#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: پرونده‌ کاروانسراها در شهرستان‌های طبس و سرایان همچنین پرونده آسبادهای شهرستان‌های درمیان و نهبندان برای ثبت جهانی در حال تکمیل شدن است.

 هادی شاهوردی  در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: تاکنون سه اثر تاریخی و طبیعی خراسان جنوبی شامل باغ و عمارت اکبریه بیرجند، بیابان لوت و قنات بلده فردوس در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

وی گفت: ۲ هزار اثر تاریخی در این استان شناسایی شده که از این تعداد ۹۸۲ اثر ثبت ملی است و از این تعداد ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از وجود ۱۸ موزه فعال در این استان خبر داد و افزود: از این تعداد ۲ موزه متعلق به ادارات کل حفاظت محیط زیست و اوقاف و امور خیریه و هفت موزه متعلق به بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: هفته جاری با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از موزه‌دار بخش خصوصی استان که توانست در کشور عنوان برتر در شاخص‌های بخش کودک و نوجوان در موزه عروسک‌های سنتی و بومی استان را کسب کند، تقدیر شد.

شاهوردی به برنامه‌های هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: هدف از اجرای برنامه‌های این هفته تکریم و ارائه محتوای مناسب به مردم است و در راستای اجرای عدالت فرهنگی مجموعه این اداره‌ کل تلاش کردند که خدمات‌رسانی متفاوت و خلاقانه‌ای را به مردم داشته باشند.

وی افزود: به مناسب هفته میراث فرهنگی آغاز به کار سه پروژه مرمتی را در شهرستان‌های استان داشته‌ایم و ۱۰ کارگاه مختلف صنایع دستی برپا شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: به مناسبت تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد به تمامی شهرستان‌ها ابلاغ کردیم که به اماکن، فضای گردشگری و اقامتگاه‌ها تاکید کنند از پذیرش تورهای بدون مجوز خودداری شود.

وی گفت: همچنین مکلف کردیم مدیران ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌های طبس و فردوس دیداری با ائمه جمعه داشته باشند و با برنامه‌ریزی، تدابیر به گونه‌ای انجام شود که از ورود تورهای فاقد مجوز به این شهرستان‌ها خودداری شود تا دچار حاشیه نشویم.

شاهوردی عنوان کرد: دیروز برای اولین بار در بین دستگاه‌های اجرایی استان موفق شدیم کارت ضابطین یگان حفاظت میراث فرهنگی که با همکاری قوه قضاییه صادر شده را رونمایی کنیم و اکنون نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی، ضابطین قضایی هم محسوب می‌شوند که گام بسیار خوب و مناسبی است.

وی معیشت کارکنان را اولویت اول این مجموعه ذکر کرد و افزود: تلاش ما این است برای همکاران خودمان اقداماتی انجام دهیم تا زمینه انگیزه فعالیت شود و از طرفی به اهداف نظام و انقلاب و سیاست‌های وزارت‌خانه برسیم.

شاهوردی ۱۸ اردیبهشت امسال به عنوان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی معرفی و مشغول به کار شد.