#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی گفت: مشکل بسته شدن مرزهای خراسان جنوبی  از طرف کشور افغانستان است اما تعاملات و پیگیری‌های ما ادامه دارد.

جواد قناعت  در حاشیه مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان در سال ۱۳۷۸ که با عنوان روز نهبندان برگزار شد با اشاره به وجود چهار پایانه مرزی در خراسان جنوبی افزود: برای بازگشایی پایانه‌های مرزی استان به‌ویژه بازارچه دوکوهانه در نهبندان پیگیری‌هایی در وزارت کشور و وزارت امور خارجه انجام داده‌ایم.

وی اظهار داشت: جلساتی با والی فراه، وزیر تجارت افغانستان، سرکنسول سفارت افغانستان در مشهد، نمایندگی وزارت امور خارجه افغانستان در هرات و نشست‌هایی با تجار افغانستانی داشته‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در لایه‌های مردمی کشور افغانستان تمایلاتی برای ارتباطات تجاری با خراسان جنوبی وجود دارد اما باید در دولت افغانستان هم این رغبت وجود داشته باشد.

“خراسان جنوبی چهار بازارچه مرزی در شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه دارد که پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین آنهاست.”

وی ادامه داد: پیگیری‌ها برای بازنگری سند توسعه نهبندان نیز در حال انجام است تا این سند در اولین فرصت نهایی شود.

قناعت گفت: درخصوص بازنگری سند توسعه نهبندان در سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی مصوبه‌ای مبنی بر تسریع در روند اجرای این سند داشته‌ایم.

وی افزود: وزارتخانه‌های مربوطه در تهران اشکلاتی گرفته‌اند که منجر به بازنگری سند شده و در حال حاضر در مراحل پایانی کار است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: کارهایی که مربوط به شهرستان و استان بوده، انجام شده و این سند در نهاد ریاست جمهوری مانده است که پیگیر هستیم در اولین فرصت نهایی و به استان ابلاغ شود.

وی ایجاد فرمانداری ویژه در شهرستان نهبندان را یکی از مصوبات طرح توسعه نهبندان ذکر کرد و گفت: اقدامات زیرساختی در این طرح مدنظر است زیرا تا زمانی که زیرساخت‌ها ایجاد نشود، نمی‌توانیم توسعه شهرستان را رقم بزنیم.

قناعت با بیان اینکه سند توسعه نهبندان شروط مختلفی دارد و همه ابعاد توسعه‌ای در آن دیده شده است افزود: یکی از اقداماتی که می‌شود در قالب این سند اجرا کرد، احداث پست ۴۰۰ کیلوولت است که امروز کلنگ‌زنی می‌شود و کارهایی از این دست است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۳ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور پارسال به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

نهبندان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بیرجند و مجاورت کشور افغانستان قرار دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور