معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیماران خاص نیازمند توجه ویژه‌تری هستند و باید روند ارائه خدمات به آنان تسهیل و اطلاع‌رسانی شود.

سید محمدرضا طالبی  در نشست کمیته بیمارهای خاص استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دولت در بخش‌های مختلف تسهیلات خوبی برای بیماران خاص در نظر گرفته که در این ارتباط باید جامعه هدف به‌خوبی شناسایی و اطلاع‌رسانی درست انجام شود.

وی ادامه داد: دولت در حد توان تلاش دارد مشکلات حوزه درمان به حداقل برسد که نمونه آن راه‌اندازی بیمه صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج است.

وی با اشاره به توجه دولت در بحث بیمه تکمیلی بیماران خاص افزود: اطلاع‌رسانی و همپوشانی‌ها دستگاه‌های متولی در این زمینه اهمیت دارد لذا باید خدماتی که صندوق بیماران خاص برای این منظور در نظر گرفته از طریق رسانه‌ها به‌خصوص صدا و سیما اطلاع‌رسانی شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه سیاست‌های امیدوارکننده‌ای از سوی مجلس و دولت در بحث بیماران خاص دنبال می‌شود ادامه داد: هدف این است مشکلی حل شود لذا طبق تاکید مقام معظم رهبری باید طوری برنامه‌ها را دنبال کنیم که شخص بیمار هیچ رنجی غیر از بیماری متحمل نشود.

وی تاکید کرد: هدف اصلی حوزه بهداشت و درمان ارائه خدمات مطلوب به مردم است لذا نباید بین بخش‌های مختلف زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اختلاف وجود داشته باشد چون همه موظف به ارتقای خدمات هستیم.

طالبی یادآور شد: تمامی امکانات، تجهیزات و توان کادر درمان باید در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به مردم به کار گرفته شود گرچه ممکن است گاهی ضوابط اجازه انجام برخی از امور را ندهد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تردد مهمترین مشکل مطرح شده از سوی بیماران خاص است گفت: تمام امور بخش‌های مختلف برای روند درمان بیماران خاص باید در یک مرکز متمرکز شود.

وی ادامه داد : یکجا بودن امور درمانی در یک مرکز منجر به تخصصی شدن خدمات شده لذا به نفع بیماران و بخش بهداشت و درمان است.

طالبی بر نیازسنجی در بحث احداث داروخانه جدید جوار مرکز بیماران خاص تاکید کرد و گفت: متولیان امر این موضوع را باید به شکلی مدیریت کنند که خدمات به مردم افزایش یابد و موازی کاری هم نشود.

وی اظهار داشت :وجود داروخانه جدید در کنار مرکز بیماران خاص ضروری است اما استفاده از توان هلال احمر طبق ضوابط با رویکرد مثبت مورد بررسی قرار گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه قوانین باید بر اساس نیاز مردم تعریف شود افزود: از ظرفیت وقف هم می توان در بحث تامین تجهیزات پزشکی از جمله نیازهای بیماران خاص استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اجرای مصوبات اهمیت ویژه‌ای دارد و دستگاه‌های متولی در این زمینه باید توجه داشته باشند.

طالبی اظهار داشت: طبق تصویب‌نامه هیات دولت باید بیماران خاص برای دریافت مسکن مورد توجه ویژه قرار گیرند که انتظار می‌رود در استان این موضوع هم دنبال شود.

وی یادآور شد: آموزه‌های دینی کاربردهای ارزشمندی در جامعه اسلامی دارد که باید به نحوه احسن از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر پرهیز از بخشی‌نگری در حوزه‌های اداری عنوان کرد: معمولا دستگاه‌های اجرایی در کارگروهی که نیاز به همپوشانی است ضعیف عمل می‌کنند لذا باید با جامعه‌نگری و همگرایی به سمت حل مشکلات رفت.

وی تاکید کرد: تلاش‌ها باید به سمتی متمرکز شود که بتوان مشکل بیماران خاص و خانواده‌های آنان را به حداقل رساند.

طالبی افزود: مجلس هم قوانین خوبی در این راستا وضع کرد که نمونه آن قانون جوانی جمعیت و حمایت از حقوق معلولان است لذا باید به بهترین شکل با همپوشانی اجرایی شود که نفع آن به مردم برسد.

وی گفت: وقتی مردم از این خدمات استفاده کنند امید بخشی اتفاق می‌افتد و حمایت از نظام و انقلاب هم چندین برابر می‌شود لذا دشمن به هدف خود نمی‌رسد که با شایعه و دروغ ذهن مردم را مصادره کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: انتظار می‌رود مسوولان با همگرایی بدون بخشی‌نگری جامعه هدف را کلی در موضوع ببینند و هر فرد یا خانواده‌ای که به امراض مبتلا شدند را از خود بدانند زیرا به این شکل خیلی از مشکلات قابل حل است.

وی عنوان کرد: اعتبارات باید طبق نیازهای هر بخش هزینه و در این خصوص نظر مسولان مربوطه گرفته شود.

طالبی اظهار داشت: خدماتی که در راستای درمان ضرورت دارد بهتر است در مرکز بیماران خاص ارائه شود مگر شرایطی مانع از ارائه خدمت باشد.

وی گفت: بانک اطلاعاتی بیماران خاص در استان مشخص است لذا بر همان اساس باید اطلاع‌رسانی در راستای استفاده از ظرفیت صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی افزود: اسکان همراه بیماران خاص هم موضوع مهمی است که باید محل مناسب تهیه و اطلاع‌رسانی درستی هم از سوی مراکز درمانی انجام شود.

وی اظهار داشت: راهکار و منابع برای تسهیلات زیاد است اما مردم از آن اطلاعی ندارند که باید بیشتر به این موضوع توجه کرد.

طالبی بر لزوم راهنمایی و مشورت بیماران تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌هایی همچون کمیته امداد، هلال احمر و بهزیستی تسهیلاتی در اختیار دارند که باید به بیماران اطلاع‌رسانی شود تا هر کدام یک بخش را تحت پوشش قرار دهند.

وی با اشاره به بازدیدی که امروز از مرکز بیماری‌های خاص استان داشتیم افزود: در این بازدید با چند نفر از بیماران هم صحبت کردیم که در مجموع از خدمات‌دهی و نحوه برخوردها رضایت داشتند که باید از پرنسل و کادر درمان تقدیر شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی پیش از این نشست از بخش‌های مختلف مرکز جامع بیماری‌های خاص استان در چهار طبقه بازدید کرد.

در این مرکز بخش‌های دیالیز، درمان بیماران هموفیلی ، آزمایشگاه و مرکز درمان ناباروری فعال است.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور