نوشته : اسماعیل دهقانی

مهارت ارزجدید دولت هاست ￷*این سخن پیش از آنکه یک شعار باشد یک ارزش است که سوای اشتغال و اقتصاد  وسیاست  پیامی بس بسیط تر  در خود دارد .مهارت و مهارت آموزی و مهارت اندوزی از دیر باز در فرهنگ مردم یک ارزش جهان شمول بوده است که می توانسته مرزها را در نوردد، امنیت جامعه و جان را موجب شود و رفاه و آسایش را باخود به همراه بیاورد.سعدی علیه الرحمه در باب هفتم از گلستان تربیتش می فرماید: حکیمی پسران را پند همی‌داد که جانان پدر هنر آموزید که ملک و دولت دنیا اعتماد را نشاید و سیم و زر در سفر بر محل خطرست یا دزد به یک بار ببرد یا خواجه به تفاریق بخورد اما هنر چشمه زاینده است و دولت پاینده و گر هنرمند از دولت بیفتد غم نباشد که هنر در نفس خود دولتست هر کجا که رود قدر بیند و در صدر نشیند و بی هنر لقمه چیند و سختی بیند.درفرهنگ فارسی عمید و معین نیز هنرمند به کسی اطلاق می شود که دارای مهارتی ویژه باشد،صنعتگری بداند و یا بتواند آثار هنری خلق کند. بادقت در سخن سعدی این مفهوم استنباط می شود که آنچه دولت است و ثروتی بالاتر از ملک به شمار می رود که نه دزد می تواند به یغما ببرد ونه تنها  ازدست تطاول خواجه ی زورمند در امان است بلکه مورد تایید و احترام جمیع خواجگان نیز می باشد هنر ارزش آفرین و ثروت ساز است و به قرینه ی درست فرهنگ لغت های مذکور همان مهارت ویژه یا صنعتگری .  هنربه مفهوم امروزی و آنچه مد نظر معرفان هنرهای تجسمی که خلاقیت و آفرینشگری را مشخصه ی ویژه ی هنر می دانند، نیز در پرتو همان مهارت های ویژه و تجربه است که محقق می شود.پس با این مقدمه هنر از هر زاویه ای که مفهوم یابی شود تنها و تنها در سایه ی آموزش، خودباوری ومهارت های وِیژه است  که اعتبار می یابد و دارنده اش را معتبر و صاحب دولت می گرداند.بادرنظر داشت اهمیت و ارزش مهارت و مهارت آموزی بود که سازمان جهانی آموزش های فنی و حرفه ای  در سال ..۱۹۵۴. در شهر آمستردام کشور هلندبا اهداف ذیل تشکیل شد.

– تبادل تجربیات ونظرات نظام های آموزش های فنی و حرفه ای از طریق اجلاس، مسابقه و ….

– اشاعه ی اطلاعات در زمینه ی استانداردهای ملی مهارت

– تشویق جوانان برای فراگیری آموزش های متناسب با شغل

– ایجاد تسهیلات در ارتباطات و دیدارهای بین مسولین و کارشناسان و مربیان سازمان های آموزش فی و حرفه ای در سراسر دنیا.

– ترغیب تبادل اطلاعات و تجارب میان جوانان متخصص در سراسر دنیا.

مسابقه: یکی از راههای تبادل اطلاعات و تجربیات و ابتکارات مربیان ، هنرآموزان و بعلاوه شیوه ای منحصربه فرد و شفاف در ارزشیابی کیفیت آموزش های ارائه شده  در هر نظام آموزش  فنی و حرفه ای است در همین راستا سازمان مذکور  پس از تاسیس هر دوسال یک بار به برگزاری مسابقات جهانی مهارت در یکی از کشورهای عضو با رویکرد ذیل مبادرت ورزید.

۱- ایجاد سازوکار مناسب برای ارتقاء سطح مهارتهای ملی متاثرازمهارتهای جهانی.

۲- ارتقاء ملاک های  ملی کارشایسته  از طریق افزایش سطح مهارتهای حرفه‌ای جوانان.

۳- امکان شرکت مهارت آموختگان در صحنه رقابتهای بین‌المللی.

۴- آشنایی با تکنولوژی روز و پیشرفته در تعامل با شرکت کنندگان.

۵- شناسایی نواقص مهارت فنی و حرفه‌ای جوانان هر کشور و برنامه‌ریزی جهت رفع این کمبودها در نظام آموزش‌های حرفه‌ای.

۶- اصلاح برنامه‌های درسی و استانداردهای مهارت آموزشی  ملی و هم سطح سازی با کلاس جهانی.

۷- کسب تجربه ی کشورهای در حال توسعه  در زمینه ی آموزش های مهارتی جوانان از دانش  کشورهای صنعتی  و کاربست آن در نظام آموزشی خویش.

 

که آخرین دوره از این سلسه مسابقات  در شهر ابوظبی کشور امارات متحده ی عربی روی داد و دوره ی آینده آن نیز در سال ۲۰۱۹ در شهر کازان روسیه برگزار خواهد گردید.ایران نیز از سال ۱۳۴۹ عضو این سازمان شده  و اولین دوره ی مسابقات ملی مهارت را با هدف ارتقاء و ارزشیابی مهارت کارگران و صنعت گران جوان در سال ۱۳۵۰ برگزار نمود. پس از انقلاب وتاسیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان تنها متولی آموزش های حرفه ای و مهارتی، این سازمان نیز هر ساله مسابقات مهارتی را در سه سطح  شهرستانی، استانی و ملی ، با تکیه بر مهارت افزایی و ارزشیابی کیفی آموزش  و مبادله ی ابتکارات و دانش و نوآوری بین مربیان و کارآموزان و  با اهداف ذیل در تقویم کاری خود قرارداده است.

۱ – جلب نظر مسئولان و مردم به ارزش و اهمیت آموزش مهارتی و نقش مهم  آن در توسعه  ی پایدار.

۲ – معرفی پتانسیل های  آموزشی و مهارتی  سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، موسسات آموزشی، صنعت و صنوف در رشته های مختلف.

۳- امکانی درخور برای  رقابت سالم بین مهارت  آموختگان .

۴ – ارزش آفرینی معنوی برای کاریدی و بهبود شأن و منزلت کار و کارگر در جامعه .

۵ – ایجاد فرصت مناسب جهت شکوفایی وبروز خلاقیت و کشف استعدادهای مهارتی  جوانان.

۶ – ایجاد توجه در مدیران بنگا

ههای اقتصادی ( تولیدی – بازرگانی) برای سرمایه گذاری در آموزش های مهارتی.
۷- ایجاد توازن ویکپارچگی در آزمونهای استانها و مراکز آموزش فنی و حرفه ای کشور.
۸ – آشنایی مربیان و دست اندر کاران کلیه استانها با سطح مهارت در مسابقات جهانی .
۹ – آشنایی مربیان کلیه استانها با نحوه طراحی پروژه عملی .
و…..
همان طور که از اهداف مسابقات در سطح ملی و جهانی استنباط می شود، مراد از این مسابقات تشویق جوانان کشورها به مهارت آموزی های کیفی و مبادله ی دانش و ابتکارات در سطح ملی و جهانی، بین دست اندرکاران مربیان و هنرآموزان است که می باید مورد توجه و عنایت خاص تصمیم گیران و تصمیم سازان قرار گیرد. اما این تصمیم گیران و تصمیم سازان چه کسانی هستند که هدف از برگزاری المپیاد ملی مهارت جلب توجه و نظر ایشان بوده است؟می گویند امپراتور ژاپن از سایت برگزاری مسابقات جهانی مهارت که در سال ۲۰۰۷ در اوزاکای ژاپن برگزار شد شخصا بازدید کرد و تک تک شرکت کنندگان را مورد تفقد و تکریم و تشویق قرار داد، نخست وزیر کانادا و فنلاند و …. نیز همینطور، اما آیا تصمیم گیران و اولیای امور در ایران نیز فرصتی برای همراهی و همدلی این رویداد بزرگ مهارتی ملی دارند؟
توصیه ی نامه ۱۹۵ سازمان جهانی کار به کشورها،مهارت را اینگونه تعریف می کند:مهارت به معنای مجموعه ای از توانایی های حرفه ای و شغلی کارگر در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی می باشد.
اینک به صدر سخن باز می گردیم که مهارت را ارز جدیدکشور ها دانسته است و هرکشور را قادر می سازد تا از رهگذر آن به مبادلات مالی بین المللی دست یابد و چنانچه تنگناههای ارزی این روزهای کشور و محدودیت های اشتغال و مشکلات ناشی از بیکاری را مد نظر قرار دهیم نمی توانیم از کنار این به قول سعدی ثروت جاودانه آسان بگذریم.
به داروی نگارنده، همه ی فعلان اجتماعی اعم از مدیران تصمیم گیر برای کم کردن بار مشکلات ناشی از بیکاری و موانع صعب اقتصادی و تحریم ها یا سوء مدیریت هایشان ، صاحبان صنعت در جهت برند سازی کالا و خدمات خود و رقابت در منطقه و جهان، فعالین حقوق زنان و برابرطلبان جنسیتی برای توانمند سازی زنان و مستقل سازی مالی و معیشتی ایشان ، دغدغه مندان مهاجرت نخبگان برای جلوگیری از جامعه ای فارغ از نخبه،فعالین حقوق بشر و مدونین منشور حقوق شهروندی برای عدالت شغلی و ایجاد فضای کار شایسته ، چپ های مدعی طرفدار حقوق کارگر و رنجبر، راست های محافظ سرمایه و موقعیت های مکتسبه از قدرت . و کلیه ی آنانی که در قالب اقتصاد مقاومتی بدرستی می خواهند به آرمانهای خویش دست یابند، همه و همه می بایست آموزشهای مهارتی را جدی بگیرند و برای این مهم نقشی بین بخشی قاِئل شوند، آستین همت بالازده و همکاری و همدلی های لازم رامبذول دارند و در تکوین و شکل دهی آن بکوشند،نه اینکه به سلامی و پیامی غالبا مکتوب اکتفا کرده و بعد از مسابقه و رویداد تنها به رقم مدالها دلخوش دارند و مهارت آموزی را تنها معادل عدد وآمار بپندارند. تا ان شالله در آینده مهارت آموزی و مهارت ورزی بتواند جای بسنده ی خود را در اجتماع بیابد.
*￵آقای کورکوران رییس سابق مسابقات جهانی مهارت.

ا. دهقانی
کارشناس داور چندین دوره مسابقات ملی مهارت.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله