#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با هدف کنترل روان‌آب‌ها و جلوگیری از خسارت سیل در خراسان جنوبی ۱۱۰ سازه آبخیزداری از محل اعتبارات ملی در حال اجرا است.

علیرضا نصرآبادی روز یکشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این سازه‌ها در مجموع بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌تدریج تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: از مجموع ۷.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های خراسان جنوبی، عملیات آبخیزداری در ۸۷۰ هزار هکتار انجام شده و در ۴۳ هزار هکتار نیز در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پروژه‌های آبخیزداری نقش مهمی در کنترل فرسایش خاک دارد اظهار داشت: ذخیره نزولات آسمانی، تقویت آب سفره‌های زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و روان‌آب‌های سطحی و مقابله با خشکسالی از اهداف اجرای این پروژه‌ها است.

وی گفت: ضرورت جلب مشارکت هرچه بیشتر مردم در پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و ارزیابی توان اکولوژیکی حوزه‌های آبخیز و رتبه‌بندی آنها با توجه به معیارهای مختلف اکولوژیکی برای اقدامات آبخیزداری یکی از موارد مهم در برنامه‌ریزی و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است.

نصرآبادی بیان کرد: براساس سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تاکنون ۲ هزار و ۱۷۶ سازه آبخیزداری شامل سنگی، گابیونی، سنگ ملاتی و خاکی در خراسان جنوبی اجرا شده است.

وی گفت: ظرفیت آبگیری سازه‌های آبخیزداری استان بیش از ۸۳ میلیون متر مکعب است که با شرایط بارش‌های سالانه بین هشت میلیون تا ۸۷ میلیون متر مکعب ظرفیت آبگیری را در آنها تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار می‌توان حدود ۵۳۰ متر مکعب آب را سالانه استحصال کرد که اثرات چشمگیری بر اقتصاد و معیشت جوامع محلی مرتبط دارد.