اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی نسبت به تقویت سامانه بارشی به ویژه در نیمه شرقی استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

بر اساس هشدار نارنجی که اقدام ضروری را می‌رساند، از امروز (یکشنبه) تا فردا رگبار باران، رعد و برق، بارش تگرگ، برخورد صاعقه، وزش باد شدید موقت همراه با گرد و خاک پیش بینی می‌شود و با توجه به رگباری بودن بارش‌ها، جاری شدن روان آب محتمل است.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی هم گفت: بارندگی‌ها که از اواخر شب گذشته به صورت پراکنده در استان آغاز شد، عصر امروز و امشب تقویت می‌شود.

سمیه لطفی افزود: تا قبل از ظهر فردا (دوشنبه) با تقویت ناپایداری‌های جوی در استان شاهد افزایش متناوب ابر، رگبار و رعد و برق، مناطق کوهستانی بارش تگرگ و برخورد صاعقه، وزش باد شدید موقت همراه با گرد و خاک خواهیم بود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه بارشی بیشتر شهرستان‌های درمیان، زیرکوه و سربیشه را تحت تاثیر قرار می‌دهد تصریح کرد: با توجه به حجم و ماهیت رگباری بارش‌ها، وقوع روان آب و آبگرفتگی دور از انتظار نیست لذا توصیه‌های هواشناسی جدی گرفته شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: با تقویت و گسترش ناپایداری‌های جوی در استان احتمال جاری شدن روان آب، آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن برخی مسیل‌ها به ویژه در شمال شرق و قسمت‌هایی از بخش مرکزی استان، لغزندگی جاده‌ها، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی وجود دارد.

وی اضافه کرد: لایروبی کانال‌ها، آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از اسکان و چرای دام در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از صعود به نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی ضروری است.

لطفی گفت: در شبانه روز گذشته زهان و باقران با کمینه دمای ۱۲ درجه سردترین، دهسلم و بندان با بیشینه دمای ۳۹ درجه گرم‌ترین نقاط استان بودند.

وی افزود: روند کاهشی دما تا اواسط هفته جاری سبب خنک شدن هوا می‌شود و این کاهش امروز محسوس است.

پیش از این اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و بارش‌های رگباری از اواخر هفته گذشته تا  زرد تا یک شنبه صادر کرد.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور امروز ادامه دارد و این شرایط آب‌ و هوایی باعث رگبار باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقتی و در نواحی مستعد گرد و خاک می‌شود.