مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: دکل‌های ارتباطی و مخابراتی این استان طبق استانداردهای روز دنیا تامین و نصب شده‌اند و تشعشعات آنها بسیار کمتر از حد استاندارد است.

مصطفی بهی روز شنبه در نشست خبری افزود: اخیرا نگرانی‌هایی بین مردم نسبت به تشعشعات دکل‌های ارتباطی به وجود آمده و متاسفانه برخی‌ افراد نیز بدون آگاهی کارشناسانه به این مساله دامن زده‌اند.

وی گفت: توسعه وسایل ارتباطی و ضرورت استفاده از ارتباطات سریع یکی از مهمترین دغدغه‌هاست و اهمیت این موضوع از ابتدای شروع کرونا دوچندان شد تا خدمات حداکثری را برای شهرها و روستاها انجام دهیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی افزود: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات همواره در تلاش بوده تا این نیاز مهم مردم را به بهترین شکل ممکن محقق کند و در دوران کرونا همه لمس کردیم که اگر قرار است فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت و استمرار خدمت را داشته باشیم راهکاری جز استفاده از خدمات ارتباطی و اینترنتی نداریم.

وی گفت: در حال حاضر سه اپراتور ایرانسل، همراه اول و رایتل در استان خراسان جنوبی فعال هستند و هیچ مشکلی مبنی بر تخطی از میزان استاندارد در تشعشعات دکل‌ها تاکنون گزارش نشده است.

بهی اظهار داشت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که با ظرفیت‌سازی به کمک مقابله با کرونا آمد و این مهم با تامین زیرساخت‌های آموزشی و کسب و کار آنلاین ایجاد شد تا ثابت شود این حوزه همواره یاریگر سلامت مردم است.

وی افزود: امواج الکترومغناطیسی در محیط پیرامون ما بسیار زیاد و امواج رادیویی از نظر بسامد بسیار پایین‌تر از امواج نوری هستند لذا فرکانس امواج رادیویی در بیشترین حالت یک میلیونیم طیف فرابنفش است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: امواج از جایی خطرساز می‌شوند که از اشعه ماورا بنفش به بعد بتوانند مواد را یونیزه کنند و باید بدانیم که هرگز نمی‌توان این پرتوها را در محیط زندگی انسان به صفر رساند اما استانداردها را باید رعایت کرد.

وی گفت: بهره‌برداری از امواج رادیویی نیاز به اخذ پروانه از سازمان انرژی اتمی ایران دارد و فرکانس‌ها دایما اندازه‌گیری و پروانه تمدید می‌شود.

بهی یادآور شد: امواج آنتن‌های بی تی اس در فواصل کم به سطح منازل مسکونی نمی‌رسد و مردم و منازل در معرض تشعشعات بسیار ضعیف قرار می‌گیرند که این تشعشعات بسیار کمتر از حد استاندارد است.

وی گفت: هرچه انسان از دکل‌های رادیویی دورتر باشد پرتوهای تلفن همراه قوی‌تر می‌شوند و هرچه به دکل‌ها نزدیک‌تر باشیم میزان خطر کاسته می‌شود که برعکس تصور مردم هرچه به دکل نزدیک‌تر باشیم، تشعشعات کمتر خواهد شد.

بهی افزود: طبق گزارش‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در شلوغ‌ترین منطقه بیرجند میزان تشعشعات ۶ دهم میکروبات بر سانتیمتر بوده که یک هفتصد و پنجاهم حد استاندارد است یعنی تا ۷۵۰ برابر این میزان هیچ مشکلی ندارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: با این وجود نه تنها نگرانی وجود ندارد بلکه باید به سمت شهرهای هوشمند برویم که از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰ ایستگاه با برخورداری ۱۴ هزار خانوار فعالیت خود را در استان آغاز کرد هرچند در بخش‌هایی هنوز مشکل داریم که باید همزمان با نیاز مردم زیرساخت‌ها را فراهم کنیم.

استفاده پنج برابری مردم از خدمات ارتباطی در دوران کرونا

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی هم گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون استفاده مردم از خدمات ارتباطی در این استان پنج برابر شده است و به همین میزان تامین زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

حسن آذری نصرآباد افزود: امروزه موضوعات مربوط به دیجیتال یکی از راهبردهای اصلی دنیا است و در دوران کرونا این مهم به خوبی اهمیت خود را نمایان کرد.

وی گفت: نقش بی‌بدیل این صنعت متاسفانه اخیرا نادیده گرفته شده و عجیب است که حتی یک مسوول می‌گوید “اینترنت نباشد برای مردم بهتر است” اما مسایل روز عکس این گفته را ثابت می‌کند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی اظهار داشت: با اینکه تمامی استاندارهای داخلی و بین‌المللی در دکل‌های مخابراتی رعایت می‌شود چرا باید موضوعی بی‌جهت بیان شود تا برای مردم نگرانی ایجاد کند و اظهارنظرها باید کارشناسانه باشد.

وی افزود: تمامی موضوعات مربوط به دکل‌ها تحت نظارت سازمان انرژی اتمی است و مردم هیچ گونه نگرانی در این زمینه نداشته باشند.