#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 پس از شیوع ویروس کرونا و همت همگانی در شکست دادن این ویروس، وقف نیز به عنوان خیر ماندگار نقش ایفا کرده و از محل اجرای نیت واقفان سهمی در مقابله با کرونا داشته است.

روزهای سخت کرونایی از یادها فراموش نمی‌شود آن زمان که همه مردم برای حفاظت از خود در مقابل ویروس کرونا نیاز به اقلام بهداشتی داشتند اما کشور با کمبود مواجه بود.

اگرچه تمام تلاش‌ها بر این بود تا نیازهای جامعه در کوتاه‌ترین زمان ممکن برآورده شود اما همچنان کشور به همت جمعی نیاز داشت تا بتواند از این روزهای سخت به راحتی عبور کند.

هر بخشی به سهم خود وارد عمل شد و در تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز جامعه کوشید، در این میان وقف هم از قافله خدمت عقب نماند و تولید بیش از ۲۰ هزار ماسک از محل موقوفاتی با نیت بهداشت و درمان در خراسان جنوبی از جمله این اقدامات است.

برای تولید ماسک‌های وقفی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی کارگاه تولیدی را در شهرستان بیرجند شناسایی کرد و سپس با همکاری بسیج سازندگی در تولید ماسک‌های مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند سهیم شد.

هزینه تولید این ماسک‌ها از محل اجرای نیت موقوفه امیراسماعیل و محمدابراهیم در شهرستان بیرجند تامین می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به خبرنگار ایرنا گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای پیشگیری و مقابله با ویروس منحوس کرونا در کنار دیگر اقشار جامعه تلاش می‌کند تا قدم کوچکی برای حفظ سلامت مردم و شکست کرونا بردارد و با استفاده از ظرفیت موقوفات مرتبط بتواند در بزنگاه‌ها و بحران‌ها نقش اساسی ایفا کند.

حجت الاسلام پرویز بخشی‌پور افزود: موقوفه امیراسماعیل و محمدابراهیم که سال ۱۳۲۹ هجری قمری یعنی ۱۱۲ سال قبل ثبت شده بیشترین سهم را در تامین هزینه‌های ماسک‌های وقفی داشته است.

وی گفت: این موقوفه نیات مختلف از جمله عزاداری، کمک به ایتام، سادات، اطعام، قرآن خوانی، دارو و درمان دارد که از بخش دارو و درمان هزینه‌های تولید ماسک در شهرستان بیرجند تامین شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: از محل این موقوفه ۳۰ هزار و ۵۰۰ ماسک مطابق استانداردهای حوزه بهداشت و درمان از محل موقوفاتی که نیت آنها دارو و درمان است، در خراسان جنوبی تولید یا خریداری و رایگان توزیع می‌شود.

وی بیان کرد: تولید این ماسک‌ها با مشارکت سازمان بسیج سازندگی استان انجام و بین بیمارستان‌ها، کسبه و نیازمندان توزیع می‌شود.

بخشی پور گفت: ماسک‌های تولیدی با مجوز دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به صورت سه لایه فیلتردار است که قابلیت شست و شو نیز دارند و پس از تولید، ایزوله و سپس بسته‌بندی می‌شود.

وی اظهار داشت: کارگاه تولیدی این ماسک‌ها در امیرآباد بیرجند واقع است که با حضور بانوان و مشارکت سازمان بسیج سازندگی کار تولید ماسک را انجام می‌دهند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی کمبود پارچه و فیلتر را از جمله مشکلات تولید ماسک در استان عنوان کرد و گفت: از همین رو این تعداد ماسک در چند مرحله تولید و توزیع خواهد شد.

وی مهمترین جامعه هدف توزیع ماسک‌های تولید شده از محل نیات وقف را گروه‌ها و اماکن پرخطر اعلام کرد و افزود: گروه‌های جهادی تلاش می‌کنند ماسک‌های تولید شده را بین بیمارستان‌ها، خانه سالمندان، رانندگان، مناطق محروم شهر، کارکنان پمپ بنزین و پاکبانان توزیع کنند.

لزوم توجه بیشتر به وقف با نیت بهداشت و درمان

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه نجات انسان‌ها و وقف در حوزه درمانی کار بسیار ارزشمندی است گفت: درصد بسیار کمی از موقوفات خراسان جنوبی با نیت بهداشت و درمان است که انتظار می‌رود واقفان در وقف‌های جدید به این نیت مهم توجه کنند.

حجت الاسلام اسماعیل مختاری با اشاره به ترویج فرهنگ وقف از سنین کودکی گفت: خانواده‌ها باید فرهنگ وقف و کار خیر را همچون بقیه احکام دینی به فرزندان خود آموزش دهند.

وی اولویت‌ها و نیازهای مهم خراسان جنوبی برای وقف را دارو، درمان، جهیزیه، توسعه علم و دانش عنوان کرد و گفت: واقفان می‌توانند اولویت نیت خود را در این مسائل قرار دهند.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه مشاوره وقف برای کمک به واقفان از سال ۹۲ در استان کلید خورد و همچنان ادامه دارد اظهار داشت: در این مشاوره‌ها ابتدا به واقف نیازهای روز استان بیان و سپس از وی خواسته می‌شود در صورت امکان مطابق با نیازها وقف کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۶۰ وقف در خراسان جنوبی به ثبت رسید گفت: سهم بخش درمانی و بهداشتی از موقوفات سال گذشته ناچیز بوده که امیدواریم با توجه به شرایط پیش آمده در کشور واقفان به این حوزه مهم بیش از پیش توجه کنند.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز (یکشنبه) اعلام کرد: تاکنون ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵ هزار و ۷۱۰ نفر رسید.

کیانوش جهانپور گفت: همچنین تاکنون ۶۹ هزار و ۶۵۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در کشور بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند که حدود ۷۵ درصد مبتلایان است. ۳ هزار و ۷۹ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد که همگی درگیر با کرونا هستند و اولین مورد مثبت بیماری کرونا در این استان دهم اسفند ۹۸ اعلام شد.