مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: افزایش مصرف آب در استان باعث شده که برخی مناطق روستایی دچار افت شدید فشار و قطعی آب شوند.

حسین امامی روز سه‌شنبه افزود: با توجه به گرمای هوا و شیوع کرونا در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته مصرف آب در استان ۹ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در خراسان جنوبی در زمینه ظرفیت مخازن و تولید آب محدودیت داریم و با کوچکترین حادثه‌ای از جمله ریزش چاه و سوختن پمپ به خصوص در مجتمع‌های آبرسانی روستایی با مشکل قطعی آب مواجه می‌شویم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی گفت: اکثر چاه‌های تامین آب استان تمام وقت در تولید آب فعال هستند اما افزایش بی‌رویه مصرف آب باعث شده که در اکثر مجتمع‌های آبرسانی روستایی در نقطه سر به سر قرار گیریم که وضعیت مناسبی نیست.

وی اظهار داشت: در برخی روستاهای استان با قطعی آب مواجه هستیم و مجبوریم آب این روستاها را با تانکر تامین کنیم.

امامی گفت: از تمامی مردم استان در مناطق روستایی و شهری درخواست داریم با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف آب کمک کنند تا قطعی آب در روستاها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی اضافه کرد: با صرفه‌جویی شهروندان می‌توانیم در همه روزها شبکه‌های آبرسانی را پایدار نگه داریم و خدمات مستمری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: در اوج پیک تابستانه مصرف آب قرار داریم و تامین منابع آب کیفی با محدودیت‌های جدی در استان مواجه است که تمامی شهروندان باید مصرف آب را مدیریت کنند.

تحمیل مصارف بخش کشاورزی به شبکه آب

وی اظهار داشت: در روستاها به ویژه در باغ ویلاها برخی افراد مصارف بخش کشاورزی را به شبکه‌های آب تحمیل می‌کنند که سبب می‌شود روستاهایی که در مجتمع‌های بزرگ آبرسانی و در انتهای شبکه هستند با محدودیت تامین آب مواجه شوند و حتی آب شرب هم نداشته باشند.

وی گفت: در مجتمع فخرد شهرستان درمیان به عنوان یک مجتمع بزرگ آبرسانی که تعداد زیادی روستا را زیر پوشش دارد علیرغم افزایش تولید آب در سال جاری مشکل تامین آب داریم و شاهد قطعی آب در برخی روستاها هستیم.

امامی از آبرسانی به ۴۲۰ روستای استان با تانکر در اوج گرمای تابستان خبر داد و گفت: این روستاها به دلیل نبود شبکه آبرسانی، کیفیت آب و قطعی آب با تانکر آبرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: در برخی شهرها هم مخازن نگهداری و تامین آب در حداقل ظرفیت هستند که این موضوع باعث افت فشار در برخی نقاط شده ولی خوشبختانه تاکنون هیچ گونه قطعی آب در شهرهای استان نداشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی افزود: در شهرهای طبس مسینا، گزیک و قهستان درمیان به دلیل فرسودگی زیاد شبکه‌های آبرسانی و در شهر دیهوک طبس به دلیل رسوب بالای آب در برخی نقاط شاهد افت فشار آب هستیم.

وی بیان کرد: متوسط سرانه مصرف برای هر نفر در مناطق شهری کشور حدود ۲۰۸ لیتر در شبانه‌روز است که اکنون این عدد در خراسان جنوبی به حدود ۳۰۰ لیتر رسیده و در مناطق روستایی حدود ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که در حال حاضر مصرف آب استان بیش از ۳۰۰ لیتر است.

امامی گفت: هدر رفت آب در استان نیز ۱۰ درصد از میانگین کشوری بالاتر است و تلاش ما این بوده که با اجرای برنامه کوتاه‌مدت درخصوص اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال به میانگین کشوری برسیم.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و ۳۱ شهر دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت آن در مناطق روستایی ساکن هستند.