نفوذ و استقرار توده هوای سرد در خراسان جنوبی از امروز (چهارشنبه) کاهش هشت تا ۱۲ درجه دما را در پی دارد و سبب وقوع سرمای شدید و یخبندان شبانه تا اوایل هفته آینده می‌شود.

به گزارش اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به ویژه در طول روز دما به طور محسوس کاهش می‌یابد و در روزهای پایانی هفته وقوع یخبندان شبانه به ویژه در مناطق سردسیر استان رخ خواهد داد.

همچنین تا روز پنجشنبه در برخی ساعات افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک و از اوایل وقت پنجشنبه با نفوذ سامانه بارشی جدید به جو منطقه، بارش باران و برف پیش بینی می‌شود.

بر همین اساس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هشدار سطح نارنجی (آمادگی) صادر و اعلام کرد که خسارت به تاسیسات بخش کشاورزی، باغات و مزارع و سالن‌های پرورشی نظیر گلخانه‌ها همچنین افزایش مصرف حامل‌های انرژی (گاز و برق) از پیامدهای این شرایط جوی است.

شهرستان‌های سربیشه، قاینات، حاجی‌آباد زیرکوه، درمیان، بیرجند، سرایان، فردوس، نهبندان، بشرویه و طبس منطقه اثر توده هوای سرد خواهد بود.

تهیه سوخت مورد نیاز و بازدید از سامانه‌های گرمایشی در سالن‌های پرورشی، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم‌پاش‌ها، کنترل ضد یخ ماشین‌آلات، آتش زدن لاستیک و روشن کردن بخاری‌های باغی از توصیه‌های هواشناسی در این مناطق است.

این اطلاعیه و اخطاریه جوی درباره فعالیت سامانه دوم از اواخر وقت امروز (چهارشنبه) اضافه کرد: توده هوای ناپایدار جوی به ویژه در نیمه شرقی و مرکز استان تا روز جمعه هشتم اسفند فعال خواهد بود.

وزش باد شدید همراه با گرد و خاک، کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما، بارش باران و برف در نقاط مستعد احتمال تگرگ، رعد و برق و تشکیل مه از پیامدهای این سامانه است.

اداره کل هواشناسی نسبت به لغزندگی و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، تشکیل مه و کاهش دید افقی به ویژه در مناطق کوهستانی، احتمال خسارت به پوشش گلخانه‌ها، سقف‌های موقت و درختان آسیب‌پذیر و افزایش مصرف حامل‌های انرژی در بخش خانگی، صنعتی و کشاورزی هشدار داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به هشدار هواشناسی مبنی بر ناپایداری جوی در استان و وقوع سه پدیده سرما، بارندگی و توفان از امروز تمامی نیروهای امدادی و عملیاتی در آماده‌باش کامل هستند.

سید ابوالحسن میرجلیلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از هم‌استانی‌ها درخواست داریم در بازه زمانی امروز تا پایان وقت یکشنبه هفته آینده سفرهای غیرضروری خود را حتما لغو کنند.

کشاورزان، دامداران و عشایر، گلخانه‌داران و مرغداران و همه کسانی که متاثر از سرما و یخبندان هستند، تدابیر و اقدامات پیشگیرانه را در فرصت باقیمانده به‌کار گیرند و نسبت به ایمن‌سازی اماکن کشاورزی و دامی خود اقدام کنند تا مثل گذشته شاهد کاهش چشمگیر خسارات در استان باشیم.