استاندار خراسان جنوبی گفت: ارتقای بخش‌های زنان و زایمان در بیمارستان‌های استان برای خدمات‌دهی بهتر به مادران باردار و تسهیل روند فرزندآوری ضروری است.

جواد قناعت در نشست قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان گفت: درخصوص تامین متخصص هم دیدارهای متعددی با وزیر بهداشت انجام شد و ۱۲۰ متخصص نیاز استان برآورد شده که وزیر پذیرفت اما در عمل ۸۰ متخصص به استان اختصاص یافت.

وی اظهار داشت: در شهرستان‌ها و دیدارهایی که با مردم و معتمدان محلی داریم یکی از مطالبات مهم نیاز به پزشک متخصص است.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: کارکنان مجرد در دستگاه‌های اجرایی زیاد هستند که شرایط تاهل این نیروها باید فراهم شود زیرا کارمندان به نوعی قشر نخبه استان هستند.

وی گفت: در کنار توانمندی‌های نظامی، وسعت خاک و دیگر موارد، یکی از مولفه‌های قدرت در هر کشوری جمعیت است لذا هشدار مقام معظم رهبری در زمینه کند شدن روند افزایش جمعیت کشور جدی بوده است.

قناعت تصریح کرد: سن جمعیت کشور به سمت پیری پیش می‌رود لذا برای جوانی جمعیت باید برنامه‌ریزی لازم انجام شود و همه متولیان برای تحقق اهداف مورد نظر تلاش کنند.

وی با اشاره به سفر روز گذشته خود به شهرستان نهبندان افزود: عملیات اجرایی واحد تولید فلورین اسید در یکی از مناطق نهبندان آغاز شد که در کشور بی‌نظیر است و بعد از بهره‌برداری این طرح، کشور از واردات این محصول بی نیاز می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی هم با لطف خدا حل می‌شود اما موضوع جوانی جمعیت نیازمند تغییر نگاه در جامعه است و یکی از موضوعات مهم مربوط به جمعیت، مباحث فرهنگی است که نیاز به کار فراوان دارد.

وی اظهار داشت: فقر فرهنگی در این خصوص حتی در بین برخی نخبگان جامعه هم وجود دارد که نیازمند اقدام اساسی است.

قناعت گفت: در رقابت ایران با دیگر کشورها نباید از مولفه جمعیت عقب بمانیم لذا سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه نقش مهمی برعهده دارند.

وی افزود: شروع تبلیغ برای فرزند کمتر در دهه ۷۰ مورد تشویق سازمان‌های خارجی قرار گرفت که نشان داد این اقدام نقطه توجه دشمن بوده اما مقام معظم رهبری دستور تدبیر در این زمینه را صادر کردند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: موضوع جمعیت حاکمیتی است و ربطی به هیچ دولتی ندارد لذا نظام به دنبال افزایش جمعیت است و همه در این خصوص باید اهتمام داشته باشند.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و مدیران برای عملی کردن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جدیت لازم را داشته باشند و نهادهای مسوول در همه خطوط باید چالش‌ها و موانع اجرای این قانون را احصا کنند.

قناعت با بیان اینکه در پرداخت تسهیلات برای قانون جوانی جمعیت مشکلی نداریم گفت: یکی از موضوعات اصلی فرهنگ است و باید در این زمینه بیشتر اهتمام داشت.

وی ادامه داد: هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حمایت از خانواده‌ها مهم است و موضوع سوء تغذیه هم باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد همچنین طلاق یکی از حلال‌های منفور در پیشگاه خداوند است که باید در جهت کاهش آمار طلاق تلاش کرد و مشاوره در این زمینه جدی گرفته شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با پیگیری‌های انجام شده، ملاک نرخ باروری را براساس داده‌های مرکز آمار و ثبت احوال قرار دادیم که همه شهرستان‌های استان مشمول قانون جوانی جمعیت درخصوص  مسکن شوند و قانون را به نفع مردم تعریف کنیم.

سید محمدرضا طالبی افزود: مجموعه راه و شهرسازی به طور جهادی زمین برای متقاضیان مسکن از محل قانون جوانی جمعیت را تامین کرده که جای تقدیر دارد.

وی گفت: در مورد تسهیلات فرزندآوری نیز بانک‌های خصوصی پای کار آمدند البته تعدادی از پرونده‌ها در انتظار دریافت تسهیلات بوده اما بخش قابل توجهی از درخواست‌ها پاسخ داده شده است.

معاون استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: اگر کوچکترین روزنه‌ای برای تعریف قانون به نفع مردم بوده، استفاده شده لذا همراهی خوبی از سوی بیمه‌ها، ثبت احوال، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دیگر دستگاه‌ها شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: نتیجه اقدامات قرارگاه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به زودی در جامعه دیده می‌شود لذا ارزیابی‌ها در سال آینده عملکرد این حوزه را نشان خواهد داد.

در این نشست مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی به تشریح اقدامات خود در زمینه اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پرداختند.

تجلیل از ۱۰ دستگاه برتر که در زمینه تحقق سیاست‌های جوانی جمعیت اقدامات شایسته‌ای انجام داده‌اند و تقدیر از جوان ۳۴ ساله هم‌استانی که هفت فرزند دارد از دیگر برنامه‌های این نشست بود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور