نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تمدن واقعی به دنبال سعادت و کمال بشری است که منجر به شکوفایی استعدادهای انسان می‌شود.

 حجت‌الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی در همایش تبیینی “اندیشه تمدنی از نگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه” افزود: بحث سرنوشت انسان است و انسانی را تصور کنیم که در صحرا و جنگل رهاست و هیچ رسم‌الخطی را ندارد تا آنها که مدعی تمدن هستند.

وی گفت: این مساله باید شناسایی شود و انسان در این تعامل چه باید بدهد و چه بگیرد؛ آنچه در دست انسان جنگلی بوده آزادی مطلق است و هیچ رسم‌الخطی ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: چنانچه تمدن واقعی را کشف و حرکت واقعی انسان را به آن سمت تصور کنیم، باید معامله‌ای صورت گیرد یعنی بخش‌هایی را از آزادی خودش بدهد و در مقابل کمال بگیرد مانند کودکی که برای رفتن به مدرسه بخشی از آزادی خود را داده است تا کمالات خواندن و نوشتن را یاد بگیرد.

وی با اشاره به اینکه رستگار شدن یعنی شکوفایی استعدادهای ذاتی نهفته در انسان که حد و حدود ندارد گفت: انسان محدودیت ندارد و هر کاری برایش شدنی است لذا انسان در همه زوایا موجودی استثنایی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبادی افزود: تمدن غرب با تجاوز، قتل و ویرانی با ابزار گوناگون به دنبال اهداف پست و مطامع خود است اما تمدن انسانی این نیست و نمونه دنیایی بهشت را در تمدن بشری این عالم می‌توان ایجاد کرد.

وی گفت: اگر همه ١٢۴ هزار پیامبر در دنیا همزمان با هم زندگی می‌کردند، هیچ مشکلی نداشتند و امید است وعده الهی رقم بخورد و تمدنی که پیامبران آوردند توسط حضرت مهدی (عج) به وجود آید و بشر از تمدن غربی که عرصه را بر همگان تنگ کرده و نفس همه را گرفته، آزاد شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: امیدواریم با احیای این تفکر، تلاش بیشتر و مقاله خواستن از نظریه‌پردازان کشور و خارج به این مساله خیلی پرداخته شود و بشری که همه عرصه‌ها را بر او تنگ کردند راهش باز و آزاد شود.

وی گفت: هیچ کار خیر و خدمتی بالاتر از این نیست که بشر به این سمت برود تا نگویند حق گرفتی است بلکه بگویند حق دادنی است، دشمنانی مثل مغول و آمریکایی‌ها با بمب اتم به اسم تمدن مردم را قتل عام کردند و وحشی‌های غربی امروز کل دنیا را خراب کرده‌اند.

طراحی هشت گام برای بررسی اندیشه تمدنی 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم در این همایش گفت: یکی از موضوعات مطرح در کشور موضوع جهاد تبیین است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و ایشان بر موضوع نهج‌البلاغه نیز تاکید دارند.

علی فرخنده افزود: با توجه به ایام دهه امامت و ولایت و اینکه روز مباهله است طرحی را با عنوان “بررسی اندیشه تمدنی امام علی (ع) در نهج‌البلاغه” پیشنهاد دادیم که ذیل آن قرار است در هشت مرحله، غرب و اسلام را در ترازویی به نام حقیقت بگذاریم و کار نخبگانی انجام شود.

وی گفت: قرار است فراخوان علمی داده شود تا بتوانیم در فواصل مختلف از امسال تا سال آینده در هشت گام جلو برویم و کلیدواژه‌ای تحت عنوان اسلام و غرب در ترازوی حقیقت را در هشت گام طراحی کردیم که اولین گام آن کلیدواژه حقوق بشر از نظر اسلام و غرب است که امروز به مناسبت روز مباهله به آن پرداخته شد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی افزود: اجرای گام دوم این طرح در هفته دفاع مقدس با کلیدواژه صلح و امنیت از نظر اسلام و غرب و گام سوم در هفته استکبارستیزی (آبان ماه) با کلیدواژه صداقت و اخلاق و نیز گام بعدی در آذر با کلیدواژه آزادی بیان خواهد بود.

وی گفت: دموکراسی از نگاه غرب و اسلام، استقلال و آزادی ملت‌ها، قدرت و نصرت و گام آخر هم تجلیل از دست‌اندرکاران این همایش از دیگر گام‌های این طرح است که با ارائه مقالات علمی و پژوهشی و برگزاری همایش طی یک سال ارائه می‌شود.

فرخنده ادامه داد: معرفی و شناساندن حق از باطل با توجه به فرمایشات امیر مومنان به نسل جدید از اهداف برپایی همایش تبیینی اندیشه تمدنی از نگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه است و با توجه به سخنان آن حضرت، باطل می‌آید، خودش را به رنگ حق عرضه می‌کند و اینجا فضای غبارآلود ایجاد می‌شود.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در کلیدواژه‌های خودشان از غرب وحشی و کروات زده‌های ادکلن زده استفاده می‌کنند که پشت پرده فناوری خودشان پنهان شدند و بخشی از نسل جوان ما را مجذوب خود کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی افزود: اما در ذهن برخی از نسل جوان ما این برداشت نیست که غرب، کروات زده‌های به ظاهر آراسته اما از درون پوسیده است و این مساله کار ما را مشکل می‌کند و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی گفت: در بیانیه گام دوم انقلاب، مقام معظم رهبری می‌فرمایند حوزه استکبار و غرب به اجل محتوم خود در حال نزدیک شدن است اما آیا جوان این برداشت را دارد؟

فرخنده اظهار داشت: آخرین بیانات رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب و مبلغان بود که فرمودند کار ما فقط رفع شبهات نیست بلکه باید به اندیشه و تفکر جریان مقابل حمله کرد.

وی افزود: به فرموده رهبری اگر بخواهیم مسیر انقلاب اسلامی را ادامه دهیم باید اسلام را همه جانبه مراعات کنیم و نمودارش نهج‌البلاغه است.

همایش نخبگانی  اندیشه تمدنی از نگاه امام علی (ع) در نهج‌البلاغه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی و با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار، جمعی از صاحبنظران و مسوولان در بیرجند برگزار شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور