از ابتدا تا انتها پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: اگر حرف از جبهه اقتصادی می‌زنیم نقش ما در سنگری که باید ایفای نقش کنیم چیست، دفاع مقدس به دلیل اینکه علاوه بر نیروهای مسلح آحاد جامعه ایفای نقش کردند، موفق شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه در این زمینه حق، وظیفه و ماموریت دارد افزود: دانشگاه‌ها باید در این زمینه برای خود نقش تعیین کرده و مابقی نیز مطالبه‌گری داشته باشند.

وی درخصوص سوال یکی از اساتید که گفته شد چرا مقدورات و محذورات را در سیاست خارجی در نظر نمی‌گیرید گفت: در سیاست خارجی از نقاط اشتراک، تعامل و فرصت و از تعامل‌ها نیز فرصت شکل می‌گیرد.

جلیلی با بیان اینکه اولویت در سیاست خارجی نقاط اشتراک است افزود: اگر از فرصت‌ها و مقدورات خوب بهره‌گیری کنیم می‌توانیم در برابر برخی تهدیدات نیز بایستیم اما اگر فقط متوجه آنها شدیم، در نقطه تقابل عقب‌نشینی کرده یا از نقاط قوت استفاده نشود عملا توان ما ‌کاهش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها فرصت‌های زیادی وجود دارد گفت: به عنوان مثال واردات کشور پاکستان ۶۰ میلیارد دلار است و در دولت قبل بررسی شد که ۱۶ میلیارد دلار را بدون تولید بیشتر، می‌توان از ایران تامین کرد اما سهم ما چقدر است.

عضو شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی در منطقه ما و ۱۳۵ میلیارد دلار است اما امروز اکثر صنایع پایین دستی با یک سوم ظرفیت کار می‌کند.

وی عنوان کرد: در هر کاری علاوه بر اینکه باید سیر تاریخی آن را دید یکی دیگر از ابعاد دیدن تحولات داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی آن است تا بتوان حداکثر بهره را از فرصت‌ها برد.

جلیلی گفت: اینکه گفته شد چرا اینجا هستیم، جایی که هستیم طرف مقابل شما با همه توان آمد و هرچه توانست از گزینه‌های نظامی تا فشار اقتصادی که از قبل اعلام و اعمال کردند، را انجام داد.

وی افزود: مقامات رسمی آمریکا اکنون اعلام می‌کنند شکست فاحشی خورده‌اند چون ملت و قدرت ایران پشت هم بوده‌اند، الان نیز با اتکا به نقاط قوت می‌توان امید داشت که نقاط ضعف را برطرف کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: اگر در سخت‌ترین مواقع مانند دفاع مقدس می‌توان پیروز شد در عرصه کشاورزی یا صنعت هم می‌توان موفق عمل کرد.

وی در جواب یکی از اساتید دانشگاه درخصوص فسادها، اختلاس‌ها و شفاف‌سازی گفت: یکی از بحث‌های جدی این است که اگر همه اقدامات را انجام دهیم اما فساد مانند موریانه وارد جامعه شود هر کار درستی را می‌پوشاند.

جلیلی ادامه داد: به عنوان نمونه پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در همان سال‌های نخست رسیدگی و با مفسدان برخورد شد از طرفی همه این رقم را پس گرفتیم و شخص اصلی اعدام شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی امروز (دوشنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسوولان استانی وارد بیرجند شد و با حضور در گلزار شهدای مرکز استان به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد.

وی سپس با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی دیدار کرد و حضور در جمع دانشگاهیان، دانشجویان و شرکت در یادواره شهدای استانداری، فرمانداری‌ها و بخشداری‌های خراسان جنوبی از دیگر برنامه‌های این سفر است.