#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: همه شهرهای دارای وضعیت نارنجی شرایط یکسان ندارند و وضعیت برخی شهرها مثل بیرجند شکننده است.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه دوشنبه درباره آخرین وضعیت مخاطره شیوع ویروس کرونا در خراسان جنوبی گفت: بخصوص در بیرجند با مقدار مختصر بیماران بستری باز هم به وضعیت قرمز بر می‌گردد.

براساس رنگ‌بندی جدید شهرستان‌های خراسان جنوبی که امروز منتشر شد، ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی (پرخطر) و ۲ شهرستان در وضعیت زرد (متوسط خطر) قرار دارند و در حال حاضر هیچ شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) در این استان وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: با توجه به اتفاقات خوبی که افتاد و همراهی مردم و رعایت اصناف در هفته‌های اخیر، رنگ‌بندی ما در آینده نزدیک شرایط بهتری را هم خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اما رنگ‌بندی نارنجی به این معنا نیست که همه شهرستان‌ها وضعیت خوبی دارند و وضعیت نگران کننده نیست بلکه با تغییر مختصر ممکن است بلافاصله برخی شهرستان‌ها به وضعیت قرمز بازگردند لذا از مردم خواهش دارم که همچنان نکات بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

دهقانی گفت: ترددهای غیرضروری، حضور در تجمعات و دورهمی‌های شبانه قطعا ما را به شرایط قبلی و وضعیت قرمز وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: از زمان شروع اپیدمی کرونا تا روز گذشته ۳۰ هزار و ۹۲۱ آزمایش در آزمایشگاه ویروس شناسی استان انجام شده که از این تعداد جواب ۱۷ هزار و ۵۲۰ نمونه منفی بوده و ۱۳ هزار و ۴۰۱ بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی شناسایی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۳ آزمایش جدید داشتیم که از این تعداد ۸۶ مورد مثبت مبتلا به کرونا شناسایی شد.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۴۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری و از این تعداد ۱۳۳ بیمار مبتلای قطعی به کرونا هستند.

دهقانی افزود: از بیماران کرونایی نیز ۴۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که حال ۱۴ نفر از آنان مناسب نیست.

وی گفت: متاسفانه سه بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند و مجموع موارد فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی به ۶۴۵ نفر رسید.

با توجه به وضعیت جدید شهرستان‌های خراسان جنوبی براساس معیار ستاد ملی کرونا شامل رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد که امروز هفدهم آذر ماه گزارش شد، شهرستان‌های بیرجند، فردوس،طبس، قاینات، نهبندان، سرایان، بشرویه، سربیشه و زیرکوه به رنگ نارنجی و شهرستان‌های درمیان و خوسف به رنگ زرد هستند.

این نقشه با توجه به میزان مبتلایان و مرگ و میر بر اثر کرونا به صورت هفتگی تغییر می‌کند و براساس رنگ‌بندی که روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه اعلام شد، ۱۰ شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی و شهرستان طبس در وضعیت قرمز قرار داشتند.

پیش از اجرای طرح جامع محدودیت‌های کرونایی در اول آذر ماه، هفت شهرستان این استان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان در وضعیت نارنجی بودند.

استاندار خراسان جنوبی در نشست اخیر ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: تغییر رنگ استان از قرمز به نارنجی مرهون همدلی و همراهی مثال‌زدنی مردم با ستاد مدیریت کرونا است.

حمید ملانوری افزود: بعد از کسب موفقیت بزرگ استان در تغییر رنگ از قرمز به نارنجی، بزرگترین آسیب به آن، عادی انگاری این بیماری از طرف مردم است که می‌تواند باعث از بین رفتن تمامی زحمات هفته‌های اخیر باشد.

وی با اشاره به در پیش بودن مراسم سنتی شب یلدا گفت: برگزاری شب نشینی‌های شبانه و دورهمی‌ها به ویژه شب یلدا می‌تواند پاشنه آشیل همه تلاش‌های صورت گرفته باشد لذا از مردم می‌خواهیم همچون گذشته با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهبود وضعیت استان در مبارزه با ویروس کرونا کمک کنند.

طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها با همراهی مردم و اصناف خراسان جنوبی در حالی از روز شنبه ۱۵ آذر ماه وارد سومین هفته اجرا شد که با اعمال محدودیت‌های دوهفته‌ای ۶ شهرستان این استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، از ابتدای مهر ماه نمودار موارد ابتلا به کرونا و بستری در این استان روند صعودی گرفت و این روند افزایشی تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان جدید سه رقمی و فوتی‌های کرونا دورقمی شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی پایان هفته گذشته گفت: به دنبال اجرای محدودیت‌ها و همراهی مردم و اصناف به تدریج شاهد کاهش موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و کاهش موارد فوتی به صورت واضح و روشن در استان بوده‌ایم.