رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: وزش باد شدید، گرد و خاک، رگبار و رعد و برق از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در این استان پیش‌بینی می‌شود و در این زمینه هشدار سطح نارنجی صادر شد.

جواد نخعی  افزود: با توجه به الگوی نقشه‌های پیش‌یابی و داده‌های هواشناسی در ۲۴ ساعت آینده شرایط جوی استان پایدار و آرام است اما از فردا به تدریج افزایش ابر را خواهیم داشت به ویژه در نوار شرقی استان رگبار و رعد و برق به صورت پراکنده در ساعات عصر و شب دور از انتظار نیست.

وی گفت: از روز سه‌شنبه اول فروردین با افزایش ابر در منطقه شاهد وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، رگبار و رعد و برق خواهیم بود که کاهش دید افقی و در مناطق مستعد وقوع روان‌آب و احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه را به دنبال دارد.

رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره‌ کل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: شرایط ناپایدار جوی تا اواخر وقت پنجشنبه ادامه دارد و روزهای چهارشنبه تا پنجشنبه کاهش پنج تا هشت درجه دما پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی کل استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد افزود: لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن برخی مسیل‌ها، خسارت تگرگ به بخش کشاورزی، اختلال در تردد جاده‌ای و خطر برق گرفتگی در اثر صاعقه به خصوص در مناطق کوهپایه‌ای قابل پیش‌بینی است.

نخعی گفت: همچنین احتمال خسارت به سازه گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و تابلوهای تبلیغاتی وجود دارد و خسارت سرما و یخبندان صبح پنجشنبه و جمعه در مناطق سردسیر استان محتمل است.

وی بیان کرد: پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری به ویژه به سمت خراسان رضوی روز چهارشنبه دوم فروردین، خودداری از جابه‌جایی، چرای دام و اسکان در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها، اجتناب از صعود به ارتفاعات، پاکسازی آبراه‌ها، اطمینان از استحکام سازه گلخانه‌ها و سقف‌های موقت، تنظیم دما و رطوبت در سالن‌های پرورشی توصیه می‌شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور