رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در سه ماه اول امسال هشت هزار و ۷۰۰ دادگاه آنلاین در این استان برگزار شد و ۹۴ درصد اوراق قضایی به شکل الکترونیک ابلاغ شده است.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی افزود: این استان در برگزاری دادگاه‌های آنلاین رتبه اول کشور را دارد و اولین دادگاه تمام الکترونیک در خراسان جنوبی راه‌اندازی شد.

وی بیان کرد: کل پرونده‌های تمام الکترونیک استان در سال گذشته ۲۷ هزار و ۷۴۳ پرونده بوده که ۳۸ درصد کل پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه باید به سمت قوه قضاییه هوشمند پیش برویم گفت: هوشمندسازی از جعل در استعلامات جلوگیری می‌کند و ضمن کاهش اطاله دادرسی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، تردد به دادگاه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دادگاه بخش درح سربیشه ۱۰۰‌ درصد پرونده‌ها را الکترونیکی رسیدگی می‌کند افزود: سال گذشته ۲۴ هزار و ۹۹۰‌ دادگاه آنلاین در استان به شکل الکترونیک برگزار شد و در این مدت ۵۵۵ هزار برگ الکترونیکی به مردم ابلاغ شده است.

حجت الاسلام حمیدی گفت: استفاده از پابند الکترونیک از دیگر خدمات دستگاه قضا است که در سال ۹۹ با ۲۰۷ مورد، ۶۰۰ درصد افزایش داشتیم و در زمینه جایگزین حبس در سال ۹۸ هزار و ۸۵ مورد داشتیم که در سال گذشته به هزار و ۲۲۳ مورد رسید.

افزایش ورود پرونده‌های قضایی

وی اظهار داشت: سال ۹۹ با ورود ۱۱۷ هزار و ۴۴۴ پرونده به دادگاه‌ها و دادسراها شاهد افزایش ۱۰ درصدی ورود پرونده‌ها بودیم که یکی از ابر چالش‌ها در حوزه قوه قضاییه است.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: از این تعداد ۱۱۵ هزار و ۹۵۷ پرونده با ضریب ۹۸ درصد پرونده‌های وارده مختومه شده که نشان‌دهنده خدمتی است که در دادگاه‌ها و دادسراها انجام ‌شده است.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف نیز به عنوان بازوی توانمند ۳۸ هزار و ۲۲۰ پرونده وارده داشته که ورود پرونده‌ها به این حوزه هفت درصد رشد داشته است و ‌۳۸ هزار و ۵۱۴ پرونده مختومه شده که بیانگر رسیدگی پرونده‌های قبلی هم هست.

وی گفت: درصد صلح و سازش در شوراهای حل اختلاف استان ۳۸ درصد است که امیدواریم با تلاش گسترده به ۵۰ درصد برسد.

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه نقض آرا در دادگستری استان ۱۵ درصد است افزود: از موارد تجدیدنظر خواهی ۱۴ درصد از آرا مورد تجدیدنظر خواهی قرار می‌گیرد که نشان‌دهنده رضایت‌مندی مردم از احکام دادگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه دادگستری استان از پرترددترین دستگاه‌ها است اظهار داشت: سال ۹۸ تردد در این دستگاه ۸۲۷ هزار و ۸۵۱ نفر بوده که پارسال با کاهش ۱۹ درصدی به ۶۶۷ هزار و ۴۸۴ تردد رسید و دلیل این کاهش اجرای سیاست‌های کاهش کیفری، شیوع کرونا و برگزاری دادگاه‌های آنلاین بوده است.

مواد مخدر مهمترین جرم در خراسان جنوبی

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مواد مخدر از مهمترین جرم‌ها در استان از نظر تعداد پرونده‌ها و نوع مجازات است که سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۶۳‌ پرونده مواد مخدر داشتیم و با توجه به موقعیت جغرافیایی خراسان جنوبی این تعداد در حال افزایش است.

وی تصریح کرد: ورود مواد مخدر از مرزهای خراسان جنوبی نزدیک به صفر است و اکثر مواد از استان‌های همجوار حمل می‌شود.

وی با بیان اینکه سرقت دومین جرم در خراسان جنوبی است افزود: هفت هزار و ۹۸۳ پرونده در این زمینه تشکیل شده است.

حجت الاسلام حمیدی، توهین را به عنوان سومین جرم در خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: هفت هزار و ۵۳ پرونده در این زمینه تشکیل شده و در ارتباط با نزاع که در رتبه چهارم قرار می‌گیرد پنج هزار و ۴۹۵ پرونده تشکیل شده است.

وی ضرب و جرح غیرعمد یا تصادفات را در رتبه چهارم عنوان کرد و گفت: پنج هزار و چهار پرونده هم در این زمینه تشکیل شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی مطالبه حق و خسارت، دعاوی و اختلافات خانوادگی، گواهی اظهار وراثت و اعسار را از مهمترین پرونده‌های تشکیل پرونده در استان بیان کرد و گفت: راه‌اندازی سامانه ارتباط تصویری زندانیان با خانواده‌ه و تعطیلی کانون اصلاح و تربیت از مهمترین اقداماتی بوده که اولین بار در خراسان جنوبی اتفاق افتاده است.

وی افزود: کانون اصلاح و تربیت برای نگهداری افراد زیر ۱۸ سال است که گاهی این کانون ۱۰۰ نفر را در خود جای می‌داد و با اقداماتی که صورت گرفت این کانون اخیرا در مرکز استان تعطیل شد و پذیرش نداشته است.

حمیدی با بیان اینکه در این مدت دادگاه‌های تجدید نظر از چهار به ۶ شعبه افزایش یافته است گفت: ۱۳ حوزه قضایی در استان خراسان جنوبی فعال بودند که ۲ حوزه افزایش یافته و تا پایان سال جاری ۲ حوزه دیگر اضافه خواهد شد.

وی افزود: در بحث مفاسد اقتصادی نه اینکه پرونده‌ای نداشته باشیم و پرونده‌هایی هست که رسیدگی هم می‌شود اما پرونده‌های با بعد ملی نیست.

وی اظهار داشت: توجه به آسیب‌های اجتماعی کمی دیر شده و پرونده‌های مختلفی را در دادگستری ایجاد می‌کند متاسفانه مقداری ولنگاری در جامعه وجود دارد و دستگاه‌ها باید همکاری بیشتری داشته باشند که اگر دستگاه‌ها وظیفه خودشان را به خوبی انجام دهند این همه شاهد مشکلات نخواهیم بود.

تخلف انتخاباتی در خراسان جنوبی ثبت نشد

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در روز جمعه ۲۸ خرداد هیچ گونه پرونده تخلف انتخاباتی در این استان تشکیل نشد.

وی تصریح کرد: انتخابات امسال سالم‌ترین انتخاباتی بود که برگزار شد و در خراسان جنوبی هیچ گزارشی از ناامنی نداشتیم، اقدامات شبانه‌روزی متولیان در پیشگیری از تخلفات و تامین امنیت انتخاباتی قابل تقدیر است.

وی گفت: برای تامین سلامت انتخابات از ۲ ماه قبل هفت جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در خراسان جنوبی تشکیل شد که نتیجه اقدامات این شد در روز انتخابات هیچ گزارشی مبنی بر جرم انتخاباتی نداشته باشیم.

حجت الاسلام حمیدی افزود: حضور مقتدرانه مردم کشور و مردم ولایتمدار خراسان جنوبی در انتخابات ۲۸ خرداد و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب در ناامیدی دشمنان اسلام باعث شد که مشارکت ۷۴ درصدی مردم استان و رتبه اول مشارکت را کسب کنیم و نشان از ولایتمداری مردم این خطه دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به عنادی که دشمنان داشتند و جنگ رسانه‌ای که به راه انداختند، افسران رسانه‌ای کشور با توان رسانه‌ای پاسخ دشمن را به صورت کاملا تخصصی دادند و امروز پیروز این میدان، رسانه‌های جمهوری اسلامی هستند که توطئه دشمنان را خنثی کردند.

رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی گفت: نتیجه انتخابات با روی کار آمدن شخصیتی که خود را سرباز ولایت می‌داند و از توانمندی خوبی برخوردار است، شکست دیگری برای دشمنان بود و نقشه‌های دشمنان جمهوری اسلامی هم نقش بر آب شد.

وی همچنین با گرامیداشت هفته قوه قضاییه دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجدید میثاق با شهدا، غبارروبی مزار شهدا، تجلیل از قضات و ‌کارمندان نمونه و کارکنان ایثارگر قضایی، سرکشی مدیران و ‌قضات از زندان‌های استان‌، بررسی مشکلات قضایی مردم در دیدار مردمی، تجلیل شهدای هفتم تیر، آزادسازی تعدادی زندانیان جرایم غیرعمد، حضور در نماز جمعه و بررسی مشکلات واحدهای تولیدی به صورت حضوری را از مهمترین برنامه‌های این هفته در خراسان جنوبی عنوان کرد.

حجت الاسلام حمیدی گفت: در ماه مبارک رمضان با کمک مردم تقریبا نصف زندانیان جرایم غیرعمد استان را آزاد کردیم و سعی خواهیم کرد بخش قابل توجهی در این هفته انجام شود.

از اول تیر ماه به مدت یک هفته به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) با انفجار بمب به دست منافقین در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به عنوان هفته قوه قضاییه گرامی داشته می‌شود.