#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: امسال ۶۰۰ هزار نسخه الکترونیکی بیمه سلامت در این استان صادر شد و هزینه نسخه‌ها نیز تا پایان دی ماه پرداخت شده است.

علی اربابی  در نشست خبری اظهار داشت: هزینه بهمن ماه هم طی چند روز آینده پرداخت می‌شود.

وی گفت: از ابتدای دی امسال که طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در خراسان جنوبی اجرایی شد به ۱۰۰ درصد عملکرد رسیدیم و تمامی دفترچه‌ها حذف شده و همه نسخ‌ در تمامی شهرستان‌ها در بخش بستری و سرپایی به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی افزود: در موارد قطعی برق، اینترنت یا قطعی سامانه تمهیدات لازم اندیشده شده و با روش آفلاین خدمات به مردم ارائه می‌شود تا مشکلی برای آنان به وجود نیاید.

وی گفت: درخصوص خدمات سطح یک بیمه روستایی و پزشک خانواده هم هزینه‌های مربوطه تا پایان بهمن ماه پرداخت شده است.

اربابی افزود: هزینه‌های اسناد بستری تا پایان مهر پرداخت شده و در مجموع پرداختی‌های ما در خراسان جنوبی تقریبا به‌روز است.

وی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲۰ میلیارد تومان در زمینه درمان، ۵۰ میلیارد تومان در زمینه بیمه سطح یک روستایی، یک میلیارد تومان خسارت متفرقه و ۶۰۰ میلیون تومان در زمینه پزشک خانواده شهری پرداخت کردیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اضافه کرد: تلاش ما این است که افراد فاقد بیمه را حداقل در یکی از صندوق‌های بیمه‌ای خود عضو کنیم که در این زمینه سازمان برنامه جامعی را در دست اجرا دارد.

وی در همین زمینه به طرح پوشش بیمه‌ای افراد محلات کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین شهرها اشاره کرد و گفت: سازمان بیمه سلامت تصمیم گرفته است با همکاری سایر نهادهای متولی نسبت به بیمه افراد فاقد بیمه در محلات کم‌برخودار اقدام کند تا این افراد به‌صورت رایگان تحت پوشش قرار گیرند و از این پس در پرداخت هزینه‌های درمانی خود دچار مشکل نشوند.

اربابی عنوان کرد: براساس برآورد ما تعداد افراد فاقد بیمه در خراسان جنوبی به نسبت کشور بسیار پایین است اما افراد فاقد بیمه داریم و تخمین ما حدود پنج تا ۱۰ هزار نفر است.

وی اظهار داشت: طی یک ماه گذشته با حضور در محلات مساجد و با مشارکت سایر دستگاه‌های متولی، ۲۰ نفر افراد فاقد بیمه شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتند و تلاش ما این است که این طرح را در محلات کم‌برخوردار تا سه ماه نخست سال آینده به طور کامل اجرایی کنیم.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی با بیان اینکه در این طرح مشکلی در پوشش بیمه اتباع افغانستان نداریم گفت: در قالب این طرح اتباع آسیب‌پذیر به‌صورت رایگان بیمه می‌شوند و سایر اتباع خارجی هم می‌توانند با پرداخت هزینه تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی درباره همپوشانی خدمات بیمه سلامت با سایر بیمه‌ها از جمله تامین اجتماعی و نیروهای مسلح گفت: براساس سامانه بیمه سلامت اگر فردی از ۲ نوع بیمه استفاده کند، در این سامانه اجازه ارائه خدمات به وی داده نمی‌شود و باید افراد بیمه تبعه خود را با مراجعه به بیمه سلامت حذف کند تا بتواند خدمات لازم را از بیمه اصلی خود بگیرد.

اربابی ادامه داد: براساس قانون باید بیمه اصلی باقی بماند و افراد نسبت به حذف بیمه تبعه‌ای خود اقدام کنند، در صورتی که افراد نسبت به حذف اقدام نکنند، در سامانه خود به خود حذف می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه خدمات بیمه سلامت الکترونیکی شده است، اعتبار صرفه‌جویی از این محل چگونه هزینه می‌شود؟ گفت: عایدات بیمه سلامت در این زمینه فقط حذف کاغذ در صدور نسخه و دفترچه بوده که هزینه به‌صورت متمرکز از مرکز پرداخت می‌شد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: راه‌اندازی سامانه با اعتبارات سنگین انجام شده است و در صورتی که عایداتی از محل الکترونیکی شدن خدمات  داشته باشیم صرف توسعه خدمات می‌شود و بیمه سلامت در کاهش هزینه‌ها اقدامات خوبی انجام داده که نتیجه آن کاهش بدهی و پرداخت به‌موقع مطالبات است.

وی از افزایش تعهدات خدمات بیمه سلامت برای مددجویان بهزیستی در سال جاری نیز خبر داد و گفت: امسال ۹ کد بیمه ستاره‌دار و گرانقیمت به فهرست خدمات بیمه برای مددجویان بهزیستی از جمله ترک اعتیاد، توانبخشی، گفتار درمانی، کار درمانی و شنوایی سنجی اضافه شده و ارائه این خدمات برای این مددجویان به صورت بیمه‌ای محاسبه می‌شود.

اربابی بیان کرد: نیاز است در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم انجام شود تا مددجویان بهزیستی از این خدمات بهره‌مند شوند.

وی از پرداخت ۱۰۰ درصد هزینه درمان بیماران خاص توسط بیمه سلامت خبر داد و گفت: برخی از بیماران در اذهان مردم بیماران خاص هستند اما در فهرست بیماران خاص قرار ندارند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی ادامه داد: همه خدماتی که در فهرست سامانه بیمه سلامت تعریف شده را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهیم اما گاهی بیماران نسبت به خرید دارو خارج از فهرست اقدام می‌کنند که هزینه‌ آن پرداخت نمی‌شود و هیچ محدودیتی در ارائه خدمات به بیماران خاص براساس فهرست خدمات بیمه نداریم.

وی همچنین از برقراری نظام ارجاع بیماران و پزشک خانواده در صندوق بیمه سلامت همگانی خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای آبان‌ ماه با فراخوانی که در سطح استان برای جذب پزشک به منظور انجام فرآیند پزشک خانواده داشتیم، اجرایی شد و ۳۴ پزشک عمومی در این طرح با بیمه سلامت همکاری دارند.

اربابی بیان کرد: تا این لحظه ۵۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان صندوق به پزشکان مورد نظر معرفی شدند که افراد برای درمان ابتدا باید به پزشک خانواده مراجعه کنند و  همه بیمه‌شدگان بیمه سلامت از پزشک خانواده برخوردار می‌شوند تا یک مشاور و وکیل درمان در اختیار داشته باشند و با این روند ارجاعات به متخصصان به‌صورت علمی نیازسنجی می‌شود.

وی افزود: تاکنون ۸۰ درصد طرح پزشک خانواده در خراسان جنوبی اجرایی شده و تلاش ما این است که تا فروردین و اردیبهشت ماه سال آینده این طرح به طور کامل اجرایی شود.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمینه خدمات مربوط به نازایی که از موضوعات روز کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است، دستورالعمل راهبردی خرید خدمت نازایی براساس بسته‌های خدمتی شفاف ابلاغ شده تا مردم با دغدغه کمتر خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

وی گفت: سازمان بیمه سلامت براساس بسته‌های خدمتی ۹۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و داروها هم با فرانشیز ۱۰ درصد تعهد شده که مردم نگرانی در این زمینه نداشته باشند و تاکنون ۴۶ مورد درخصوص پرداخت هزینه‌های ناباروری در سامانه ثبت شده و در این زمینه سقف بیمه‌ای هم نداریم.