#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین داده‌های ایستگاه‌های فعال پایش کیفی هوا در استان ۲ شهرستان زیرکوه و سرایان به ترتیب با شاخص ۲۷۳ و۲۵۷ در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفتند.

اسدالله حاتمی  افزود: با توجه به تداوم ناپایداری‌های جوی به‌صورت وزش باد شدید و گرد و خاک در منطقه شهرستان نهبندان هم با شاخص ۱۵۸ در شرایط ناسالم قرار گرفته است.

وی گفت: شهرستان بیرجند مرکز استان در حال حاضر با شاخص ۹۳ در شرایط قابل قبول قرار دارد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: هنگام کاهش کیفیت و آلودگی هوا همه افراد جامعه به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی از تردد غیرضروری در فضای باز خودداری و سعی شود از ماسک استفاده کنند.

وی افزود: طبق استانداردها از صفر تا ۵۰ به عنوان شاخص پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۰ به بالا خطرناک محاسبه می‌شود.

بنابر پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی وزش باد شدید و گرد و خاک امروز و فردا به‌ویژه در غرب و شمال غرب استان ادامه خواهد داشت.

روز گذشته (جمعه) نیز با تقویت ناپایداری‌های جوی در خراسان جنوبی، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک سبب کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و بروز خسارات مالی در برخی مناطق این استان شد.