معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هیچ چاه غیرمجاز عمیق که توسط دستگاه حفاری شده باشد در این استان وجود ندارد.

 سید سعید پورجعفر افزود: میانگین عمق چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده ۱۰ متر است که عمدتا در حاشیه رودخانه‌ها و با دبی بسیار کم حفر شده‌اند.

وی بیان کرد: در راستای اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و با هدف حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی و پایش اکیپ‌های گشت و بازرسی، در ۹ ماه نخست امسال ۳۸ حلقه چاه غیرمجاز در این استان پر و مسلوب‌المنفعه شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: بر کردن این چاه‌ها موجب صرفه‌جویی ۷۱ هزار و ۲۱۹ مترمکعب آب از آبخوان‌های استان شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به بحران آب در خراسان جنوبی و برابر مقررات، با متخلفان و متجاوزین به منابع آب برخورد قانونی خواهد شد.

پورجعفر افزود: در راستای مدیریت و کنترل میزان برداشت از چاه‌های مجاز نیز از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۶۰ دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های دارای پروانه بهره‌برداری نصب شده است.

وی گفت: تاکنون بیش از ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی استان خراسان جنوبی به کنتور هوشمند آب و برق تجهیز شده‌اند.

وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در خراسان جنوبی به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان در وضع نامطلوبی قرار گیرند به طوری که در حال حاضر از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۶ دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.