رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: امسال ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان هدف‌گذاری شده است که منجر به ایجاد یک هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم می‌شود.

داود شهرکی  افزود: پرداخت تسهیلات بانکی برای حمایت از بخش صنعت از دیگر برنامه‌های امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: پارسال ۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌های مختلف از جمله پرداخت مستقیم، رونق تولید و تمدید تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی استان قرار گرفت.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال ۱.۵ میلیارد تومان یارانه به واحدهایی که با استفاده از تسهلات حمایتی، افزایش تولید داشتند، فعالیت خود را حفظ کردند یا در حال افزایش ظرفیت هستند، اختصاص یافت.

وی گفت: این اعتبار روزهای آینده در بانک‌های عامل توزیع می‌شود تا با بهره ۲ تا پنج درصد به بخش صنعت و واحدهای تولیدی استان پرداخت شود.

شهرکی از تامین زیرساخت‌های برق حداقل سه شهرک صنعتی استان در سال جاری خبر داد و افزود: امسال برق شهرک‌های صنعتی فردوس، خوسف و طبس و شاید دیهوک تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ واحد غیرفعال امسال به چرخه تولید بازمی‌گردد عنوان کرد: در حال حاضر واحد غیرفعال در استان زیاد داریم اما واحدهایی که قابلیت احیا داشته باشند و در طول سال بتوانند به بهره‌برداری برسند در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: بسیاری از واحدهای راکد و غیرفعال استان قابلیت احیا و بازگشت مجدد به عرصه تولید را ندارند لذا باید خط تولید آنها تغییر یابد یا واگذار شوند.

وی افزود: امسال سال خوبی در حوزه بهره‌برداری از صنایع بزرگ در استان خواهد بود از جمله اینکه واحد کنسانتره زغالسنگ با اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۱۲۰ نفر خرداد امسال با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه در شهرستان طبس افتتاح شد.

شهرکی با بیان اینکه در ادامه این مسیر طرح‌های صنعتی بزرگی در استان افتتاح خواهد شد گفت: شاید طلسم فولاد استان تا شهریور شکسته شود و فاز نخست این کارخانه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: یکی از اقدامات خوبی که سال قبل پیگیری شد و امسال هم ادامه دارد پیگیری‌های استاندار برای جذب منابع در حوزه‌های مختلف است و در حوزه تولید توافقات خوبی داریم که بخشی در حال شروع یا اجرایی شدن هستند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه جهش تولید بین سازمان برنامه و بودجه، استانداری و سازمان صمت در استان اظهار داشت: تامین تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل طرح‌هایی که امسال به بهره‌برداری برسد به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان از جمله این اقدامات است.

وی گفت: برای تامین این تسهیلات قول تامین داده شد تا یارانه‌ای در نظر گرفته شود و سود ۱۸ درصد را به حدود دو تا پنج درصد کاهش و تامین مالی کنیم.

شهرکی از تامین زیرساخت‌های بخش صنعت در زمینه آب، برق و راه خبر داد و افزود: این اقدامات به هر میزان که امسال محقق شود برای استان ظرفیت خوبی است که در تفاهم‌نامه پیش‌بینی شده است.

وی تاکید کرد: افزایش ظرفیت‌های تولید متناسب با قابلیت‌های استان از دیگر برنامه‌های سال جهش تولید است که منجر به ایجاد اشتغال و توسعه استان خواهد شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در حوزه زغالسنگ پیش بینی شده ۲۰۰ هزار تن ظرفیت استخراج افزایش یابد که منجر به افزایش هزار نفر اشتغال می‌شود.

وی افزود: همچنین با راه‌اندازی کارخانه فرآوری طلا در استان از مهرماه سالانه ۲۰۰ کیلوگرم طلای خالص استحصال خواهد شد که دولت متولی این قضیه است.

شهرکی از افزایش چهار میلیون مترمربع تولیدات کاشی و سرامیک در سال جاری نیز خبر داد و گفت: همچنین تلاش می‌کنیم ۱۰ تن به ظرفیت تولید لاستیک استان امسال اضافه شود که مقدمات آن فراهم شده است البته مشکلاتی در زمینه تامین ماشین‌آلات و منابع اعتباری وجود دارد.

وی بیان کرد: در حوزه خاک‌های صنعتی ۲۰۰ هزار تن افزایش استخراج بنتونیت و ۴۰ هزار تن در منیزیت هدف‌گذاری شده است که اشتغال ۲۰۰ نفر را در پی خواهد داشت.

وی گفت: در حوزه کنسانتره آهن افزایش ۲۰۰ هزار تنی، سرب و روی ۲ هزار تن و سنگ آهن ۱۰۰ هزار تن، هدف‌گذاری شده است.

خراسان جنوبی علاوه بر قابلیت‌های کشاورزی و دامداری، استان معدنی نیز شناخته می‌شود و صنایع بزرگ در این استان مرزی در حال توسعه است.