نشست هم اندیشی در خصوص اجرای طرح پایلوت ساماندهی هوشمند کارگران ساختمانی در خراسان جنوبی با حضور مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان دستگاه های نرتبط برگزار شد.

عباس رکنی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ضمن تاکید بر همکاری همه دستگاه های مرتبط با موضوع در اجرای این طرح در مرکز و شهرستانهای استان، گفت: این طرح با دستور مقام عالی وزارت مبنی بر همکاری در اجرای طرح به صورت پایلوت در خراسان جنوبی اجرایی شده و پس از آن استانهای شرق کشور از آن بهره مند می شوند.

رکنی ادامه داد: ساماندهی هوشمند کارگران سرگذر و کارگران ساختمانی علاوه بر تلطیف و تغییر چهره شهر و میادین، موجب حفظ کرامت کارگران و خانواده های آنان و ارتقاء جایگاه اجتماعی این قشر زحمتکش خواهد بود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از استقبال مقام عالی وزارت و معاونین ایشان از طرح ساماندهی هوشمند کارگران خبر داد و افزود: این سامانه به عنوان سامانه ای رفاهی و به منظور کاریابی و هوشمند سازی رتبه بندی کارگران ، ابتدا در شهرستان قاینات و پس از آن در سایر شهرستانهای استان مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

***کارگر هوشمند )درخواست انواع نیروی کار بصورت آنلاین( با توجه به مشکلات موجود در زمینه یافتن کار و عدم توزیع عادلانه کار برای کارگران ایده اصلی این سامانه شکل گرفته است. یکی از شعارهای اصلی سامانه کارگر هوشمند، این می باشد که کارگر نیازی نیست به دنبال کار برود، بلکه کار به سراغ کارگران خواهد رفت. بعد از برگزاری جلسات متعدد با کارگران مشخص گردید که کارگران بصورت فصلی کارنموده و تعداد بسیاری در یافتن کار مشکل دارند و یا کارگران سر گذر، باید ساعت ها منتظر کار بمانند بی آنکه امیدی به یافتن کار داشته باشند. در سامانه کارگر هوشمند درخواست انواع نیروی کارگری )جوشکاری، سنگ کاری، کارگر ساده، کشاورزی و..( توسط مردم بصورت آنلاین در سامانه ثبت شده و کار به اولین کارگر بیکار ارجاع می شود و کارگران می توانند با حضور درخانه خود بدون آنکه نگران باشند، کار مد نظر خود را بیابند.

این سامانه مجهز به سیستم امتیاز دهی نیز می باشد. با توجه به اینکه سیاست سامانه کارگر هوشمند این است تا کیفیت کار کارگران عضو سیستم خود را ارتقاء بخشد، سیستم امتیاز دهی ویژه ای طراحی شده است تا در آینده ملاک درجه بندی کارگران قرار گرفته و بر مبنای این امتیاز ضریب قیمت هر کارگر مشخص شود و در واقع قیمت ها حالت پویا داشته باشند. هر کارفرما درصورتی که یک کارگر از سامانه کارگر هوشمند به او ارجاع شد، پس از پایان کار، درصورت رضایت می تواند یک امتیاز به کارگر بدهد و یا امتیاز خود را ویرایش نماید، این باعث می شود تا کارگران برای جلب رضایت کارفرما حداکثر تلاش خود را بکنند و درسامانه کارگر هوشمند امکان انتخاب کارگران نمونه وجود داشته باشد.

شبکه اجتماعی کارگران: با هدف نمایش توانمندی و رزومه کارگران بخش پروفایل کارگران در این سامانه وجود دارد. یعنی کارگران می توانند نمونه کارها و مهارت های خاص خود را بصورت عمومی به نمایش گذارند و اطلاعات ارتباطی آنها نیز در پروفایلشان )در صورت تمایل( به نمایش در آید.

این سامانه قابل استفاده برای کارگران فاقد گوشی هوشمند نیز می باشد. طراحی زیرساخت سامانه کارگر هوشمند بر مبنای دسترسی به وب واینترنت برای استفاده از حداکثر امکانات می باشد. اما با عنایت به نظر سنجی میدانی و برگزاری جلسات با کارگران حدود ۳۰ % کارگران فاقد گوشی هوشمند می باشند و یا به اینترنت دسترسی ندارند. به همین منظور در این سامانه سیستم پیامکی هوشمند و حرفهای پیاده سازی شده است تا پس از عضویت، ارجاع کار و دیگر امور، به کارگر بصورت لحظه ای پیامک ارسال شود و جزئیاتی که در اپلیکیشن به نمایش در می آید، از طریق پیامک به کارگر ابلاغ گردد. همچنین ثبت نام اولیه کارگران فاقد گوشی هوشمند، توسط انجمن ها انجام می شود و بعد از آن بدون نیاز به گوشی یا اینترنت می توانند از محل و تاریخ کار ارجاع شده مطلع شوند، هر چند که برای دسترسی به امکانات کامل مانند ثبت شکایت، ثبت درخواست اسکان و یا مشاهده اطلاعات کارفرمایان قبلی لازم است تا وارد سامانه کارگر هوشمند شوند، منتها سامانه پیامکی هر روز در حال توسعه است و سامانه USSD نیز در حال الحاق است تا کارگران با استفاده از کد های دستوری بتوانند به کلیه خدمات دسترسی داشته باشند.

این سامانه که توسط جوان خلاق قاینی برای اولین بار در کشور طراحی و راه اندازی شده در مرحله آزمایش و ثبت می باشد.

همچنین سامانه از طریق آدرس اینترنتی www.smartworker.ir قابل دسترسی برای شهروندان شهرستان قاینات می باشد. همچنین نسخه اندروید کارگر هوشمند در سایت فوق الذکر قابل دانلود می باشد.