سلیمانی گفت: مقدمات ثبت ملی شهر تاریخی بشرویه به عنوان شهر ملی کرباس در حال آماده شدن است و تا یک سال آینده بشرویه به این نماد معرفی خواهد شد.

سید امیر سلیمانی رباطی در حاشیه ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی خراسان جنوبی به خبرنگاران گفت: شهرستان بشرویه امسال در قالب پنج غرفه کرباس، برک بافی، گیوه بافی، نساجی سنتی و تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در ششمین نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه در کنار غرفه های صنایع دستی به معرفی جاذبه های گردشگری و ظرفیت های شهرستان پرداخته می شود، گفت: شهرستان بشرویه در حوزه گردشگری اقدامات خوبی انجام داده است اما خوب معرفی نشده است.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه افزود:تبلیغات محیطی برای گردشگری بشرویه انجام نشده است اما این شهرستان ۱۷ اقامگاه بوم گردی و یک هتل و دو کمپ گردشگری کویر دارد.

سلیمانی گفت: بیشترین مسافران ما از خراسان رضوی هستند لذا این نمایشگاه فرصت خوبی برای معرفی مقاصد گردشگری بشرویه است.

وی از کویر بشرویه در کنار بافت تاریخی زنده این شهرستان یاد کرد و گفت: این ظرفیت، مهمترین جاذبه بشرویه است که منطقه بکر و زیبایی دارد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه گفت: در کنار این ظرفیت ها؛ ۶ خانه صنایع دستی شامل خانه خراطی، خانه صنایع دستی، نقش کمند و دو بازارچه صنایع دستی و خانه کرباس؛ صنایع دستی بشرویه را برای فروش عرضه می کنند.

وی گفت: از سال ۹۴ تاکنون ۱۰ هنر صنعت در بشرویه احیاء شده که مهمترین آن پتک بافی، گلیم سرجامه، برک بافی و کرباس بافی هستند که اشتغال خوبی را ایجاد کرده اند.

سلیمانی گفت: در حال حاضر ۳۵۰ نفر در شهرستان بشرویه در حوزه صنایع دستی مشغول به کار هستند.

مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بشرویه با بیان اینکه پارچه کرباس و برک بشرویه مهمترین ظرفیت صنایع دستی بشرویه هستند که سابقه و قدمت زیادی شاید ۴۰۰ ساله و همزمان با پیدایش بشرویه دارند، گفت: طبق شواهد می توان گفت بشرویه در ابتدا یک کارگاه برک بافی بوده است  و همه مردم مشغول این هنر بوده اند یعنی بشرویه شهر صنایع دستی بوده است.

سلیمانی ادامه داد: مقدمات ثبت ملی شهر تاریخی بشرویه به عنوان شهر ملی کرباس در حال آماده شده است و تا یک سال آینده بشرویه به این شهر معرفی خواهدشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کرباس پارچه ای است که از پنبه خالص به دست می آید.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور