رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با روند افزایش پرونده‌های تخلفات ساختمانی مواجه هستیم که باید مسوولان ذیربط نگاه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی گفت: باید تلاش کنیم این موضوعات در جامعه اتفاق نیفتد زیرا مردم را مشغول می‌کند.

وی تاکید کرد: باید بیشتر در این زمینه احساس مسوولیت کنیم زیرا ما یک شهروند عادی نیستیم بلکه نسبت به مسوولیتی که پذیرفتیم باید پاسخگو باشیم و مطالبه‌گری، حق مردم است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: هرگونه نقل و انتقال ساختمان به ویژه در ارتباط با پیش ‌فروش بدون شناسنامه فنی ممنوع است و دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند از این گونه معاملات جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: در ارتباط با شناسنامه فنی و پروانه ساختمانی طبق قانون شهرداری‌ها متولی هستند و نباید هیچ تعللی در این زمینه صورت گیرد.

وی گفت: در ارتباط با صدور شناسنامه فنی شاید خراسان جنوبی در رتبه‌های آخر کشور باشد که باید این خلا مرتفع شود و سازمان بازرسی نحوه عملکرد شهرداری و راه و شهرسازی را در اجرای این قانون بررسی خواهد کرد.

حمیدی با بیان اینکه اجرانشدن قانون در حوزه‌های مختلف صدها جرم را به وجود می‌آورد اظهار داشت: اگر قوانین به خوبی عمل شود می‌توان بسیاری از پرونده‌های اختلاف را در محاکم قضایی به خصوص در حوزه ساختمان کاهش داد.

وی گفت: قانون پیش فروش ساختمان را بهتر از این می‌توانستیم در استان اجرایی کنیم که باعث کاهش بسیاری از پرونده‌های افسارگسیخته در این حوزه شود.

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی اظهار داشت: باید طوری رفتار کنیم که امنیت در همه ابعاد جامعه جاری و ساری شود و قانون ظرفیت‌هایی را برای مسوولان پیش بینی کرده است که باید نقش خود را در قانون بدانیم.

وی با بیان اینکه باید تکالیف بین دستگاهی نسبت به قانون به خوبی شفاف شود افزود: نقش ما در قوه قضاییه به وجود آورنده هماهنگی‌ها است اما دستگاه‌ها باید هماهنگ شوند تا کار مردم معوق نماند.

حجت الاسلام حمیدی گفت: شرایط جامعه مطلوب نیست و در بحث جرایم و آسیب‌های اجتماعی هر سال با رشد روبه‌رو هستیم.

وی بیان کرد: برخی جرایم در سال‌های گذشته رشد تا ۱۰ برابری داشته است اما با تلاش‌هایی که صورت گرفته این آمار مقداری کاهش یافته اما هنوز مطلوب نیست.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در بخش آسیب‌های خانوادگی در استان متاسفانه همچنان رشد غیرقابل قبولی را داریم و در بعضی جرایم با روند مثبت و رو به رشد مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: در ارتباط با دانش آموزان آسیب پذیر به عنوان آیندگان نظام باید توجه بیشتری شود تا از نسل آینده مراقبت و مواظبت کنیم و با تربیت نسل سالم، آینده کشور را تضمین کنیم.

نخستین جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در سال جاری به ریاست رییس کل دادگستری با دستور کارهای بررسی موانع اجرای قانون پیش فروش ساختمان در استان خراسان جنوبی، گزارش نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان از اجرای نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) در سال ۹۸، تبیین برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی اعضای شورا در سال ۹۹ و تقدیر از از دستگاه‌های برگزیده در اجرای برنامه های پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد.

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، اداره کل زندان‌ها و سازمان قضایی نیروهای مسلح به عنوان دستگاه‌های برگزیده در اجرای برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در سال ۹۸ معرفی و تقدیر شدند.