آیت الله رییسی طرح توسعه نهبندان باید با قوت دنبال شود ،به برکت نظام جمهوری اسلامی نهبندان دیروز با امروز خیلی فرق دارد

رئیس جمهور گفت: محاسبه دشمن در این توطئه اخیر مثل فتنه‌های گذشته اشتباه از آب درآمد و دشمنان اشتباه محاسبه کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌ الله رییسی  در دیدار با اقشار مختلف مردم نهبندان که دومین روز سفر استانی دولت در مصلای امام علی (ع) این شهر انجام شد افزود: تصور کردند ایران مثل کشورهای دیگر است و می‌توانند با مردم ایران مثل کشورهای دیگر بازی بکنند و شعارهای دروغین و دهان پرکن بدهند.

وی گفت: فکر کردند با کلمه آزادی می‌توانند مردم را گول بزنند و با اسم بردن از زندگی، مردم به حرف آنها اعتماد می‌کنند اما مردم خوب می‌شناسند و می‌دانند آنها اگر سلب کننده زندگی مردم نباشند به هیچ کسی در عالم زندگی نمی‌دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: کدامین نقطه و کدام منطقه از دنیا شما زندگی دادید، در کنار ما مرز قرار دارد و آن طرف مرز افغانستان است که با این کشور چه کردند؟

وی تصریح کرد: دو دهه حضور شما در افغانستان بر سر مردم مظلوم و مسلمان افغانستان چه آورده‌ و آیا یک نقطه در افغانستان هست که در جای خودش قرار داشته باشد.

آیت الله رئیسی افزود: از حضور پرشور مردم سختکوش با علم و فرهنگ و با بصیرت نهبندان و همه مناطق اطراف و جمعیت بسیاری که در محوطه ایستاده و در خیابان‌های اطراف به خاطر کمبود جا هستند، صمیمانه تقدیر و تشکر دارم.

رئیس جمهور بیان کرد: این حضور پرشور و محبت شما این لطف به انقلاب، اسلام و خون مطهر شهیدان است، این اعلام حضور برای دفاع از ولایت و ارزش‌های انقلاب اسلامی است و بنده هم به عنوان خدمتگزار شما و سرباز ولایت حقیقتا باید از سودای دل به خاطر حضور با محبت و با صفای مردم تشکر و تقدیر کنم.

حضور مردم مانع دستیابی دشمن به اهدافش شده است 

وی گفت: واقعیت این است که علت اینکه دشمن نمی‌تواند علیرغم همه توطئه‌ها و فتنه‌ها به این کشور تعدی کند همین حضور با صفای مردم در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است و آنچه پشتوانه نظام بوده، مردم متدین و دلداده به انقلاب است.

آیت‌الله رئیسی گفت: آنچه باعث شده دشمن نتواند، نه اینکه نمی‌خواهد بلکه نتواند به خواسته‌های خود برسد و توطئه‌هایش را عملیاتی کند به دلیل همین حضور، بصیرت، شور و شعور مردم و فهم و بصیرت مردم که احساس می‌کنند امروز باید با همه حضور و توان برای حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستادگی کنند.

وی افزود: آمریکا و غربی‌ها چه وضعیتی در علم، دانش و علم‌افزایی، تلاش، تولید و بسیاری از پیشرفت‌ها برای مردم افغانستان و هر جا حضور پیدا کردند، به وجود آورده‌اند، کشورهای آفریقایی هم جلوی چشم ماست که ثروت‌های بسیاری دارند و روی گنج نشسته‌اند اما با فقر، مشکلات و بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند.

رفتار غربی‌ها با کشورهای مختلف پیش روی ماست

رئیس جمهور عنوان کرد: این وضعیتی  است که پیش روی ما است و نیاز نیست در تاریخ بخوانیم چه اتفاقی افتاده الان ببینیم غربی‌ها در کشورهای آفریقایی و در افغانستان چه کردند، به سر مردم سوریه چه آمد و به سر مردم یمن چه می‌آورند لذا اینها پیش روی ما است و آنها نمی‌توانند ملت ایران را گول بزنند.

وی با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدایی همچون سرداران رشید نهبندان مردم از آزادی بهره‌مند هستند گفت: این مردم با بصیرت، با فهم و ولایی که امروز در اینجا اجتماع کردند چه کسی به آنها گفته بیایند جز انگیزه و احساس مسئولیت خودشان و اینکه حضور در این عرصه می‌تواند نماد بصیرت و وظیفه شناسی باشد.

آیت الله رئیسی افزود: مردم با این حضور می‌خواهند به دنیا اعلام کنند پای نظام، انقلاب و ارزش‌ها ایستاده‌ایم، دشمن را ناامید کرده‌ایم و بعد از این هم ناکام خواهیم کرد.

وی در ادامه با اشاره به ارزش‌هایی که زنان منطقه نهبندان و خراسان جنوبی به آن پایند هستند گفت: زنان این منطقه با فهم، متدین و زمان شناس هستند طوری که در زمان خود احساس مسئولیت می‌کنند.

بانوان تحصیلکرده و کارآفرین در کشور نمونه هستند

رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد: امروز و پیش از سفر به نهبندان به یکی از مناطق محروم رفتیم و دیدیم که بانوان درس خوانده باسواد و تحصیلکرده چگونه برای روستاها و مناطق محروم خدمتگزاری می‌کنند لذا اینان زنان نمونه کشور هستند چون همواره آزادگی و زندگی به سبک اسلامی را در مسیر یک زندگی دینی دنبال می‌کنند و به دیگران هم می‌آموزند لذا این سخن ما است که دشمنان بینند و چشم خود را باز کنند.

وی گفت: مشکلاتی در همه جای عالم وجود دارد و مردم ما به خاطر تحریم، تهدیدها و کینه توزی‌های دشمن دچار مشکلاتی هستند اما اراده مردم این است که در مقابل دشمن خم به ابرو نیاورند.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: خدمتگزاران در دولت هم باید تلاش کنند ولی دشمن می‌خواهد از جوان برومند، با فهم و با شعور که دوست و دشمن را می‌شناسد، سوء استفاده کند و اینطور به زعم خودش به مردم زندگی یاد دهد.

وی افزود: دیدیم زندگی که در حرم شاهچراغ به کودکی که پدر و مادرش شهید شدند، دادند یا زندگی که به کودکان افغانستان دادند در حالی که ۳۵ هزار کودک معلول روی دست مردم این کشور گذاشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی رسانه‌های غربی سالانه صدها زن به دست پلیس کشته می‌شود عنوان کرد: این مسئله را در جلسه خبری نیویورک به اصحاب رسانه آمریکایی گفتم واقعا این آمار وحشتناکی است بعد اینها از حقوق انسانی طرفداری می‌کنند.

وی گفت: آیا آنچه به سر فلسطین می‌آید حقوق انسان است که ۷۰ سال از خانه، کاشانه، زمین کشاورزی و کسب کار خود دور افتاده‌اند،  مردم یمن می‌خواهند با انتخاب خود بر سرنوشتشان مسلط باشند اما چه به سر کودکان، زنان و مردان یمنی آمد لذا کجا باید این ظلم و ستم را مثال زد.

مردم گول حرف‌های دشمنان را نمی‌خورند

آیت الله رئیسی گفت: همین دشمنان فکر کرده‌اند مردم نهبندان، قاین و جای جای خراسان جنوبی و کشور عزیز ما یا مرزبانان دلار گول حرف‌های آنها را می‌خورند.

وی افزود: اینها گمان کرده‌اند که جوانان عزیز برومند، دانش‌آموز و دانشجوی تحصیلکرده با حرف‌های توخالی گول می‌خورند یا نمی‌دانند که مردم با بصیرت و دشمن شناس از منشا حرف دشمنان خبر دارند.

رئیس دولت سیزدهم گفت: مگر در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خانم کلینتون رسما اعلام نکرد داعش را که در دنیا جنایت می‌کند خودشان تشکیل داده‌اند.

وی با بیان اینکه داعشی که در دنیا جنایت می‌کند، دست ساخته کی هست؟ گفت: چه کشی به دست جوان سلاح داده که در حرم شاهچراخ قتل و کشتار راه بیندازد، مردم ما اینها را می‌بینند و با همه وجود فریاد می‌زنند. ” مرگ بر آمریکا”. (همراهی مردم)

آیت الله رئیسی افزود: شهرها و کشور به دست مردان و زنان جمهوری اسلامی ایران ساخته شده از این پس نیز ساخته خواهد شد، ما امید و انتظاری از دستان بیگانه نداریم و به ما شر مرسان.

نهبندان امروز با دیروز تفاوت دارد

وی با اشاره به خدمات نظام در چهار دهه گذشته گفت: به برکت نظام جمهوری اسلامی نهبندان دیروز با امروز خیلی فرق دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: رهبری بصیرت‌آفرین ما فرمودند که من آمده‌ام به نهبندان و تا توجه همه مدیران و دست اندرکاران به این منطقه جلب شود، بنده هم به عنوان یک مسئول خدمتگزار که افتخار نمایندگی شما را در دولت دارم، معتقدم که توجه به منطقه نهبندان و مناطق اینچنینی ضروری است و توجه به مرزبانان تیزبین و باکفایت این خطه برای همه و دولت موضوعی اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط امام جمعه نهبندان در این دیدار مردمی گفت: اقداماتی که در همه حوزه‌ها در این منطقه انجام شده قابل تقدیر است،  در خراسان جنوبی امروز شهر و روستایی وجود ندارد که از نعمت گاز برخوردار نباشد و تمامی روستاهای آن از گاز برخودار شده‌اند که اقدامات دست اندرکاران قابل تقدیر است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: همچنین مجموعه بسیج و سپاه پاسداران در مناطق مختلف، شبکه آبرسانی روستاها را ایجاد می‌کند و در هر کوی و برزن تلاش‌ها برای آبرسانی به روستاهای این خطه ادامه دارد که امیدواریم در یک زمان‌بندی مناسب کارهای آبرسانی در این منطقه به نتیجه برسد.

طرح توسعه نهبندان با قوت دنبال شود

وی با اشاره به درخواست تکمیل طرح توسعه نهبندان گفت: من هم تاکید می‌کنم که طرح توسعه نهبندان باید با قوت دنبال شود اما این طرح نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی از جمله آب، گاز و برق است.

رئیس دولت سیزدهم افزود: قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در حال تلاش و فعالیت برای رفع مشکلات آبرسانی منطقه خراسان جنوبی است که تاکید می‌کنم این کارها ادامه یابد.

وی گفت: اینجا مرزبانی است و مردم شهرستان نهبندان، مرزبان جمهوری اسلامی هستند، تهدیدات در مناطق مرزی زیاد است اما جای سوال است که چرا مردم نهبندان و خراسان جنوبی علیرغم مرز مشترک با افغانستان دارای پایین‌ترین نرخ جرم و جنایت در کشور هستند که دلیل آن به فرهنگ، دین‌داری و عشق به انقلاب و تربیت خانواده‌های نهبندانی و خراسان جنوبی بر می‌گردد.

آیت الله رئیسی افزود: نهادینه‌سازی عشق و تربیت دینی صحیح در خانواده‌ها این خطه، فرزندان را در مقابل هجوم فرهنگی دشمنان حفظ می‌کند و این موضوع باید توسط مسئولان مربوطه و اثرگذاران از جمله معلمان و اساتید، روحانیون تقویت و حفظ شود و این سرمایه فرهنگ و دینمداری موضوعی ارزشمند است.

لزوم فعال‌سازی بازارچه مرزی نهبندان

وی تصریح کرد: اگر راه قانونی برای داد و ستد بین مردم نهبندان و مردم مسلمان استان‌های مرزی آن سوی مرز فراهم نشود، راه‌های غیرقانونی باز می‌شود ما راه غیرقانونی را نمی‌پسندیم لذا تاکید می‌کنم به استاندار خراسان جنوبی که بازارچه مرزی نهبندان سریعا فعال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه رسیدگی به نقاط حادثه‌خیر در جاده‌های مواصلاتی اولویت دولت است گفت: اینجا نقاط حادثه‌خیزی داریم، خانواده‌هایی می‌روند و بعد از مدتی خبر ناگوار می‌آید که نباید این باشد.

وی افزود: از اولویت‌های دولت در سراسر کشور است که نقاط حادثه‌خیر در جاده‌های ما با اولویت و سرعت اصلاح شود تا شاهد خبرهای ناگوار از سطح کشور چه ایام عید و چه ایام دیگر نباشیم.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: گفت: درخصوص دوبانده کردن جاده نهبندان نکاتی بیان شد که باید در دستور کار قرار بگیرد و با سرعت اقدام شود، در جلسه روز گذشته با فعالان اقتصادی هم گفتیم ۱۲ کیلومتر باقیمانده جاده بیرجند قاین سریعا جبران شود و اینجا هم اصلاح جاده به نحوی که نقاط حادثه‌خیز اصلاح شود و در دوبانده کردن جاده تسریع شود که خواسته به‌حقی است و باید دنبال شود.

پرداخت یک ماه عواید حاصل از سوخت به مرزنشینان

وی گفت: به عواید مربوط به مرزنشینان اشاره شد و موضوعی که بود در برخی نقاط هم به آن اشاره کردند و نامه‌هایی به من دادند که گفتم اقدام شود و الان که در نهبندان هستیم و این موضوع را بررسی کردم قبلا هم برای مرزنشینان بوده و الان هم این کار می‌تواند یکبار صورت بگیرد تا بررسی کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: عواید ناشی از فروش سوخت به مرزنشینان قبلا هم در این منطقه بوده و اکنون هم فعلا می‌تواند یک بار باشد تا بررسی کنیم قبلا چه بوده و در آینده چه خواهد شد اما در حال حاضر نسبت به یک ماه اقدام شود.

وی گفت: برای موارد بعدی نیاز به کار کارشناسی دارد که گفتیم در مرکز و استان این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: اختصاص سهیمه پزشک برای نهبندان و کمبود پزشک از دیگر مواردی بود که مطرح شد، سهمیه‌ای از پزشکان متخصص برای نهبندان با سرعت برقرار شود تا ساکنان در نهبندان و مناطق اطراف احساس کمبود از نظر دسترسی پزشک به هیچ عنوان نداشته باشند.

بومی‌گزینی در اولویت قرار دارد

وی گفت: در آینده نزدیک هم کاری کنید پزشکان این منطقه باشند و دختران و پسرانی آماده تحصیل در رشته پزشکی هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بومی‌گزینی یکی از اصول ماست افزود: شرایطی فراهم شود تا فرزندان ما در منطقه خودشان جذب شوند و در منطقه خودشان فعالیت کنند، یعنی زمینه‌ای ایجاد شود که پزشک نهبندانی در نهبندان باشد.

وی گفت: جوانی که آموزش می‌بیند بتواند در همین منطقه و سایر نقاط استان فعالیت کند و این یک اصل است که پزشک از خود مناطق باشد تا شاهد مهاجرت و رفتن به استان‌های دیگر نباشیم و این منطقه همواره بتواند از نعمت درمان به موقع بهره‌مند باشد.

آیت الله رئیسی گفت: نکات دیگری نیز اشاره شد که در جلسه بعدی موارد مربوط به نهبندان حتما مورد توجه است، به این منطقه آمده‌ایم هم به مردم عرض سلام و ادب و احترام کنیم و هم مسائل اینجا را دنبال کنیم.

رئیس جمهور گفت: دولت ما دولتی نیست که از کنار مسائل عبور کند و بگوید که ما ندیدیم، ما مساله را می‌بینیم و به دنبال حل مساله هستیم لذا معتقدیم مسائل به دست مردم و با خدمتگزاری دولت حل خواهد شد.

دولت سیزدهم از اصحاب “ما می‌توانیم” است

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم از اصحاب “ما می‌توانیم” است افزود: هرگز در فرهنگ ما “نمی‌شود”، “نخواهد شد”، “مگر می‌شود”، “این کار امکان ندارد” نیست و معتقدیم کارهای شایسته و بایسته در کشور به دست توانای جوانان برومند ما قابل انجام است.

آیت الله رئیسی گفت: دولت در خدمت مردم است و ان‌شاء‌الله به پیش خواهیم رفت و به آنچه از آن تعبیر کرده‌ایم قطار پیشرفت کشور پرشتاب حرکت خواهد کرد و هیچ زمان توقف در آن راه نخواهد داشت.

وی افزود: استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مسیر نیز درباره مسائل مربوط به منطقه موارد مختلف و مفصلی را بیان کردند لذا مسائل به ما رسیده است در عین حال نامه‌ها، نوشته‌ها و دل نوشته‌ها حتما مورد توجه قرار خواهد گرفت و به عنوان خدمتگزار و طلبه‌ای که در خدمت شما هستم این افتخاری برای من است، بدانید همواره دغدغه این مناطق را دارم یعنی آنی نیست دغدغه شما را نداشته باشم.

رئیس جمهور که روز گذشته به همراه شماری از اعضای هیات دولت در نخستین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت وارد بیرجند شد، امروز در ادامه این سفر دو روزه برای دیدار با مردم به شهرستان نهبندان سفر کرد.

آیت الله رئیسی صبح جمعه با همراهی معاون اجرایی رئیس جمهور، استاندار خراسان جنوبی و نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در دهستان «لانو» بخش «دُرح» شهرستان مرزی سربیشه نیز حضور یافت و با مردم این منطقه دیدار کرد.

سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی نوزدهم شهریور سال گذشته انجام شد که سومین سفر استانی دولت سیزدهم با ۱۰۶ مصوبه بود.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه با کشور افغانستان مرز مشترک دارد.