معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: همه ظرفیت‌ها برای ایمنی راه ها و مدیریت تصادفات در جاده های استان به کار گرفته شده است ولی رعایت فرهنگ ترافیک هم باید مورد توجه قرار گیرد.

 علیرضا عباس زاده در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان در سال ۱۴۰۳ افزود: در جلسه ستاد راهبری تصادفات مطرح شد که خراسان جنوبی رتبه برتر کشوری را به لحاظ عملکرد مدیریت تصادفات داشته که نشان می‌دهد توجه به ایمنی راه ها به نسبت بقیه استان‌ها خوب بوده است.

وی با بیان اینکه عملکردهای شاخص و آمادگی‌های ویژه برای مردم استان باید بازگو شود گفت: با توجه به طول راه‌ها در استان حفظ و نگهداری آنها سخت و پرهزینه است اما علیرغم همه محدودیت‌ها و کمبودها خدمات به خوبی ارائه می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: استانداردهای بهره برداری محورهای مواصلاتی رعایت شده و بی توجهی به نقاط پرحادثه وجود ندارد لذا هر اقدامی لازم باشد برای آشکارسازی یا رفع موانع برای نقاط پرحادثه انجام می‌شود پس سطح قابل قبول خدمات جاده ای را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه آمارهای تصادفات فوتی در سطح کشور قابل تامل است و انسان، خودرو و جاده می‌توانند عامل تصادف باشند گفت: سال‌های اخیر باندهای دوم استان افزایش یافته و ۲۷۰ کیلومتر باند دوم در ۲ سال گذشته به بهره برداری رسیده که ایمنی جاده ها را افزایش می دهد.

عباس زاده اضافه کرد: دوبانده سازی احتمال تصادف رخ به رخ را کم می‌کند اما احتمال تصادف با سرعت غیر مجاز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ هزار کیلومتر طول راه‌های استان است گفت: امکان اینکه در همه این راه‌ها دوربین نصب کنیم یا نیرو مستقر شود نیست لذا رانندگان باید سرعت مطمئنه را رعایت کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: سال گذشته در سه فقره تصادف ۱۲ فوتی داشتیم لذا باید فرهنگ ترافیک در کنار ایمنی جاده‌ها مورد توجه قرار گیرد و از همه ظرفیت‌ها در این زمینه کمک گرفته تا تردد در جاده‌های استان ایمن تر شود.

وی گفت: عامل انسانی از جمله خستگی و خواب آلودگی بیشترین تاثیر را در تصادفات دارد لذا مدیریت رفتار ترافیک ضروری است.

عباس زاده ادامه داد: آمار تلفات جاده ای در کشور خوشایند نیست و با استانداردها همخوانی ندارد لذا باید فرهنگ سازی را جدی بگیریم و رسانه‌ها در این زمینه مسوولیت دارند.

وی گفت: معضل مخاطرات جاده در تمام کشور عامل انسانی است چون بخش عمده ای از نواقص جاده ای جبران شده و اگر نقطه ای پر حادثه وجود دارد اقدامات کنترلی بیشتر می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: امسال با هم افزایی باید تلاش کنیم دوربین‌های کنترل سرعت درون شهری به سرانجام برسد چون در کاهش تصادفات اثرگذار است.

وی گفت: پویش‌های اجرا شده از جمله «بهرفت» و «چشم به راهیم» نیز خدمتی مضاعف از سوی دستگاه های خدمات رسان و امدادی است که امیدواریم منجر به کاهش فوتی‌ها و مجروحان حوادث جاده ای شود.

عباس زاده گفت: حضور نیروها در سطح جاده‌ها باید تقویت شوند و با توجه به کویری و طولانی بودن راه های استان فعالیت سیاه چادرها برای استراحت موقت رانندگان همچنان مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: برخی سهل اندیشی‌ها اثرگذار است لذا رانندگی نباید در حد یک مهارت دیده شود و قوانین باید سختگیرانه تر باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بر تدوین برنامه عملیاتی ویژه تاکید کرد و گفت: با توجه به فرارسیدن موج دوم سفرهای نوروزی، شب های قدر و تعطیلات عید فطر اولویت اول استان در شرایط فعلی، ایمنی جاده ها است و و باید تلاش کنیم روند خوب روزهای گذشته در موج دوم سفرهای نوروزی هم تداوم داشته باشد.