#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#خبر_و_هنر

#خبر_هنر

#خبر

#اخبار

#هنر

#فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی گفت: به بنده اختیار تام داده شده تا از ظرفیت بازارچه مرزی ماهیرود، استفاده مطلوب، بهینه و کامل صورت گیرد.

جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست با تجار ایرانی و افغانستانی در محل مرز ماهیرود اظهار داشت: بهره‌برداری کامل از ظرفیت این بازارچه، نیاز به ارتباطات سطح ملی ندارد بلکه ما می‌توانیم با همفکری و تعامل مشکلات موجود را رفع کنیم.

وی جمهوری اسلامی ایران را از امن‌ترین کشورها نامید و تصریح کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا و فشارهایی که وجود دارد، مردم ما همراهی بسیار خوبی با نظام و حاکمیت دارند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: شما تجار ایرانی و افغانستانی جای خوب و باثباتی سرمایه‌گذاری کرده‌اید و اگرچه خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان‌ها، کمتر برخوردار است اما نگاه دولت جدید به این منطقه، خاص و ویژه است.

وی گفت: دو ملت افغانستان و ایران، اشتراکات دینی، تاریخی و فرهنگی فراوانی دارند و همزبانی و همسایگی دو منطقه نیز ارتباطات عمیقی را رقم زده لذا ما می‌توانیم مراودات مرزی و اقتصادی را توسعه ببخشیم.

قناعت بیان کرد: آغوش ما به روی سرمایه‌گذاران باز است و دست سرمایه‌گذاران داخلی و افغانستانی که تمایل به حضور و فعالیت در این منطقه دارند را به گرمی می‌فشاریم.

وی افزود: با توجه به فضایی که با فعالیت دولت سیزدهم بر کشور حاکم است، برای سرمایه‌گذاری و توسعه مراودات اقتصادی در این منطقه جای هیچ نگرانی نیست.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه بازدیدها از مرز ماهیرود به‌صورت دوره‌ای و مستمر ادامه خواهد داشت گفت: ما مرز را به‌طور ویژه خواهیم دید تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن در دو استان خراسان جنوبی و فراه افغانستان به‌خوبی بهره‌مند شویم.

وی به مسایل و مشکلات مطرح شده در جلسه اشاره کرد و گفت: درخصوص رفع مشکلات بهره‌برداران و غرفه‌داران، دستورات لازم به بخش‌های متولی داده شده تا از تضییع حق این افراد جلوگیری شود.

قناعت به کارگران روزمزد و تجار حاضر هم این اطمینان خاطر را داد که مشکلات منطقه و سایت مرزی را شخصا پیگیری کند.

وی با اشاره به ظرفیت همسایگی دو استان خراسان جنوبی و فراه، از ملاقات چند هفته گذشته سرکنسول ایران در افغانستان با والی فراه گفت و افزود: والی فراه نیز همین دیدگاه ارتباط خوب، برادرانه و در چارچوب قانون دو استان در زمینه  اقتصادی و به منظور بهره‌برداری هرچه بهتر از ظرفیت مرز را داشته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی ضمن اعلام آمادگی استان برای تامین برق مورد نیاز فراه و دیگر مناطق هم‌ مرز با خراسان جنوبی تصریح کرد: راه ترانزیتی ماهیرود و قطعه پایانی راه در دستور کار استان است و به اتمام خواهد رسید.

وی گفت: به نمایندگی وزارت امور خارجه اعلام شده که موضوع ایجاد نمایندگی کنسولگری هرات در شهر فراه برای صدور ویزای سرمایه‌گذاران را در دستور کار قرار دهد.

قناعت از برنامه در دستور کار دیدار با والی فراه سخن گفت و ادامه داد: در این دیدار، تفاهم‌نامه‌ای بین دو استان منعقد خواهد شد تا با ایجاد کارگروه‌هایی ذیل تفاهم‌نامه‌ها، بتوانیم از ظرفیت بازارچه مرزی ماهیرود استفاده بیشتری ببریم.

استاندار خراسان جنوبی امروز برای بررسی میدانی زیرساخت‌ها و وضعیت مبادلات تجاری در مرز رسمی ماهیرود به شهرستان سربیشه رفت و از قطعه سوم محور سربیشه – درح – میل ۷۸، پایانه مرزی ماهیرود (میل ۷۸)، عملیات اجرایی پروژه نصب و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود و درب خروج واحد صادرات در گمرک ماهیرود بازدید کرد.

همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران کل ستادی و استانی، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستان سربیشه ساختمان اداری مرزبانی و ساختمان انبار تحت کلید گمرک در مرز ماهیرود به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه مجتمع اقامتی آغاز شد.

جواد قناعت علاوه بر این نشست، با کارگران بازارچه مرزی ماهیرود نیز دیدار چهره به چهره داشت و نشست مشترک شورای ساماندهی مبادلات مرزی و کارگروه توسعه صادرات استان هم با حضور استاندار خراسان جنوبی در منطقه مرزی ماهیرود برگزار شد.

استاندار خراسان جنوبی در اولین سفر شهرستانی خود به شهرستان مرزی نهبندان و سپس به شهرستان‌های قاینات و فردوس سفر کرد و امروز به مرز رسمی ماهیرود در شهرستان سربیشه رفت.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد و شهر سربیشه در ۶۶ کیلومتری بیرجند است.

استان خراسان‌ جنوبی ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارد و ولایت فراه و گمرک ابونصر فراهی در افغانستان هم‌مرز با شهرستان سربیشه در خراسان‌ جنوبی است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود.