#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۷۰ پروانه بهره‌برداری در نهبندان وجود دارد و ۱۰ پروانه اکتشاف معدنی نیز آماده بهره‌برداری است.

عباس جرجانی روز سه‌شنبه در همایش “راهکارهای فعال‌سازی و سرمایه‌گذاری در معادن گرانیت شاه‌کوه نهبندان” افزود: از مجموع ذخایر معدنی نهبندان بخشی به دلیل نبود واحد فرآوری مناسب فعال نشده یا برخی معادن راکد شده است.

وی بیان کرد: در کنار اینکه استان با کمبود منابع آبی مواجه است اما ذخایر معدنی بسیار خوبی دارد و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را ببریم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: با اکتشافات، محصولات جدید معدنی در شرق و غرب استان یافت می‌شود و فقط کار اکتشافی نیاز است تا به ذخایر، مواد معدنی و ناشناخته‌ها کمک کند.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل این همایش، فعال‌سازی معادن شاه‌کوه نهبندان است که مشکلات توسط معدنکاران و سرمایه‌گذاران مطرح و پیگیری خواهد شد.

فرماندار نهبندان هم گفت: در راستای ظرفیت‌های بی‌نظیری که این شهرستان در حوزه معدن دارد امید است اقدامات و پیشبرد لازم برای اهدافی که طراحی شده، انجام شود.

مجید بیکی با بیان اینکه معادن گرانیت نه تنها در شاه‌کوه که در اکثر مناطق نهبندان وجود دارد افزود: این شهرستان با داشتن ۲۳ نوع ماده معدنی و بیش از ۱۰۰ میلیون تن ذخایر قطعی انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی ۲۰ درصد ذخایر استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه نهبندان محروم نیست اما کمتر توسعه‌یافته است اظهار داشت: در چند سال اخیر سرمایه‌گذاران توجه خوبی به این شهرستان داشته و مجموع سرمایه‌گذاری بخش دولتی و خصوصی در این مدت حدود هزار میلیارد تومان است.

فرماندار نهبندان گفت: بخش عمده‌ای از اشتغال شهرستان در سال‌های اخیر متعلق به حوزه معدن است که از جمله آن می‌توان به معدن طلای هیرد با سرمایه‌گذاری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سنگ گرانیت نهبندان شهره جهانی داشته و ثبت ملی شده است عنوان کرد: در حال حاضر ۵۹ واحد معدنی گرانیت با ذخایر قطعی حدود ۵۰ میلیون تن در این شهرستان وجود دارد.

بیکی گفت: از ۵۹ واحد معدنی گرانیت در شهرستان نهبندان، ۲۲ واحد فعال و ۳۷ واحد غیرفعال است که در مجموع ۳۷ معدن (۱۳ واحد فعال) با ذخیره ۳۵ میلیون تن و اشتغال ۴۰۳ نفر در منطقه شاه‌کوه قرار دارد.

وی نبود زیرساخت برق را یکی از عمده مشکلات معادن نهبندان برشمرد و گفت: عملیات اجرایی برق‌رسانی به معادن شاه‌کوه توسط ایمیدرو اخیرا آغاز شد و سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

فرماندار نهبندان یادآور شد: نبود واحدهای فرآوری در مجاور معادن، بالا بودن هزینه نوسازی و تجهیز معادن، استهلاک ماشین‌آلات و بالا بودن مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشکلات معادن است که باید مورد توجه واقع شود.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی هم گفت: مجتمع محدوده‌های اکتشافی استان خراسان جنوبی یکی از مجتمع‌های تابعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است که از سال ۹۳ فعالیت خود را با هدف توسعه فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته به صورت عملیاتی در این استان آغاز کرد.

علیرضا جلالیان افزود: از آن زمان تاکنون توانستیم چند معدن از جمله معدن آهن حنار در حوالی روستای بیشه نهبندان، طلای هیرد نهبندان، معدن سرب و روی ملوند در حوزه طبس و بشرویه را اکتشاف کرده و سپس به بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه زمینه اشتغال ۲۳۰ نفر در این معادن فراهم شده است گفت: یکی از مشکلات مهمی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، نبود نیروی کار ماهر و آموزش دیده است لذا مجبور هستیم بخشی از مهندسین معادن را از استان‌های دیگر جذب کنیم.

مدیر مجتمع معدنی خراسان جنوبی گفت: خواهش دارم استان فعالیت مضاعفی در راستای فرهنگ‌سازی اشتغال در معادن ایجاد کند چراکه اشتغال  روستاهای اطراف معادن منطقه اشباع شده است.