رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: سطح ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان امسال با اجرای ۱۷ هزار و ۸۵۴ هکتار به ۲۸ هزار و ۷۷۸ هکتار رسید و ۲ و نیم برابر افزایش یافت.

عباسعلی محمودی روز پنجشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: تا قبل از این ۱۰ هزار و ۹۲۴ هکتار ذخیره‌گاه جنگلی در استان داشتیم.

وی افزود: ذخیره‌گاه جنگلی، قسمتی از جنگل است که به دلیل داشتن گونه‌های گیاهی نادر یا در خطر انقراض یا داشتن رویشگاه خاص، با سیم خاردار یا فنس (fence) یا نظایر آن محصور و محافظت شده است تا از انقراض گونه یا تخریب رویشگاه جلوگیری شود.

رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: رویشگاه طبیعی گونه‌های گیاهی در حال انقراض، گونه‌های نادر گیاهی، گونه‌های گیاهی مورد تهدید و رویشگاه طبیعی منتخب از تمامی گونه‌های درختی بومی کشور که دارای ارزش ژنتیکی بالا هستند در گستره قابل توجه با نام ذخیره‌گاه جنگلی تحت مدیریت در می‌آید.

وی بیان کرد: برنامه‌های اجرایی این گونه مناطق ظرافت و پیچیدگی خاصی دارد و چه بسا که هزینه نگهداری و مدیریت خیلی بیشتر از جنگل تجارتی باشد زیرا نوعی مدیریت حفاظتی در این جنگل‌ها اعمال می‌شود.

محمودی با اشاره به نهالکاری‌هایی که امسال انجام شده است گفت: امسال ۲۶۰ هزار اصله نهال در نهالستان‌های منابع طبیعی تولید شده و در این راستا ۴۸۰ هزار اصله نهال نیز آماده توزیع است.

وی اضافه کرد: امسال با اعتبار ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی برای ۵۰۹ هکتار نهال‌کاری برنامه‌ریزی شد و اکنون ۴۱۹ هکتار از اجرای این طرح باقی مانده که تا اواسط اسفند ماه به پایان می‌رسد.

رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این از محل طرح صیانت از زاگرس قرار شد ۱۱۵ هکتار نهال‌کاری دیگر در استان انجام شود اما براساس اعتبار تخصیصی این طرح تاکنون ۵۰ هکتار اجرایی شده است.

وی افزود: علاوه بر این برای انجام مطالعات نهال‌کاری در سطح ۱۵ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان در حال انعقاد قرارداد هستیم که براساس آن مشخص می‌شود در چه بخش‌هایی از استان نیاز بیشتری به اجرای نهال‌کاری داریم.

محمودی گفت: جنگل‌کاری و توسعه جنگل نقش بسزایی در اشتغال دارد و محصولات فرعی آن می‌تواند زمینه اشتغال و رفع نیازهای مورد نیاز داخل را مرتفع کند.