#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: اگر اصول و نکات بهداشتی رعایت نشود این روند فرسایشی موارد مثبت کرونا کماکان ادامه خواهد داشت.

محمد دهقانی فیروزآبادی شامگاه شنبه درباره آخرین وضعیت بیماری کووید ۱۹ در استان خراسان جنوبی به مردم و رسانه‌ها اظهار داشت: اگر رعایت نشود این روند ممکن است تا خرداد طول بکشد ولی اگر مردم همراهی و رعایت کنند مطمئنا زودتر از آن موعد کنترل و مهار خواهد شد.

وی افزود: ما همواره از مردم تقدیر و تشکر کردیم برای اینکه اتفاقات مثبتی که تاکنون رخ داده بخش مهم آن به خاطر رعایت مردم به توصیه‌ها و در خانه ماندن است بعد از این هم هر اتفاقی بیفتد، قسمت عمده آن مربوط به رفتار مردم در شهرستان‌های استان خواهد بود.

افزایش ابتلای خانوادگی در استان

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: ابتلای خانوادگی به کرونا در خراسان جنوبی زیاد شده است و وقتی در خانه هستیم نیز باید فاصله لازم را رعایت کنیم.

وی گفت: برای مثال از یک خانواده ۵ نفر مثبت شدند بنابراین وقتی در جمع اعضای خانواده و کنار هستیم باید فاصله یک تا دو متری رعایت شود و اتاق‌ها و منزل تهویه مناسب داشته باشد.

وی افزود: اگر کسی مثبت باشد که تکلیف آن مشخص است و باید در فضای جدا و ایزوله نگهداری شود و یک فرد جوان با وسایل حفاظت فردی از او مراقبت کند ولی کسانی که هیچ علامتی ندارند نیز باید فاصله را رعایت کنند و سایر نکات بهداشتی به ویژه شست و شوی مکرر و صحیح دست‌ها را انجام دهند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد کسانی که به کرونا مبتلا می‌شوند ممکن است علامتی نداشته یا علامت خفیف داشته باشند.

وی گفت: براساس آمار موارد مثبت کرونا که در استان خراسان جنوبی داشتیم ۴۵ مورد مثبت در صد هزار نفر را کشف کردیم در حالی که در کشور بیشتر از این بوده و اعلام نمی‌کنیم، برای اینکه مردم خیالشان راحت نشود ولی برآوردها این است که باید ۳۲۰ مورد مثبت در صد هزار نفر جمعیت را داشته باشیم که تاکنون توانستیم ۴۵ مورد در صد هزار نفر را کشف کنیم.

وی گفت: یعنی تعداد زیادی به خاطر اینکه علامتی نداشتند یا کم علامت بودند هنوز کشف نشدند و اینکه اینقدر تاکید می‌شود مردم در خانه بمانند، برای کارهای غیرضروری بیرون نیایند و در خانه هم فواصل و مسائل بهداشتی را رعایت کنند برای این است که خیلی از موارد مثبت کرونا هنوز شناسایی نشده است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: این موارد اهمیت موضوع را می‌رساند که ما تاکنون قله کوه یخ را که از آب بیرون آمده دیدیم و تنه اصلی هنوز زیر آب است و آشکار نشده و شاید ظرفیت‌ها اجازه این کار را ندهد.

وی تصریح کرد: آنچه حدس زده می‌شود براساس بررسی‌های علمی نشان می‌ دهد با توجه به قدرت واگیری و سرایتی که ویروس کرونا دارد، بیش از ۳۰۰ مورد در صد هزار نفر جمعیت را داشته باشیم.

طرح فاصله گذاری اجتماعی تاثیرات مطلوب داشته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: طرح فاصله گذاری هوشمند که در حال اجراست و استاندار هم تاکید کردند فقط مشاغل کم‌خطر و کم‌ریسک بعد از اخذ کد مربوطه از سامانه وزارت بهداشت اجازه فعالیت دارند و مشاغل پرریسک حتی اگر کد را از سامانه بگیرند فعلا اجازه فعالیت ندارند تا زمانی که در سطح کشور این امکان فراهم شود.

وی گفت: طرح فاصله گذاری اجتماعی تاثیرات مطلوب خود را داشته است و دولت گام به گام در فاصله گذاری اجتماعی پیش آمده و با لحاظ همه شرایط کشور هم شرایط اقتصادی کشور و هم شرایط کسب و کار مردم به فاصله گذاری هوشمند رسیده و به روند کاهشی ثابت رسیدیم که ناشی از همراهی مردم بخصوص تا ۱۳ فروردین بوده و به صورت جدی در سطح کشور و استان با ما همراهی کردند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: البته تا حدودی گلایه هم داریم که بعد از ۱۳ فروردین مقداری رعایت نمی‌شود و به نظر می‌رسد مردم برای کارهای غیرضروری وارد شهر می‌شوند، رفت و آمدها زیاد شده است و واقعا جای نگرانی دارد.

وی گفت: توقع بیشتری از مردم داریم برای سلامتی خودشان و اینکه روند کاهشی ادامه داشته باشد، همچنان نکات بهداشتی را رعایت کنند و پیامد هر نوع رفتار مردم را در روند این بیماری خواهیم دید لذا در فاصله گذاری هوشمند، پرهیز از تردد غیرضروری و سفر غیرضروری همچنان مورد تاکید است، در خانه ماندن تاکید موکد است، رعایت فاصله حتی در منزل و اگر علامت نداشته باشند اینها اصولی است که همچنان باید رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به افزایش ظرفیت آزمایشگاهی در استان اشاره کرد و افزود: این اقدام باعث شد ما نمونه‌های سرپایی را به صورت هدفمند انجام دهیم نه همه، که قبلا هم تاکید کردیم و بیشترین پوشش نمونه‌گیری را در شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه و طبس داشتیم برای اینکه اینها بیشترین درگیری را به نسبت جمعیت داشتند.

وی اظهار داشت: بیشترین شیوع کرونا به نسبت جمعیت در شهرستان‌های استان به ترتیب در شهرستان‌های بشرویه، زیرکوه، سرایان، طبس، قاینات و فردوس بوده است.

ارائه آمار تفکیکی مبتلایان 

وی اضافه کرد: دلایلی که باعث شد آمار مبتلایان به ویروس کرونا از سوی وزارت بهداشت به تفکیک استان‌ها اعلام نشود و کماکان هم اعلام نمی‌شود یکی اینکه بعضی استان‌ها تصور می‌کردند اگر موارد مثبت پایین داشته باشند این افتخار است در حالی که به هیج عنوان درست نیست و اتفاقا جاهایی که بیمار مثبت بیشتری داشتند یعنی در بیماریابی موثرتر و دقیق‌تر عمل کردند و موارد مثبت بیشتری را شناسایی کرده بودند.

دهقانی فیروزآبادی گفت: نکته دیگر اینکه باعث حرکت جمعیتی می‌شد و مردم در جایی که آمار کمتر بود، مراجعه می‌کردند لذا آمار مسافرت و اقامت در این گونه مناطق افزایش پیدا کرده و باعث نگرانی شده بود.

وی افزود: در جاهایی که موارد مثبت بیشتری داشتند تصور می‌شد شاید مسوولان آنجا کم‌کاری و کوتاهی می‌کنند و رقابت‌های منفی که شکل گرفته بود باعث شد وزارت بهداشت در سطح کلان کشور به این نتیجه برسد که آمار تفکیکی استان‌ها را اعلام نکند به تبع ما هم از آن سیاست پیروی کردیم و قرار شد آمار کلی مبتلایان به کرونا در سطح استان اعلام شود چون همان شرایط برای ما هم مصداق داشت.

وی گفت: وقتی آمار تفکیکی اعلام می‌شد گزارش‌هایی داشتیم که افرادی از استان‌های دیگر به شهرستان‌های با درگیری کمتر رفتند و ۲۰ روز اقامت گرفتند که این برای مردم استان ما هم خوب نبود چون دلیل نادرستی بود و هیچ جای پاکی در استان نداریم فقط بحث این است که چقدر در کشف موارد مثبت توفیق داشته‌ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره رویکرد جدید برای اعلام آمار مبتلایان به تفکیک شهرستان‌ها گفت: چون در فضای مجازی یکسری گمانه زنی‌های نادرستی انجام می‌شد که آمار مبتلایان در شهرستان‌ها چقدر است و باعث نگرانی شده و دامن زده بود به شایعات، در ستاد استانی تصمیم گرفته شد که مجددا آمار به تفکیک شهرستان‌ها اعلام شود البته با تحلیل خاص خود یعنی اول تحلیل و حقایق گفته شود بعد به تفکیک شهرستان‌ها.

وی افزود: موارد مثبتی که ما اعلام می‌کنیم به این معنا نیست که یک شهرستان ضعیف عمل کرده یا مدیریت نادرستی داشته و جاهایی که موارد مثبت آن کم است خوب عمل کرده بلکه تعداد مثبت بیشتری را در شهرستان‌ها کشف کردیم به دلایل مختلف از جمله این که بیمار بستری داشتند یا موارد علامت دار بیشتر بوده است.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: جاهایی که موارد مثبت بیشتری داریم یعنی بیماریابی ما در آن شهرستان موثرتر بوده است و توانستیم موارد مثبت را کشف کنیم لذا هدف اصلی، کشف موارد مثبت ابتلا به کرونا و ایزوله کردن آنها است که باعث آلوده کردن بقیه نشوند.

ارزش اقدامات دولت در حوزه سلامت مشخص شد

وی گفت: خوشبختانه ارزش اقدامات بزرگی که در حوزه سلامت کشور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شد، بر همه روشن شد و با اتفاقاتی که در کشورهای اروپایی و آمریکا و کشورهای توسعه یافته روی داد، مردم باید قدر بدانند و قدردان خدماتی باشیم که نظام جمهوری اسلامی ارائه کرده از جمله شبکه بهداشتی گسترده که در کشور داریم.

وی افزود: حتی یک نفر در استان نداریم که زیر پوشش شبکه بهداشتی نباشد و از جمعیت بیش از ۸۳۰ هزار نفری خراسان جنوبی اطلاعات تک تک آنان در سامانه ما ثبت است و ممکن است برخی هنوز مراجعه نداشته‌اند ولی ما اطالاعات کلی آنها را داریم و هر اتفاقی که بیفتد در سامانه ثبت می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علت این که می‌گوییم مردم به مراکز بهداشتی مراجعه و اطلاعات خود را ثبت کنند برای اینکه هر اتفاقی بیفتد تمام رزومه آنها از نظر بهداشتی و درمانی در دسترس پزشک معالج یا هر جای کشور که بروند، قرار بگیرد و این خیلی ارزشمند است.

وی با اشاره با افزایش تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌های بستری و ویژه در سال‌های اخیر گفت: تعداد تخت آی سی یو در خراسان جنوبی به ازای هر صد هزار نفر جمعیت ۱۰ و نیم تخت است در حالی که در یکی از کشورهای پیشرفته دنیا در اروپا ۶ و نیم تخت است.

وی اظهار داشت: برای ما افتخار است که می‌گوییم یک بیمار مسن با حال عمومی خوب از بیمارستان مرخص شد و ما وظیفه داریم به او رسیدگی و در بخش آی سی یو بستری کنیم بدون توجه به سن و شرایط بیمار در حالی که خبرهایی که در دنیا است و کسانی که مسائل علمی را دنبال می کنند می‌دانند چه پروتکل‌هایی برای مواجهه با این افراد گذاشتند که برای مثال کاری به آنها نداشته باشید یا نیاز به رسیدگی ندارند.

افزایش ظرفیت آزمایشگاهی در استان

دهقانی فیروزآبادی گفت: ظرفیت آزمایشگاه ویروس شناسی با همتی که پس از شیوع کرونا صورت گرفت، افزایش پیدا کرد و ابتدای راه اندازی آزمایشگاه حداکثر ۳۰ تست برای شبانه روز را مقرر کردیم که تا ۵۰ تست هم افزایش یافت و الان به یکصد تست رسیده است.

وی افزود: گاهی همکاران ما در آزمایشگاه ویروس شناسی تا پاسی از شب درگیر بودند تا نمونه‌ها را کامل انجام دهند چون برای ما خیلی اهمیت دارد تکلیف کسی که نمونه اش گرفته شده، روشن شود که مثبت یا منفی است و جای تقدیر و تشکر دارد. کارکنان بهداشت و فوریت‌های پزشکی هم در کنار کادر درمانی و بیمارستان‌ها سنگ تمام گذاشتند.

شرایط طبس خاص است

وی درباره وضعیت طبس گفت: این شهرستان شرایط خاصی دارد هرچند رتبه اول را ندارد و در نمودار ما رنگ زرد دارد در صورتی که براساس آمار ۲۰ فروردین شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه قرمز است، سرایان نارنجی و طبس زرد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: کریدورها و شاهراهای اصلی در شهرستان طبس است و از بسیاری استان‌ها ورود و خروج دارد نکته دیگر با سه استان سمنان، یزد و اصفهان همجوار است که آمار مثبت‌ها در آنها زیاد بوده است.

وی به وجود معادن زیاد در طبس و ظرفیت بالای کارگری در این شهرستان اشاره کرد و گفت: ۶ تا ۷ هزار کارگر در این معادن کار می‌کنند که عده‌ای بومی و تعداد زیادی غیربومی هستند حتی از استان‌های نسبتا آلوده کشور بودند و کماکان این نگرانی آنجا وجود دارد.

دهقانی فیروزآبادی افزود: همچنین در رصدهایی که انجام دادیم برخی مردم عزیز شهرستان طبس کمتر رعایت می‌کردند برای مثال روزهای پایانی سال ۹۸ شهرستان‌ها را که رصد می‌کردیم بازارهای طبس خیلی شلوغ و ترددها در شهر زیاد بود که این تاثیرگذار است.

وی گفت: الان هم رصدهایی که می‌شود از جمله جاهایی که در استان بازارها خیلی فعال بوده و حضور پررنگ مردم را داشتیم، شهرستان طبس بوده است.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر فوتی‌هایی که در طبس داشتیم و نسبتا بیشتر بود مربوط به فرایندهای نادرستی که در بیمارستان بود و اصلاح شد و باید به آن اذعان کنیم اما الان شرایط استاندارد و خوبی در مقایسه با روزهای اول فروردین بر بیمارستان حاکم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره اقدامات انجام شده در شهرستان طبس گفت: روز اول فروردین استاندار خراسان جنوبی از طبس بازدید داشتند که بازدید نوروزی نبود بلکه سرکشی از شهرستان طبس به خاطر اهمیت و جایگاه این شهرستان و آمار مثبت بالا و آمار فوتی به نسبت بیشتری که داشت و تجهیزات مورد نیاز به صورت قوی‌تر برای شهرستان تامین شد هرچند از نظر تجهیزات و تخت بیمارستانی هیچ وقت در شهرستان طبس حتی در پیک بیماری مشکلی را نداشتیم.

وی افزود: نماینده ویژه‌ای برای شهرستان تعیین و از طرف رییس دانشگاه ابلاغ صادر شد همچنین تیم تخصصی به طبس اعزام و چند روز مستقر شد و همه ابعاد موضوع را بررسی کردند و تصمیماتی گرفته شد که در شهرستان طبس فرایندها اصلاح شود و همچنان طبس به صورت ویژه رصد علمی می‌شود و آنجا شرایط خاص‌تر دارد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: کمک مالی نیاز بود که بلافاصله انجام شد همچنین ما طرح پایلوت نمونه گیری از افراد سرپایی که با بیماران مثبت زیر یک سقف بودند یا با آنها تماس نزدیک داشتند را از شهرستان طبس شروع کردیم البته نه همه افراد بلکه کسانی که سن بالا یا وزن خیلی زیاد دارند، افراد دارای بیماری زمینه‌ای و خاص و تماس با افراد مثبت داشتند برای همین نمونه‌های مثبت طبس زیاد شده و قبلا هم گفتیم که مردم نگران نباشند.

وی تصریح کرد: وقتی موارد مثبت‌ ابتلا به کرونا زیاد می‌شود به این معناست که بیماریابی ما موثرتر بوده و با جداسازی و قرنطینه این افراد از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان دارد.