جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی امروز، ۲۰ دی ماه در جمع خبرنگاران از راه اندازی مرکز نوآوری عناب در علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان خبر داد.

وی ادامه داد: راه اندازی مرکز نوآوری عناب با هدف حمایت از ایده های نوآورانه و فناورانه در حوزه های تخصصی مرتبط با عناب و تبدیل آن به فناوری یا محصول نهایی برای تامین بخشی از نیازهای صنعتی و رونق بازارهای پیدا و پنهان این محصول، گامی موثر در راستای کمک به توسعه و پویایی اقتصادی استان است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: جهاد دانشگاهی در سال ۹۴ مأموریتی بر اساس ظرفیت‌های منطقه در حوزه بهینه‌سازی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی استراتژیک استان با تاکید بر عناب، زرشک و زعفران بر عهده گرفت.
صادقی افزود: به منظور تجمیع فعالیت های پژوهشی در مکانی مشخص، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار که در بردارنده مجموعه امکانات، فضاها و تجهیزات لازم برای این منظور است، راه اندازی شد.

وی ادامه داد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش (تولید، فراوری، بسته بندی، بازاریابی و فروش) گیاهان دارویی استراتژیک خراسان جنوبی، سایت جامع گیاهان استراتژیک استان با برند و آدرس birnab.ir راه اندازی شد، این سایت علاوه بر فروش محصولات استراتژیک در حوزه گیاهان دارویی، فرآورده های دانش بنیان این محصولات و تولیدات علمی و همچنین مشاوره های علمی را ارائه می¬دهد.

صادقی با اشاره به اینکه گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک خراسان جنوبی با هدف کمک به بهبود تولید و فرآوری سه محصول استراتژیک عناب، زرشک و زعفران در استان نیز فعالیت می کند، بیان کرد: قطعا یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی عناب، توسعه فناوری های های علمی و رفع چالش های مربوط به این محصول است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: با پیگیری های انجام شده توسط مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی و مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، مجوز راه اندازی مرکز نوآوری و شکوفایی تحت نظارت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۹۹ توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی صادر شد.
صادقی تصریح کرد: موضوع فعالیت مصوب این مرکز نوآوری در حوزه عناب است و امیدواریم گام های موثری در شناسایی وعملیاتی نمودن ایده های نوآورانه در موضوع عناب و سایر گیاهان دارویی و نیز حمایت از این ایده ها تا ورود به بازار کار برداشته شود.
وی افزود: این مرکز فضایی مناسب برای توسعه ایده، مهارت افزایی و ارائه مشاوره برای ورود مقتدرانه محصول استراتژیک عناب به صنعت و بازار خواهد بود.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این مرکز همچنین در زمینه ارائه آموزش های کاربردی با هدف توانمندسازی فعالان این عرصه، هدایت و هدفمندسازی فعالیت های آنان فعال خواهد بود، یادآور شد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده محل استقرار این مرکز نوآوری، مجتمع تحقیقاتی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی واقع در کیلومتر ۱۵ جاده بیرجند – خوسف است