#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به مراحل پنجگانه مورد تاکید مقام معظم رهبری برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی، عنوان کرد: پیاده روی اربعین باید بستری برای تمدن سازی در گام دوم انقلاب باشد.

 رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی همراه با جمعی از کارشناسان این مجموعه صبح شنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۱، با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی دیدار کردند.

علی فرخنده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار ضمن تبریک اعیاد و دهه امامت و ولایت، به یکی از فرمایشات امام حسین (ع) در مسیر حرکت به کربلا اشاره کرد و گفت: کسی که قرار است در کشتی امام حسین (ع) سوار شود و ندای “یا لَیتَنا کنا مَعَکم” را در عصر امروزه سر بدهد، باید ویژگی هایی که امام حسین (ع) تعیین کرده اند، در او مشخص باشد.

به گفته وی یکی از این ویژگی ها گذشتن از جان در مسیر ثبات فرهنگی و عاشورا و همچنین دلبستگی به لقاء خداوند و دل بریدن از دنیا و متعلقات آن است.

وی با اشاره به این که مردم خراسان جنوبی اثبات کردند در حوزه فرهنگ حسینی و فرهنگ عاشورا، در کشور پیشرو هستند، ادامه داد: یکی از مولفه های اثبات کننده این موضوع فراوانی میزان کمک های مردمی نقدی، غیر نقدی، فیزیکی و … علی رغم بضاعت مالی، محرومیت، خشکسالی و مشکلات اقتصادی مردم این منطقه به عتبات عالیات است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که جایگاه مردم استان در پیشبرد اهداف انقلاب و ثبات فرهنگ عاشورایی مشهود است، اضافه کرد: وظیفه خود می دانم از این شور و شعور حسینی مردم خرسان جنوبی قدردانی کنم.

فرخنده در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که هزینه برای اربعین، سرمایه گذاری برای بستر سازی تمدن نوین اسلامی است، یادآور شد: برگزاری هر چه باشکوه تر پیاده روی اربعین برای تشکیل تمدن اسلامی در سطح امت و کشورهای اسلامی ضروری است.

وی با بیان این که مطابق سخن رهبر کبیر انقلاب، مبانی فرهنگی انقلاب اسلامی ریشه در فرهنگ عاشورا دارند، اضافه کرد: مهم ترین نقطه اشتراک مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد بازسازی عتبات عالیات همین مبانی و مسئله عاشورا و امام حسین (ع) است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به حجاج و کاروان های اعزامی درخصوص اهمیت حفظ وحدت جامعه اسلامی و معنویت، عنوان کرد: در اربعین نیز علاوه بر خنثی سازی نقشه های دشمنان،  باید فراهم سازی بستر ارتقاء سطح معنوی با اقدامات فرهنگی و محتوایی را مد نظر قرار دهیم.

فرخنده ترویج برخی از شاخص ها و صدور ارزش های انقلاب اسلامی در اربعین را مورد تاکید قرار داد و گفت: اولین مولفه ای که در اربعین باید لحاظ شود ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم در مسیر حق و حقیقت و دومین نکته استقلال و همچنین مسئله ولایت مداری و فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی با بیان این که در حوزه فضای مجازی و رسانه آماده همکاری با ستاد بازسازی عتبات عالیات هستیم، خاطرنشان کرد: در کمیته فرهنگی اربعین، نقش دستگاه های فرهنگی مشخص شود و با هدف متمرکزسازی و افزایش اثربخشی اقدامات، یک نفر مدیریت را بر عهده بگیرد.

فرخنده پیشنهاد داد: با توجه به استقبال مردم خراسان جنوبی از فعالیت های فرهنگی مرتبط با امام حسین (ع)، آماده همکاری برای برگزاری جشنواره مردمی با موضوع نقش مردم در عتبات و اربعین در قاب دوربین هستیم و می توان آثار این جشنواره را در در قالب نمایشگاهی بزرگ با مشارکت هنرمندان استان به نمایش گذاشت.

به گفته وی این نمایشگاه علاوه بر ماندگار سازی صحنه های مردمی پیاده روی اربعین و هدفمندسازی مشارکت های مردم در این رویداد بزرگ، به نشان دادن عملکرد و  خدمات مجموعه بازسازی عتبات و تبدیل کمک های مردمی به احسنت، کمک می کند.

موسی جوینده رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز در این دیدار به افزایش چشم‌گیر کمک های مردمی استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان این کمک ها و نذورات دو برابر میانگین کشوری است.

وی به اقدام بزرگ ساخت صحن حرم امام محمدباقر (ع) در کاظمین نیز اشاره کرد و گفت: استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، قم، اصفهان و فارس به عنوان استان های معین این پروژه انتخاب شدند و دبیرخانه آن در خراسان جنوبی مستقر شده است.

وی خواستار همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص طراحی و چاپ پوستر برای این موضوع و انتشار آن در فضای مجازی شد و افزود: قصد داریم در اربعین امسال، همایش نشان محبت را برگزار کنیم و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق اهداف این همایش بسیار کمک کننده است.