رییس اداره ثبت احوال شهرستان قاینات گفت: تاکنون ۸۱ هزار و ۷۱ درخواست کارت هوشمند ملی در این شهرستان ثبت شده است که پوشش ۸۹.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

علی وجدی  افزود: ۹ هزار و ۶۰۳ نفر از جمعیت شهرستان قاینات برای دریافت کارت هوشمند ملی اقدام نکرده‌اند که توصیه می‌شود با توجه به اینکه دریافت هرگونه خدمات دولتی منوط به ارائه کارت هوشمند ملی یا رسید آن است، هرچه زودتر در این خصوص اقدام کنند تا با مشکل اداری مواجه نشوند.

وی اظهار داشت: از ابتدای طرح صدور شناسنامه مکانیزه برای افراد بالای ۱۵ سال تا ۳۱ تیر امسال، ۴۸ هزار و ۹۲۸ فقره شناسنامه نیز صادر شده است.

رییس اداره ثبت احوال شهرستان قاینات تعداد افراد واجد شرایط در این شهرستان را ۹۰ هزار و ۶۷۴ نفر ذکر کرد و گفت: تاکنون ۵۴ درصد افراد شناسنامه مکانیزه را دریافت کرده‌اند و قاینات رتبه دهم استان را دارد.

وی از شهروندان خواست هرچه سریعتر نسبت به تعویض شناسنامه خود به شناسنامه مکانیزه اقدام کنند و افزود: آموزش و پرورش همکاری لازم درخصوص عکسدار کردن شناسنامه دانش‌آموزان در ماهی که به سن ۱۵ سال تمام می‌رسند، داشته باشد تا سبب کاسته شدن از ازدحام جمعیت در ماه‌های مرداد و شهریور در اداره ثبت احوال و کاهش دغدغه والدین درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقطع بالاتر شود.

وجدی تصریح کرد: کارت هوشمندملی نقش کلیدی در استقرار دولت الکترونیک دارد.

وی با تشریح آمار حیاتی شهرستان قاینات گفت: چهار ماه نخست امسال ۴۴۳ واقعه ازدواج به ثبت رسیده که ۲ دهم درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رییس اداره ثبت احوال شهرستان قاینات افزود: در این مدت ۵۹۸ واقعه ولادت در شهرستان قاینات به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۶۷۵ واقعه بود، ۱۱.۴ درصد کاهش یافت.

وی ۳۵۹ واقعه ولادت را شهری و ۲۳۹ واقعه را روستایی عنوان کرد و گفت: ۳۱۸ واقعه ولادت پسران و ۲۸۰ واقعه ثبت ولادت دختران بوده است.

وجدی با بیان اینکه درصد ثبت واقعه ولادت در مهلت قانونی در شهرستان قاینات ۱۰۰ درصد بوده است گفت: ۹۹.۸ درصد ولادت‌ها در بیمارستان و ۲ دهم درصد در منزل بوده است.

وی میزان ثبت فوت در سال ۱۳۹۹ را ۶۴۹ واقعه ذکر کرد و افزود: این میزان در مقایسه با سال ۹۸ با افزایش ۲۸ و نیم درصدی مواجه شد.

رییس اداره ثبت احوال شهرستان قاینات اظهار داشت: چهار ماه امسال نیز ۲۴۱ واقعه فوت در این شهرستان به ثبت رسید که ۱۱.۶ درصد افزایش داشته است.

وی ثبت فوت شهری را ۸۷ واقعه و فوت روستایی را ۱۵۴ واقعه ذکر کرد و گفت: ۱۳۱ واقعه فوت مردان و ۱۱۰ واقعه فوت زنان بوده است.

وجدی با بیان اینکه در سال جاری ۶۳ واقعه طلاق در شهرستان قاینات به ثبت رسید گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

وی درباره فراوانی نام‌ها در این شهرستان گفت: علی، امیرعلی، ابوالفضل، امیرحسین، آریا و محمد بیشترین نام در بین پسران و فاطمه، زهرا، آوا، یسنا، ریحانه و فاطمه زهرا بیشترین نامگذاری در بین دختران بوده است.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر قاین مرکز شهرستان قاینات در ۱۱۰ کیلومتری بیرجند است.