#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 


?استاندار خراسان جنوبی گفت: تعامل و همراهی مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی، شرط اصلی برای عبور از شرایط بحرانی موجود است.
معتمدیان با بیان این مطلب در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونای استان خاطرنشان کرد: مهمترین عامل در موفقیت برنامه ها در این مرحله مدیریت بیماری کرونا، رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است.
?وی با تأکید بر این که برای تصویب صدها پروتکل موجود برای اصناف و مشاغل مختلف ساعت ها وقت هزینه شده ادامه داد: اگر همکاری مردم نباشد در مدیریت بیماری توفیقی نخواهیم داشت لذا اولین توصیه ما به مردم این است که پروتکل ها را رعایت کنند تا بتوانیم آسیب ها را کاهش دهیم و به خوبی از این مرحله خطرناک عبور کنیم.
?استاندار با اشاره به آمار و مستندات دانشگاه علوم پزشکی تصریح نمود: از ۲۳ فروردین ماه که بر اساس تصمیمات ستاد ملی کرونا، موضوع بازگشایی مشاغل و اصناف مطرح شد، به مدت دو ماه شرایط کشور و استان عادی بود و حتی موارد ابتلای بیماری به صورت کاهشی گزارش می شد، لذا بازگشایی ها چندان تأثیری در افزایش آمار مبتلایان نداشت.
?معتمدیان گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته، مهمترین عوامل مؤثر در افزایش آمار بیماران و قرمز شدن اغلب مناطق کشور، برگزاری تجمعات، دورهمی ها، شب نشینی ها و مراسم ختم و عروسی بوده است.
?وی متذکر شد: به گواه آمار بیش از ۶۰ درصد موارد ابتلا به بیماری نشأت گرفته از حضور در مهمانی ها و تجمعات می باشد که آمار بسیار بالایی است.
? استاندار با تأکید بر تغییر رفتار ویروس کرونا خاطرنشان کرد: تجربه شیوع بیماری و قرمز شدن مناطق گرمسیر کشور نشان داد تصور این که کرونا در گرما ضعیف می شود، دیگر جایگاهی ندارد و حتی آخرین بررسی ها هم نشان داده این ویروس حالت تهاجمی به خود گرفته لذا مهم این است که ما سبک زندگی خود را در شرایط کرونایی تغییر دهیم.

?معتمدیان متذکر شد: در شرایط موجود، از مهمترین اقدامات این است که کانون های پرخطر مثل مراکز درمانی شناسایی شده و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی در آنها بیشتر مدنظر قرار گیرد تا کادر درمانی، بیماران و مراجعین از آسیب مصون بمانند.
?وی با اشاره به آمار بیماران و فوتی های ناشی از کرونا به مصوبات ستاد ملی کرونا گریزی زد و گفت: نتایج بررسی های صورت گرفته بر موارد ابتلا و فوتی نشان می دهد ۸۸ درصد فوتی های ناشی از کرونا، بیماری زمینه ای و غیرواگیر از جمله سرطان، کبد چرب و …داشته اند و تنها ۱۲ درصد موارد به بیماری واگیردار مبتلا بوده اند لذا باید بیماری های غیرواگیر هم مورد توجه قرار گیرند.
?استاندار با بشریح شرایط موجود، ذکر دو نکته را لازم دانست؛ یکی این که عادی شدن شرایط برای مردم و کاهش حساسیت ها ، سطح آسیب را افزایش می دهد، در کنار این که مردم باید این واقعیت را بپذیرند که برای کرونا واکسن یا دارویی کشف نشده ، نباید مطالب و اطلاعات ارائه شده در مطبوعات و رسانه ها سبب کرونا هراسی شود چرا که نگرانی های بیش از حد نیز آثار و تبعات منفی به همراه دارد.
?معتمدیان یادآوری کرد: برای گذر از این بازه بحرانی نیازمند اعتماد متقابل مردم و کارگزاران در رعایت پروتکل ها هستیم.
?وی با بیان این که در شرایط موجود هیچ کدام از شهرستان های استان سفید نیستند از این گفت که با افزایش آمار بیماران، متأسفانه در حال حاضر ۲ شهرستان با وضعیت زرد، ۲ شهرستان با وضعیت نارنجی و ۷ شهرستان با وضعیت قرمز داریم.

ه گفته وی؛ یکی از مصوبات جلسه ستاد کرونا این است که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امنیتی، شرایط استان کاملاً
رصد شده موارد لازم برای وزارت بهداشت و کشور ارسال گردد تا در اسرع وقت محدودیت هایی در سطح شهرستان های قرمز استان اعمال شود.
?استاندار با اشاره به نظر متخصصان در بازدارندگی ماسک از ابتلای افراد به بیماری، از دستور رئیس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تولید ماسک ارزان قیمت قابل شست و شو گفت و تصریح نمود: وظیفه ما این است که با استفاده از ظرفیت گروه های جهادی، مؤسسات مردم نهاد و خیرین به وفور ماسک تولید نماییم و قیمت ها را به گونه ای کاهش دهیم تا مردم در تأمین ماسک مشکلی نداشته باشند.
?معتمدیان در ادامه از آزمون های دکترا، کارشناسی ازشد و کنکور سراسری در روزهای پیش رو گفت و متذکر شد: با برگزاری نشست های تخصصی در کمیته های مرتبط، تدابیری اتخاذ خواهد شد تا با رعایت دقیق و کامل پروتکل های بهداشتی، برای افرادی که در این آزمون ها شرکت می کنند، مشکلی پیش نیاید.
?وی با اشاره به شرایط خاص جامعه هدف تحت پوشش بهزیستی از دانشگاه علوم پزشکی خواست نظارت های خود بر مراکز تحت حمایت این مجموعه را افزایش دهد تا از بروز هر گونه مشکلی ممانعت شود.
به گفته وی؛ باتوجه به مصوبه ستاد ملی، نظارت ها در همه سطوح باید افزایش قابل توجهی پیدا کند تا آسیب ها در همه حوزه ها به حداقل برسد.
?شایان ذکر است: اعضای حاضر در ابتدای جلسه به تشریح اقدامات و برنامه های در دستور کار خود در راستای مدیریت بیماری کرونا در استان پرداختند.