نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: حوزه‌های علمیه برای اینکه نیازهای جامعه امروز را برطرف کنند به تخصص‌های گوناگون نیاز دارند تا نقش پیروزی را رقم بزنند.

 حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار جمعی از اساتید و طلاب دوره مکالمه زبان عربی حوزه علمیه رضویه بیرجند افزود: الحمدلله فراگیری این تخصص‌ها گسترش و فراگیری آنها توسعه پیدا کرده و در حال انجام است.

وی گفت: تخصصی شدن موضوعات در حوزه‌ها بسیار ارزشمند است در عین حال که جایگاه جامعیت و بزرگان حوزه به جای خود محفوظ است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: تجهیزات مناسب هم امروز بسیار متعدد است که طلبه باید به آن مجهز باشد و یکی از آن تجهیزات زبان است، زبان عربی به عنوان یک زبان اسلامی در اولویت است و زبان‌های دیگر نیز هر کدام در جای خود دارای اولویت هستند.

وی افزود: کمبودهای فراوانی برای تبیین در جامعه اسلامی که اکثرا عربی هم هستند، وجود دارد که متاسفانه باعث آسیب شده است به همین دلیل در کنار انواع و اقسام مقدمات لازم برای تبیین معارف اسلام و انقلاب اسلامی تسلط بر مکالمه عربی یکی از اولویت‌های مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی گفت: طلبه‌ای را که امروز پرورش می‌دهید برای یک روستا، شهر یا کشور پرورش نمی‌دهید، ممکن است محل کار این طلبه مسجد یک روستا باشد اما حوزه کاری او سطح بین‌الملل است.

وی گفت: طلبه را باید متوجه کرد که شرایط امروز با همیشه فرق می‌کند و در عین حال که ممکن است حوزه کار طلبه محدود باشد اما اصل کار او برای نجات بشر امروز است و شما می‌بینید بر سر بشر چه درآوردند که ریشه همه این نکبت‌ها و ذلت‌ها مسائل فرهنگی و اعتقادی است.

امام جمعه بیرجند ادامه داد: اگر اعتقاد، اخلاق و فرهنگ سالم بماند همه ابزار را می‌شود در راه خیر به کار برد و مشکل، فرهنگ بشر است.

وی گفت: امکانات نعمت است اما همین امکاناتی که نعمت است بلای جان ما شده به جهت اینکه ما خودمان را برای استفاده درست از این امکانات آماده نکردیم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: نواقص و کمبودها زیاد است و این وراثتی است که در گذشته‌ها هم بوده، علمای درجه یک در طول تاریخ بودند که رنج‌هایی کشیدند و بر انواع کمبودها صبر کردند تا بالاخره توانستند پیچ و خم‌های بسیار سخت تاریخ اسلام را رد کنند و پیام اسلام را به دست من و شما برسانند.

وی گفت: امروز نیز شما مشکلات و کمبودهایی دارید اما اراده بر همه چیز غالب است و مهمترین عامل پیروزی انسان اراده است که خداوند به همه ما و آنهایی که ارادتمند به حق هستند این اراده کارساز را بیش از پیش عنایت کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: کار شما در راستای فراگیری زبان عربی بسیار خوب و دارای اولویت است که امیدواریم توسعه پیدا کند و انجام مسئولیت‌های انسانی، اسلامی و انقلابی شما به بار بنشیند لذا در مقدمات کار، راهکار همان است که انجام می‌دهید و بعد هر کدام ساز و کار مورد نیاز خود را می‌طلبد.

وی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بالاخص امروز حوزه‌های علمیه مسئولیت‌های سنگینی بر دوش دارند افزود: با وجود اینکه کمبودهای زیادی وجود دارد اما حوزه در نبرد تمام عیار اسلام و استکبار، ستون فقرات است.