فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی گفت: کارکرد یادواره شهدا معرفی الگوها و سرمشق گرفتن جوانان ما از مردان و زنان الهی است.

سردار علی قاسمی روز چهارشنبه در یادواره سردار شهید محمود کاوه و شهدای عملیات کربلای ۲ که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و استاندار در حسینیه جماران بیرجند برگزار شد افزود: ترویج ارزش‌های الهی، امر به معروف و نهی از منکر، معرفی معروف‌ها و یادآوری دفاع مقدس و تجلیل از شهدا از دیگر کارکردهای یادواره شهدا است.

وی گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند، زنده نگه داشتن یاد شهدا از خود شهادت کمتر نیست و از دیدگاه معظم‌له وظیفه مسوولان این است که روز به روز نکته‌سنجی زندگی شهدا، در جامعه ما رواج یابد.

وی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در جای دیگری می‌فرمایند که شهادت طبیعتش ایجاد برکت و گشایش در حرکت به سمت تعالی و کمال است و ما در مجموعه سپاه انصارالرضا(ع) و بسیج خراسان جنوبی افتخار می‌کنیم که برگزاری یادواره شهدا را در دستور کار خود داشته باشیم.

فرمانده سپاه انصارالرضا (ع) خراسان جنوبی افزود: سال‌های قبل یادواره های شهدای ۲ به شکلی پراکنده برگزار می‌شد که از سال ۱۳۹۹ به شکل پیوسته، سراسری و استانی برگزار می‌شود که اجلاسیه استانی امروز ما خاتمه ۱۱ جلسه در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شده است.

وی گفت: هر دستگاه، سمن و تشکل مردمی اگر بخواهد برای شهدا کار انجام دهد از همراهی کنگره شهدای استان خراسان جنوبی و مجموعه سپاه استان برخوردار می‌شود.

خواهر شهید کاوه هم در این آیین گفت: شهید محمود کاوه برای همه وقت می‌گذاشت و خودش رو فدای همه کرد، شهید از خودگذشته و خودساخته بود و تا وقتی انسان خودساخته نباشد نمی‌تواند انسان‌ها را تربیت کند.

زهرا کاوه افزود: محمود کاوه انسان‌های زیادی را تربیت کرد و بیشتر از این که حرف بزند عمل می‌کرد، ایشان همیشه علمدار و جلوی نیروها بود و موقع عملیات جدی و در زمان استراحت و پشت جبهه خودش را پایین‌ترین فرد حساب می‌کرد.

وی افزود: امروز شهید کاوه اگر زنده بود هرگز با آمریکا صلح نمی‌کرد و ایشان همیشه خط مقدم مبارزه با دشمن بود، امیدواریم خون شهدا دست و پاگیر کسانی شود که به این کشور خیانت می‌کنند.

همرزم شهید محمود کاوه هم در این آیین گفت: به تعبیر آیت‌الله نوری همدانی انقلاب پلی بین نهضت عاشوا و قیام امام عصر (عج) است.

حسین سهرابی افزود: انقلاب اسلامی در ادامه نهضت عاشورا و قیام امام حسین (ع) بود و هدف انقلاب ما انسان‌سازی و تربیت انسان‌هایی مطابق خلقت بود.

وی اظهار داشت: حدود ۲۰۰ شخصیت بزرگ انقلابی بار شدید بحران‌ها را  به دوش داشتند و امام راحل هم به آنها اعتماد کردند و این شخصیت های برجسته انقلاب دارای فهم بالایی و اهل مبارزات زیرزمینی و مخفی بودند.

این پژوهشگر دوران دفاع مقدس تصریح کرد: شهید کاوه از روحیه اطاعتی و ولایتی برخوردار بود، عملیات‌های شهید کاوه برای دشمنان و خارجی‌ها بهت‌آور بود.

سردار شهید محمود کاوه یکم خرداد ۱۳۴۰ در روستای بیهود از توابع شهرستان قاینات به دنیا آمد و ۱۱ شهریور ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران عراق به شهادت رسید.

۴۱ شهید از خراسان جنوبی در عملیات کربلای ۲ به شهادت رسیدند.

فرودگاه بیرجند نیز شهریور سال گذشته با هدف گرامیداشت نام و یاد این شهید والامقام به فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه تغییر نام داد.