#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

مسعود ضیایی  کرد: ممکن است به علت خستگی از ویروس کرونا رفت و آمدها و حضور در کافه‌ها و رستوران‌ها بیشتر شود، اما باید دانست بهترین راه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ادامه دادن همین سبک زندگی است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: افراد برای رفتن به رستوران بهتر است قاشق و چنگال به صورت شخصی همراه داشته باشند و یا در صورت استفاده از قاشق و چنگال رستوران از ضدعفونی شدن آن اطمینان حاصل کنند؛ با فاصله بسیار از هم نشسته و پس از صرف غذا سریعا محل را ترک کنند.

ضیائی با بیان اینکه اگر غذا سرد باشد و با دست آلوده باشد، می‌تواند منتقل‌کننده ویروس باشد، تصریح کرد: بهتر است تا زمانی که ۷۰ درصد جامعه واکسینه نشده‌اند، آزادی‌های رفت و آمدی زیادی در مکان‌های عمومی نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه اگر فاصله بین دو دُز واکسن به شش ماه برسد هیچ اثر مطلوبی در بدن نخواهد داشت، افزود: در مورد واکسیناسیون باید بگوییم اکنون شتاب بیشتری گرفته و تصمیم گیری‌ برای واردات واکسن و یا زمان تخصیص به استان‌ها و یا مقدار آن بر عهده معاونت بهداشت و ستاد ملی کرونا است.

این متخصص عفونی بیان کرد: به طور مثال دز واکسن اسپوتنیک روسی به هزار نفر در خراسان جنوبی تزریق شد، اما  به دلیل بسته بودن امکان واردات این واکسن دیگر وارد نشده و دز دوم موجود نیست.

ضیایی افزود: اکنون وزارت بهداشت اعلام کرده یک سری واکسن‌ها را می‌توان به صورت جایگزین به جای دُز دوم واکسن روسی تزریق کرد که البته هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و به محض ابلاغ و مشخص شدن نوع واکسن جایگزین، تزریق به افراد واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

واکسن به طور ۱۰۰ درصد تاثیر ندارد و جلوی مبتلا شدن را نمی‌گیرد، یادآور شد: افرادی هم که واکسینه می‌شوند باید تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند زیرا احتمال مبتلا و ناقل بودن آنها وجود دارد.

انتهای پیام