متخصص بیماری‌های پوست در خراسان جنوبی گفت: شایع‌ترین بیماری پوستی در این استان آفتاب سوختگی، اگزما، آکنه و خارش است.

دکتر نعیمه ابراهیم آبادی افزود: شیوع بیماری‌های پوستی در گروه های سنی مختلف متفاوت است اما به طور کلی، کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های پوستی هستند.

وی اظهار کرد: همچنین افرادی که تماس مداوم با آفتاب، گرد و خاک، فعالیت‌های کشاورزی و کارهای مرتبط با آن دارند، بیشتر در معرض خطر هستند.

این متخصص پوست با تاکید بر اینکه در کودکان اگزما باعث ایجاد بثورات قرمز و خارش‌دار روی پوست می شود ادامه داد: در افراد مسن خشکی پوست شایع‌تر است و می تواند باعث ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست شود.

وی افزود: بنابراین، هر گروه سنی ممکن است به بیماری‌های پوستی مختلف دچار شود، اما عوامل محیطی، ژنتیک، و سبک زندگی نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند.

ابراهیم آبادی با بیان اینکه راه‌حل‌های درمانی بسته به نوع بیماری پوستی متفاوت است، عنوان کرد: این راه حل‌ها اغلب شامل استفاده از کرم‌ها یا پمادهای ضد التهاب و ضد حساسیت، داروهای ضد باکتریایی یا ضد قارچ و در موارد خاص، داروهای خوراکی می‌شود.

وی یادآور شد: تغذیه مناسب با مصرف غذاهای غنی از ویتامین‌ها و مواد مغذی به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کند.

متخصص بیماری‌های پوست افزود: همچنین، اجتناب از مواد غذایی محرک مانند غذاهای چرب، شیرینی‌جات و مواد قندی می‌تواند به بهبود بیماری‌های پوستی کمک کند.

وی بیان کرد:حفظ رطوبت پوست، استفاده از محصولات ضدآفتاب، استفاده از مواد شوینده ملایم و تحریک نکردن پوست نیز از مراقبت‌های مهم برای حفظ سلامت پوست است.

ابراهیم آبادی گفت: همچنین مهم است که همواره با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید تا درمان مناسب و به موقع برای بیماری‌های پوستی را دریافت کنید.

وی ادامه داد: برای داشتن پوست سالم در شرایط آب و هوایی آفتابی و گرد و خاکی، توصیه به استفاده از کرم‌های ضدآفتاب با SPF ۳۰ یا بالاتر می شود، همچنین از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج (۱۰ صبح تا چهار بعدازظهر) خودداری کنید.

دکترای تخصصی پزشکی با تاکید بر استفاده از کلاه، عینک آفتابی و لباس های محافظ برای پوشاندن پوست خود در برابر آفتاب گفت: استفاده منظم از مرطوب کننده‌های پوستی برای حفظ رطوبت پوست بخصوص بعد از استحمام و شستن دست‌ها توصیه می‌شود.

وی افزود: پس از برخورد با آفتاب، گرد و خاک و سایر آلودگی‌ها، مراقبت و تمیزی پوست را فراموش نکنید. استفاده از مواد شوینده ملایم و مناسب برای پوست می‌تواند کمک کننده باشد.

ابراهیم آبادی با اشاره به اینکه باید هنگام کار با مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید و از تماس آنها با پوست خود خودداری کرد گفت: یک رژیم غذایی سالم که سرشار از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل باشد و نوشیدن آب کافی می تواند به سلامت پوست کمک کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استرس می تواند علائم بیماری های پوستی را تشدید کند اضافه کرد: این توصیه‌ها می‌تواند به حفظ سلامت پوست در شرایط آب و هوایی خاص کمک کند، به هر حال، در صورت بروز هر گونه علایم غیرطبیعی یا نگرانی درباره وضعیت پوست، مراجعه به پزشک متخصص پوست توصیه می‌شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور