یک مدرس حوزه و دانشگاه در خراسان‌جنوبی گفت: پیاده‌روی اربعین یک دیپلماسی فرهنگی، تاریخی و اسلامی و مهم‌ترین زبان و حرکت برای انتقال فرهنگ عاشورایی است.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی که خود در پیاده‌روی اربعین حضور دارد، اظهار کرد: حرکت عاشورایی پیاده روی اربعین نشان از درک حقیقی اربعین است و باید ابعاد حقیقی و عارفانه حادثه عاشورا را درک کنی تا بدانی راه اصلی چیست.

وی با بیان اینکه  زیارت اربعین باید به یک فرهنگ تبدیل شود، افزود: زیارت اربعین از اعتبار زیادی در میان شیعیان برخوردار است، از این‌رو امروزه میلیون‌ها انسان از سراسر جهان به عشق زیارت اربعین راهی کربلای معلی می‌شوند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه پیوست شور و شعور در این پیاه روی مشهود بوده و شعور آن درک حقیقت واقعه کربلا است، بیان کرد: جهانیان با دیدن خیل عظیم زائرین در این روز به خود می‌آیند که این چه عشق و شوری است و از برای کیست و برای چیست و این مهم‌ترین زبان برای انتقال مفهوم عاشوراست.

هاشمی ادامه داد: اربعین ناگفته‌های زیادی دارد که با بازخوانی آن جامعه بشری را متحول می‌کند و راه ورود به این تحول همان پیاده‌روی دسته جمعی عاشقان اهل بیت(ع) است؛ راهی که به جهانیان نشان می‌دهد این مکتب چیست و چرا به وجود آمد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور