مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: اولین بار طرح کسب و کارهای کتابخانه‌محور با هدف توسعه اشتغال و کارآفرینی در شهرهای کوچک و روستاهای استان اجرا شده و مرحله آموزش آن در دست اقدام است.

محمود حاجی  در نشست خبری افزود: در این طرح نهاد کتابخانه‌های عمومی به عنوان نماینده دستگاه‌های اجرایی از فضای کتابخانه برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در نقاط مختلف استان که امکان حضور دستگاه‌ها وجود ندارد، استفاده می‌کند.

وی اظهار داشت: مراحل تکمیلی این طرح اعم از دریافت مجوز کسب و کار، چرخه بازاریابی و معرفی برای دریافت وام لحاظ شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه اهداف این طرح فرهنگی است یادآور شد: هر توسعه‌ای برای پایدار شدن نیازمند توسعه فرهنگی است لذا خدمت را به در خانه مردم بردیم و کتابخانه‌ها را محلی برای آموزش در جهت توسعه اشتغال و کارآفرینی تبدیل کردیم.

وی با اشاره به اینکه این خدمت به صورت رایگان در مناطق مختلف استان ارائه می‌شود گفت: یک رویداد طی تیر ماه در استان اجرا می‌شود و همایش ملی با عنوان کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک در ۱۲ محور، مهر امسال در مشهد برگزار خواهد شد که ارسال مقاله به این همایش تا اول تیر ماه مهلت دارد.

حاجی افزود: دستگاه‌های فعال در زمینه اشتغال از پایگاه‌های این نهاد در مناطق روستایی استفاده می‌کنند و در دسترس بودن آموزش برای روستاییان در محل زندگی، کاهش هزینه‌های تحمیلی مثل ایاب و ذهاب و صرفه‌جویی وقت، استقبال متقاضیان دوره‌ها از آموزش‌های ارائه شده در محل زندگی و شناسایی فرصت‌های شغلی توسط کتابدار تحصیلکرده، بومی و مقیم روستا، احیای مشاغل سنتی و بومی از جمله مزایای این طرح است.

مهلت شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا اول تیر

وی با اشاره به دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ و معارف ائمه معصومین (ع)، توسعه و تعمیق فرهنگ رضوی با کمک یار مهربان از اهداف این جشنواره است که در عناوین موضوعی امام رضا (ع) و بخش ویژه امام حسن عسکری (ع) برگزار می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: این جشنواره در ۲ بخش مکتوب و الکترونیک به صورت فردی، گروهی و خانوادگی در چهار رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال برگزار می‌شود و بخش کتابخوانی جشنواره در قالب پویش کتابخوانی (قصه‌گویی، معرفی کتاب، خوانش بخشی از کتاب) و چهار گزینه‌ای است.

وی اظهار داشت: بخش هنری در قالب هنرهای تجسمی و دیجیتال، دست سازه، داستان کوتاه و شعر است و تاکنون ۱۰ هزار نفر از خراسان جنوبی در دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند.

حاجی گفت: مهلت شرکت در جشنواره از ۲۲ بهمن سال گذشته تا اول تیر امسال است و علاقه‌مندان برای شرکت در جشنواره و دریافت اطلاعات بیشتر به نشانی razavi.samakpl.ir مراجعه کنند.

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های سال جاری این نهاد افزود: خیرین با مشارکت در ساخت کتابخانه‌ها می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند و افرادی که در زندان‌ها دارای محکومیت قابل تغییر هستند نیز می‌توانند حبس خود را به خدمت در کتابخانه‌های عمومی تبدیل کنند که این طرح در استان اجرا شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: علاوه بر این یک طرح ویژه نابینایان اولین بار در استان اجرا شد که در این طرح کتاب مورد نیاز نابینایان از طریق پست در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی تعداد کتابخانه‌های این استان را ۸۳ کتابخانه با ۴۸ هزار و ۳۴ عضو ذکر کرد و افزود: از این تعداد ۱۱ باب مشارکتی با سایر دستگاه‌هاست و سرانه کتاب به ازای هر یک نفر ۱.۲۵ است که در افق ۱۴۰۴ باید به چهار کتاب برسد.

ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با اشاره به پروژه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند گفت: اجرای این پروژه با ۱۱ هزار متر مربع زیربنا نیازمند ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار است و زمین آن سال گذشته مشخص شد.

حاجی با بیان اینکه از مجموع کتابخانه‌ها ۴۳ کتابخانه شهری است افزود: فقط در شهر ماژان کتابخانه نداریم و در ۲۸ روستا شاهد فعالیت کتابخانه‌ها هستیم و کتابخانه‌های چهکند بیرجند و شاهرخت نیز زیرکوه فعال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۱ پروژه عمرانی کتابخانه‌ها در دست اجرا است گفت: در شهرستان قاینات پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی به عنوان بزرگترین پروژه استان با ۲ هزار و ۹۵۰ متر مربع زیربنا و پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد در حال اجراست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در سفر رئیس جمهور به استان اعتباری برای کتابخانه‌ها در نظر گرفته شد که با تخصیص آن ۶ پروژه بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: امسال عملیات اجرایی ساخت کتابخانه در بافت تاریخی بشرویه آغاز می‌شود و به دنبال این هستیم تا آن را به عنوان کتابخانه منابع چاپ سنگی و خطی استان و گردشگرپذیر معرفی کنیم.

حاجی گفت: سال گذشته در زمینه امانت کتاب ۳۱۳ درصد رشد داشتیم که نشان از افزایش علاقه‌مندی مردم استان به کتابخوانی است.

وی یادآور شد: در تمامی کتابخانه‌ها بخش کودک فعال است و کودکان می‌توانند از خدمات مختلف این بخش بهره ببرند، بیشترین امانت کتاب در بین کودکان بوده و ذائقه آنان به سمت کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: در این مدت ۴۷ هزار کتاب اهدایی مردم استان ثبت شد و ۱۲۹ هزار کتاب به کتابخانه‌های استان اضافه شده است.