#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: به هر میزان که لازم باشد، هوشمندسازی توزیع سوخت را باید در دستور کار قرار دهیم زیرا یکی از عوامل اصلی پیشگیری از قاچاق است.

 حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا روز دوشنبه در اولین نشست کارگروه “انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت کارگروه‌های مرکزی و استانی” افزود: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید دارند مبارزه با قاچاق  کالا باید طوری صورت گیرد که این کار برای افراد صرفه اقتصادی نداشته باشد.

وی گفت: جهل به قانون نافع مجازات نیست و با توجه به مشکلات ایجاد شده در حوزه سوخت، با قاچاقچیان برخورد قضایی و قاطع می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی اظهار داشت: هرگونه اقدام برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به‌ویژه در مورد سوخت باید بازدارنده باشد و دستگاه‌های متولی نظارت‌ها را در این حوزه تشدید کنند.

وی ادامه داد: جدای از قانون‌گریزی و فرصت‌طلبی کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه قاطع با قاچاق و به موازات آن حوزه پیشگیری و هوشمندسازی تاکید دارند.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا گفت: بخشی از این فرصت‌ها برای متخلفان نشات گرفته از فرصت‌سوزی‌ برخی مسوولان است و اینکه قانونگذار بیش از یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق، اصلاحاتی را انجام می‌دهد نشان‌دهنده خلاهایی است که باید روزنه‌ها بسته شود.

وی اذعان داشت: اصلاح در حوزه گمرک و تدابیری که جرم‌انگاری می‌شود محفوظ بوده و اینکه ماده چهار و تبصره‌های آن را قانونگذار منحل می‌کند نشانه اهمیت این موضوع است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: در ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا هر یک از مسوولان و ماموران دولتی در هر رتبه و ‌مقامی با هر رفتاری اعم از فعل و ترک فعل چنانچه از مقام خود سوء‌استفاده کند و از این طریق به‌صورت جزیی و کلی از مصوبات ستاد، تخلف یا استنکاف کند در صورتی که در این قانون مجازات شدیدتری تعیین نشده باشد به یک تا پنج سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد.

وی گفت: در حوزه فرهنگی نیز نقش رسانه‌ها مهم است و در تریبون‌های نماز جمعه قشر مذهبی و انقلابی باید توجیه شوند تا استفاده از کالای داخلی مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام وحدانی‌نیا اظهار داشت: سال‌هاست موضوع اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مطرح است اما باید این موضوع مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا در حوزه فرآورده‌های نفتی یا سایر حوزه‌ها سرمایه کشور و مردم قاچاق می‌شود.

وی بیان کرد: دشمن امروز از کاه، کوه می‌سازد و از این گونه صف‌های خودروها برای دریافت سوخت، سوء‌استفاده می‌کند.

شناسایی موضوعات اولویت‌دار پیشگیری و مقابله با قاچاق در استان، احصای مشکلات، موانع و نارسایی‌ها در اجرا نشدن دقیق تکالیف مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت قاچاق سوخت از مهمترین دستورالعمل‌های این نشست بود.