برای دومین سال پیاپی نشست تخصصی استان شناسی و روز فرهنگ خراسان جنوبی با حضور چهره های علمی، فرهنگی، سیاسی با برنامه های متنوع از جمله، تجلیل از خانواده شهدا، رونمایی از کتاب، نمایش تازه های کتاب استان با اجرای زنده فعالیت های هنری در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی؛برای دومین سال پیاپی نشست تخصصی استان شناسی و روز فرهنگ خراسان جنوبی  با حضور چهره های علمی، فرهنگی، سیاسی با برنامه های متنوع از جمله، تجلیل از خانواده شهدا، رونمایی از کتاب، نمایش تازه های کتاب استان با اجرای زنده فعالیت های هنری در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

  استان خراسان جنوبی بی شک مهد علم و فرهنگ کشور است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان خراسان جنوبی ١۵ اردیبهشت ماه جاری در این نشست با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی ۱۱ نفر از پدران علوم مختلف در رشته‌های مختلف علمی را در خود پرورش داده است گفت: بی شک این استان  مهد علم فرهنگ و فرهنگ کشور بشمار می آید.

وی با بیان این که در شهر زهان خراسان جنوبی حوزه علمیه ای وجود دارد که ۷۵۰سال قدمت دارد بیان داشت :اکثر پدران علوم استان از مدرسه شوکتیه بیرجند فارغ التحصیل شده اند و مدرسه شوکتیه بیرجند بعد از دارالفنون و رشدیه تبریز سومین مدرسه ی شیوه نوین تدریس در کشور است.

وی با اشاره به این که استان خراسان جنوبی با ۵۶ هزار دانشجو قطب دانشگاهی شرق کشور است محسوب می شود یادآور شد :اولین دانشگاه افسری در زمان اسماعیلیه در قلعه فورگ شهرستان بیرجند پایه گذاری و ایجاد شده و همچنین نازکترین خط دنیا هم مربوط به این استان است که از افتخارات خراسان جنوبی به شمار می آید.

محبی اضافه کرد: استان ما مهد مباحث فرهنگی است و مردم اقبال زیادی به مباحث علمی و فرهنگی دارند و سطح علمی مردم منطقه بالاست و این در میزان بالای دانشجویان استان خود را نشان می‌دهد. مردم استان استقبال زیادی از مطالعه می‌کنند و اگر ما بتوانیم بسترهای لازم را فراهم و مشکلات را برطرف کنیم، استان ما می‌تواند افق روشنی را در کتابخوانی داشته باشد..

 مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی حکیم نزاری قهستانی ،ابن حسام خوسفی ،بزرگمهر قائنی ،فاضل تونی، عبدالعلی بیرجندی ،علامه فرزان و بدیع الزمان فروزانفر ،آیت الله تهامی و آیت الله نابغه آیتی را مفاخر و مشاهیر استان خراسان جنوبی برشمرد و تصریح کرد:مراسم نکوداشت و تجلیل از مشاهیر استان در دستور کار این اداره کل قرار دارد که برخی از این مراسمات برگزار و معرفی دیگر بزرگان و مشاهیر استان در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

احمد محبی در ادامه با بیان اینکه کنگره استانی ٢ هزار شهید خراسان جنوبی در مهرماه امسال برگزار می شود، گفت: این کنگره بزرگترین رویداد فرهنگی استان است که تمام مجموعه‌های فرهنگی و هنری وظیفه خود می‌دانند تا با تمام توان از این کنگره حمایت کنند و در این راستا این اداره کل در سال جاری تجلیل و تقدیر از مقام شهید و شهادت را در تمام برنامه های فرهنگی و هنری خود قرار داده است که در این مراسم نیز از خانواده شهید دکتر سید احمد رحیمی تجلیل بعمل خواهد آمد. 

 

این مقام مسئول از فعالیت ١٠۵ نشریه در استان خبرداد و افزود:این استان از  معدود استان هایی است که با این که ده سال از تاسیس آن می‌گذرد پنج روزنامه به صورت روزانه در آن به چاپ می رسد .

بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و معنوی در خراسان جنوبی راه اندازی می شود

دکتر مجیدی دبیر کل امور بین المجالس مجلس شورای اسلامی نیر در این مراسم با اشاره به اینکه در زمان مسئولیت احمد محبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قدم های مهمی در بخش های مختلف فرهنگی و هنری  در استان برداشته شد گفت: در آینده نزدیک بنیاد پژوهش‌های فرهنگی و معنوی به همت حوزه دانشگاهی ،بخش عمومی و بخش دولتی و خصوصی در استان راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی زمین بکری است که هر چه آن را شخم بزنیم محصول بیشتری می دهد و با هر شخم آثار و برکات این خطه از کشور آشکار می شود اظهار امیدواری کرد این نشست‌ها و نکوداشت ها که امسال مزین به شهدای گرانقدر استان شده است در سال ۹۷ و در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی بیش از گذشته فرصتی برای معرفی داشته‌های استان فراهم کند. .

وی یادآور شد:با اندک توجهی به این استان و منابع انسانی و سرمایه های اجتماعی آن با توجه به توانمندی های فراوانی که وجود دارد بازدهی بالایی خواهد داشت و آثار آن بیش از گذشته در اختیار استان خراسان جنوبی و کشور قرار خواهد گرفت. .

دکتر مجیدی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه خراسان جنوبی مدیون حوزه فرهنگ و دانش است و اگر بناست اتفاقی در حوزه اقتصادی رخ بدهد باید از رهگذر حوزه فرهنگ و دانش باشد چرا که داشته‌های این استان داشته های فرهنگی و علمی است. .

بزرگان و مشاهیر استان خراسان جنوبی سرمایه های غنی این مرز بوم اند

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیر در این نشست با بیان اینکه بزرگان و مشاهیر استان خراسان جنوبی بخشی از تاریخ را ساختند و بخشی از آینده تاریخ و کشور ما را رقم خواهند زد بیان داشت:خراسان جنوبی استانی است که جوانان و اندیشمندان آن مانند خاک این استان ارزشمند هستند و همچنان که حاصل این خاک ارزشمند زعفران است حاصل این استان مفاخر و شهدای این استان می باشند.

وی یادآور شد:ایران اسلامی مجهز به هنر ،فرهنگ و ادبیات فاخر است و آنچه که از گذشته تاریخ ما به ما می رسد سبب زنده نگه داشتن جامعه و نجات کشور است ؛ملت ایران امروز به داشتن زبان ، هنرمندان ،مشاهیر ،مفاخر وگذشته‌ی خود سربلند است و امیدواری کرد که این سربلندی برای ملت ما همیشه در تاریخ باقی بماند. .

سیدهادی حسینی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت کتاب در هدایت و پیشرفت جامعه اشاره کرد و تصریح کرد:: برای رسیدن به جامعه ای پیشرفته و متکامل باید فرهنگ کتاب ترویج شود پس باید با تمام توان در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی تلاش کرد و این سرمایه های غنی گذشتگان را به نسل حاضر و نسل های بعدی انتقال داد چرا که کتاب ابزار مهم فرهنگی است که با وجود پیشرفت تکنولوژی همچنان پیشتاز است و از اهمیت بسزایی در رشد و پیشرفت جوامع برخوردار است.

کتابخانه ملی باید در بیرجند راه اندازی شود

رئیس کتابخانه پژوهشگاه علوم انسانی کشور نیز در این نشست تخصصی بیان داشت: این استان با پیشینه علمی وفرهنگی که دارد سزاوار این است که مانند ۱۳ استان کشور دارای شعبه ای از کتابخانه ملی باشد تا در این کتابخانه تمام آثار فرهنگی و هنری مربوط به بیرجند نگهداری شود و تمام آثار نگاشته شده در مورد استان و یا آثار تألیف شده توسط مشاهیر و مفاخر این استان در آن نگهداری شود تا الگویی برای نسل حال و آینده باشد.

وی تصریح کرد:در جلسه ای که من در بیرجند حضور داشتم موضوع پیگیری شعبه ای از کتابخانه ملی ایران یا همان نمایندگی کتابخانه ملی ایران در بیرجند پیگیری کردم و پیشنهاد جدی در خصوص راه اندازی این کتابخانه در سخنرانی روز چهارشنبه سال ٩۶ مطرح کردم و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعلی استان روز شنبه  نامه را برای کتابخانه ملی ارسال کردند که جای تقدیر است فقط فعلا معطل زمین برای واگذاری به کتابخانه ملی ایران هستیم که استدعا دارم استاندار استان جناب دکتر مروج الشریعه که فردی فرهیخته است این کار را در دستور کار قرار دهند.

دکتر ناهید بنی اقبال گفت:صفت دیگر مردم بیرجند فرهنگی بودن آنان است ؛فرهنگی بودن آن به مدرسه شوکتیه و یا شوکت الملک نیست که همزمان با دارالفنون بوده است بلکه به فرزندانی است که در این منطقه زیسته اند و جزو مشاهیر و بزرگان این کشور شده اند که این پیشرفت ها هم اکنون نیز ادامه دارد و در سال جاری در کنکورهای ریاضی و انسانی رتبه های دوم و سوم متعلق به این استان بوده است .

وی دکتر عبدالعلی بیرجندی را یکی از شخصیت‌های بارز این استان دانست و افزود :عبدالعلی بیرجندی در بازه زمانی خاص مورد بررسی دانشمندان کشورهای مترقی قرار گرفته است و بر اساس این بررسی ها که از آثار و تألیفات وی به دست آمده است در قرن نهم هجری یکی از پنج منجم برتر دنیا دکتر معرفی شده است .

دکتر بنی اقبال خاطر نشان کرد:نزاری قهستانی از دیگر مفاخر استان است که همزمان با سعدی می زیسته است و اشعار زیادی دارد مورد توجه سعدی شیرازی قرار می گیرد و سعدی برای دیدن وی به بیرجند سفر کرده و ۴٠ روز را میهمان این شاعر نامی بوده است.

دکتر بنی اقبال از دیگر صفات معرفی خراسان جنوبی طلای سرخ از طلای سرخ آن یاد کرد و افزود:طلای سرخ تنها زعفران نیست بلکه زرشک این استان نیز با زعفران برابری می کند و همچنین عناب این استان که امروزه اکثر پزشکان سنتی بر خاصیت های فراوان آن تأکید دارند طلای سرخ ارزشمند دیگری در این استان می باشد.

تجلیل از خانواده شهید دکتر سید احمد رحیمی

با اشاره به اینکه کنگره  دو هزار شهید خراسان جنوبی در مهرماه در استان برگزار خواهد شد  حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان  با تمام توان از این رویداد فرهنگی حمایت می‌کند و در گام دیگری  از خانواده شهید رحیمی در این مراسم  تجلیل بعمل آمد.

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری

لازم به ذکر است؛ضرب زورخانه ای با اجرای زنده ورزشکار عضو تیم ملی محمد رضا حسن پور و امیر حسین دهقانی ،رونمایی از کتاب دوبیتی های عامیانه بیرجند از استان خراسان جنوبی که به اهتمام دکتر محمد مهدی ناصح و با همکاری و مشارکت این اداره کل به چاپ رسیده ،کتابت زنده خوشنویسی استاد مهدی اسماعیلی مود از اساتید کشوری و مسئول انجمن خوشنویسان بیرجند، شعرخوانی شعر طنز هنرمند محمد حسین بهدانی، اجرای زنده موسیقی محلی توسط گروه نوای کبیر خاوران به مدیریت محمد زارع،نمایشگاه عکسی از مفاخر، تازه های کتاب و جاذبه های گردشگری استان ،از جمله برنامه‌هایی است بود که در این نشست یک روزه در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در راستای روز فرهنگ خراسان جنوبی برگزار شد.

گفتنی است؛سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از تاریخ ١٢ تا ٢٢ اردیبهشت ماه جاری در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله