هوالجمیل

نگاهی گذرا به قطعه ی نگاهم کن با صدای امیر مسعود خسروی خواننده ی بیرجندی

به قلم کاظم ایمان طلب پژوهشگر موسیقی

چندی پیش دردیدار دوست هنرمندی در بیرجند با اتفاقی مبارک ،در حوزه ی موسیقی ایرانی مواجه شدم که البته درابتدا مانند ده ها و صدها فایل صوتی و تصویری که این روزها درفضای مجازی با بمباران آنها مواجه می شویم،آن قطعه را گذرا گوش،ولی ازشنیدنش لذت بردم و اکنون شاید بیش از ده ها بار به آن گوش داده ام.

اما فارغ از هرگونه سانتی مانتالیزم مرسوم و فراگیر این روز های دنیای هنر  و همچنین بدور از هرگونه ناسیونالیزم احساسی و پان خراسانیزم، همه ی خوانندگان این مطلب را به گوش دادن با حوصله و بادقت قطعه ی نگاهم کن باصدای جوان خوش ذوق بیرجندی امیر مسعود خسروی و تک نوازی کمانچه و تنظیم همشهری دیگرش  فرزان پورعارف و ملودی سعید شیراوند دعوت می کنم.

البته دراین مجال کوتاه فرصت بیان مقدمه ای درباره ی سبک های موسیقی، شرایط حال حاضر موسیقی و امر پرحاشیه ی سلیقه در موسیقی و همچنین ماجرای مافیای سرمایه گذاری در موسیقی نیست و ورود به آنرا هم فعلا جایز نمیدانم

اما اذعان میکنم قطعه ی نگاهم کن با صدای امیر مسعود خسروی از ۸۰ درصد صداهای موجودو مطرح خوانندگان اینروزها بالاتر و از حد متوسط تولیدات استاندارد موسیقی کلاسیک ایرانی هم یک سروگردن بالاتر است.

انتخابآگاهانه ی  شعر و استفاده از شعر خوب و جان دار با حال و هوای عاشقانه، آن هم از نوع زمینی و البته با رویکردی عارفانه. انتخاب هوشمندانه ی دستگاه شور که تمام بار دلشوره و عاشق پیشگی اثر را به دوش می کشد دراین اثر تحسین برانگیز است حضور نوازندگان برجسته ی کشور از جمله ارسلان کامکار وکریم قربانی نشان از چیدمان مستحکم واستخوانبندی درست ملودی و آواز رادارد

روانی درادای کلمات دراختیار بودن حنجره و کشیدنش به هرسویی و فراز و فرود های صوتی اش نسبت به حال و هوای شعر بانفس کشیدن های تعمدی خواننده به کمک عقل شورانگیز سازنده ی ملودی ترکیب خوبی را خلق کرده اند.

از ویژگی های بسیار خوب و عامه پسند این قطعه حذف او ورتور(پیش درامد تصنیف) است که متاسفانه درآثار سنتی محض بسیار هم طولانی میشود و برای مخاطب عام خسته کننده است.

شروع شعر و آواز پس از اجرای یک تک نت پیانو بلافاصله آغاز می شود که گمان میکنم این تکنیک و پایان بندی تصنیف با یک تک بیت روی ریتم خیزان کاملا آگاهانه بوده است و ریباست

ملودی دردستگاه شور طراحی شده  و خواننده با تسلطش از پس مدولاسیون ها و گردش هایی که آهنگساز از دشتی به نوا طراحی کرده به خوبی برامده است.

قطعه بر آواز دشتی بیشتر سوار است  و تاکید های احساسی بر گوشه هایی چون گیلکی در دشتی و یا شاختایی در نوا را به همراهدارد که انصافا خسروی  از پس همه ی ریزهکاری ها بدون یک درصد فالشی برامده است.

 

شما را به شنیدن تک بیتی در این قطعه مجددا دعوت میکنم که اینگونه آغاز می شود

ای روی تو مهر عالم آرای همه

که بسیار استادانه و با تبحرخاص اجرا شده گویی خواننده خواسته توانایی اش را در این لحظه به رخ بکشد

به همین دلیل  به علاقه مندان و هنرجویان اواز پیشنهاد می کنم همین تک بیت را برای تمرین فراز و فرود و تمرین ریتم های افتان و خیزان در آواز با خود تکرار کنند

 

فن بیان صحیح ،نفس گیری استاندارد  نجویدن کلمات در گام بالا وخوانش صحیح کلمات درکنار ناله ی عاشق کش کمانچه ی پورعارف در موفقیت خسروی موثر بوده است.

همه چیز این قطعه آگاهانه و ژوست درامده است از انتخاب شعر و دستگاه /صدای خوب و گذاشتن بار سلو(تک نوازی) بر دوش کمانچه همه و همه استاندارد است نمیگویم فوق العاده و بی نظیر و یا صفاتی این چنینی که دچار احساسی گری نشوم بهرحال این قطعه استاندارد است .

همچنین خود شخص خسروی از تمام ویژگی های استار شدن از جمله کاربرد صحیح زبان بدن و تناسب اندام چهره و میمیک شرقی پوشش های جذاب //رنگ و طنین صدا// تقلیدی نبودن صدا و ادا درنیاوردن و از همه بیشتر تسلط برتکنیک های اوازی بهره مند است

و بدون اغزاق اگر این اثر از قدرت پشت صحنه ی سایت های موزیک بهره مند شود بی شک به بازدید چند میلیونی خواهد رسید.

از آنجایی که این ژانر موسیقی  که ادامه دهنده ی ترکیبات ارکسترال سنتی سالهای ۴۰ و ۵۰ است ومن انرا تصانیف فانتزی سنتی می نامم.

اینروز ها مجددا به خاطر ترکیبات جدید و ورود ساز های پاپ و کلاسیک غربی به چیدمان ارکستری این قطعه ها و حضورش در تیتراژ برخی سریال ها و وروود تعدادی ازخوانندگان سنتی مانند علی زند وکیل علیرضا قربانی همایون شجریان و محمد معتمدی باعث شده این نوع از سبک موسیقی ایرانی با اقبال بالای مردم به خصوص نسل جوان مواجه شود

ولی متاسفانه غالب چیز دیگریست

درروزگاری که اقبال هنر و گردش ایام به کام ساسی ها و تتلو ها شده و انها هستند که برای سطح سلیقه و کمپانی های موزیک تعین تکلیف می کنندحضور این جنس موسیقی و این صدا غنیمت است

درپایان متذکر می شوم که صنعت موسیقی تاکید می کنم که صنعت موسیقی نه بخش هنری آن بسیار ناجوانمرد است و نیازمند همراهی تیم قوی مالی و هنری متشکل از شاعر /اهنگساز /تنظیم کننده /پخش کننده و  اسپانسر و حضور سایت های مطرح و شانتاژ و بمباران خبری  و برقراری روابط مالی ریالی خاص می باشد که امید این تیم دونفره ی بیرجندی بتواند به این مهم دست یابند

همچنین متذکر می شوم که این اثر تنها متعلق به امیر مسعود خسروی نیست و سازنده ملودی و  شاعر و تنظیم کننده  درمحبوبیت آن نه تنها سهیم اند بلکه مالک اثر آهنگساز است که به طور کلی  دراغلب کشور ها  اینگونه مرسوم شده که قطعات باکلام اغلب به نام خواننده اثر مشهور می شود.

بهرحال ما بایک قطعه ی خوب مواجهیم که اصطلاحا سیلی اول را او می زند ومخاطب را سرجایش می نشاندو ترغیب به چند بار گوش دادن می کند.

ای  روی تو مهر  عالم آرای همه ……………وصل تو شب و روز تمنای همه

ارادتمند

ایمان طلب ۱/۷/۹۹