معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: حدود ۵۰ درصد واحدهای اقتصادی و تولیدی راکد شناسایی شده در این استان به چرخه تولید بازگشتند.

 جواد اشرفی  در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار کرد: تعداد کل واحدهای اقتصادی راکد شناسایی شده در شروع طرح نهضت احیای واحدهای اقتصادی (ابتدای سال ۱۴۰۱) ۹۴۵ مورد بوده که از سال گذشته تاکنون ۴۰۵ واحد راکد یا نیمه فعال استان احیا شده و ظرفیت اسمی فعالیت آنها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: براساس آیین‌نامه ابلاغی نهضت احیای واحدهای اقتصادی غیرفعال و نیمه فعال شامل واحدهای خرد، نیمه کلان و کلان شامل واحدهای کمتر از ظرفیت اقتصادی، نیمه فعال، غیرفعال، رو به افول و نیمه‌تمام می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: از امسال اعتباراتی برای واحدهای نیمه تعطیل و راکد تعریف شده که به صورت مستقیم‌ واحدها شناسایی می‌شوند اما اولویت پرداخت با واحدهای است که با حداقل ظرفیت کار می‌کنند، تعطیل هستند یا می‌خواهند توسعه داشته باشند.

وی افزود: کارخانه “کانسرام” شهرستان طبس در راستای احیای نهضت واحدهای تولیدی راکد بعد از ۱۰ سال تعطیلی با مراجعه سرمایه گذار جدید به چرخه تولید باز می‌گردد.

اشرفی گفت: در این جلسه مقرر شد تسهیلات قبلی این واحد تولیدی استمهال شود و اختیارات لازم از کارگروه ملی برای تقسط بدهی چندین ساله آن انجام خواهد شد تا در آینده نزدیک شاهد برگشت به چرخه تولید و بهره‌برداری از این واحد تولیدی باشیم.

وی به مشکل سوخت برخی از واحدهای تولیدی و معدنی شهرستان نهبندان اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان برای مدیریت سوخت، واحدهای معدنی برای تامین سوخت خود باید ردیاب بر روی ماشین‌آلات و کنتور برای ژنراتورهای برق نصب کنند تا براساس آن سوخت تعلق گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه واحدهای تولیدی نباید دغدغه‌ای در زمینه سوخت داشته باشند افزود: در همین راستا شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی یک ماه دیگر، سوخت این واحدها را تامین می‌کند و دراین مدت واحدهای معدنی موظف به نصب ردیاب و کنتور هستند.

وی با اشاره به چالش‌های شهرک صنعتی بیرجند برای تامین آب پایدار و اجرای فاز چهارم برای توسعه این شهرک صنعتی گفت: پیشنهادهای مختلفی از جمله استفاده از پساب یا خرید چاه‌های کشاورزی بلااستفاده یا دارای بهره‌وری پایین برای کوتاه مدت مطرح شد که باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

مسائل و مشکلات ۶ واحد تولیدی و خدماتی خراسان‌ جنوبی در جلسه امروز کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی و پیگیری شد.

در این جلسه مسائل و مشکلات استمهال تسهیلات بانکی واحد کانسرام طبس، درخواست تسهیلات سرمایه در گردش واحد تولیدی اکسید منیزیم سربیشه، درخواست صدور LC داخلی برای خرید مواد اولیه شرکت مهراس کویر بیرجند، تعرفه آب شرکت خدماتی شرکت صنعتی، تامین سوخت دی ماه ژنراتورهای معادن گرانیت شاهسکوه نهبندان و مشکل برق مجتمع گردشگری کوروش شهرستان بیرجند به صورت موردی بررسی شد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور