تشکیل تعاونی ویژه محصولات راهبردی خراسان جنوبی از برنامه‌های مدیریت استان است که با تشکیل هیات موسس این تعاونی یک گام به راه‌اندازی نزدیک‌تر شد.

استاندار خراسان جنوبی عصر امروز (یکشنبه) در نشست هیات موسس تعاونی کشاورزی محصولات استراتژیک استان که در دفتر استاندار برگزار شد، گفت: کشاورزان، سهامداران اصلی شرکت تعاونی تولیدکنندگان محصولات استراتژیک استان هستند و همه کسانی که به نحوی در تولید محصولات استراتژیک استان نقش دارند، در این تعاونی سهیم خواهند بود.

حمید ملانوری افزود: هدف ما این است که تمامی تولیدکنندگان محصولات خاص استان در قالب این تعاونی دور هم جمع شوند و با برنامه‌ریزی درست بتوانند در سطح بین‌المللی فعالیت کنند.

وی تاکید کرد: این تعاونی باید بتواند همه مراحل کاشت، داشت، برداشت، تولید و فرآوری محصولات را به گونه‌ای مدیریت کند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نظارت بر روند کاشت، کنترل مراحل برداشت، کمک به ارتقای سطح کیفی محصول، ایجاد بازارهای فروش پایدار در داخل و خارج کشور و برندسازی از مهمترین اقداماتی است که انتظار می‌رود در این تعاونی به خوبی دنبال شود و به نتیجه برسد.

وی اظهار داشت: مهمترین هدف از این اقدامات رسیدن محصول به ارزش واقعی خود است و اینکه سود حاصل از آن به جیب کشاورز برگردد.

ملانوری گفت: در قالب این تعاونی، یک کار پایه‌ای و اساسی برای کشاورزان و محصولات استراتژیک استان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تعاونی می‌تواند برای دیگر محصولات استان نیز برنامه‌ریزی کند افزود: با توجه به برند بودن زرشک، زعفران و عناب برای خراسان جنوبی و نیز مشکلاتی که در عرضه این محصولات داریم، این سه محصول در اولویت برنامه‌ها قرار دارند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: اگر ساماندهی محصولات استراتژیک استان اهمیت نداشت و بنده مطمئن نبودم که ایجاد این تعاونی می‌تواند گره از همه مشکلات موجود باز کند، هرگز به عنوان نماینده عالی دولت به این موضوع ورود نمی‌کردم و پای کار نمی‌ایستادم.

وی گفت: وقتی این تعاونی با قدرت و با استفاده از ظرفیت‌های مردمی شکل بگیرد به‌راحتی خواهد توانست برای همه محصولات کشاورزی استان برنامه‌ریزی کرده و اقدامات درخور انجام دهد.

در این نشست که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین تمامی اعضای هیات مؤسس تعاونی متشکل از رییس اتاق تعاون و نمایندگان و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی همراه بود، نحوه شکل‌گیری تعاونی، جذب سهامدار، سهام اولیه و میزان سرمایه اولیه این تعاونی مورد بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

استاندار خراسان جنوبی بتازگی پیشنهاد داد که برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله عناب، زرشک و زعفران در استان تعاونی تشکیل ‌شود که توانایی و استعداد مدیریت این محصولات را داشته باشد.

به گفته ملانوری برای رفع مشکلات مربوط به محصولات خاص خراسان جنوبی و ایجاد ارزش افزوده برای آنها باید به سمت تشکیل تعاونی در شان این محصولات برویم.

از طرفی راه‌اندازی واحدهای فرآوری محصولات شاخص خراسان جنوبی مانند زرشک از مصوبات سومین سفر استانی رییس جمهوری است که نوزدهم شهریور امسال به خراسان جنوبی انجام شد.

رییس جمهوری در نشست شورای اداری استان که در پایان سفر یک روزه به خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از جمله زرشک، عناب و زعفران گفت: فرآوری این محصولات ارزش افزوده بالایی دارد و کارهایی در استان انجام شده اما ناقص است و این فرآیند باید تکمیل شود.

آیت الله سید ابراهیم رییسی اظهار داشت: در این جلسه عنوان شد که مردم دل چیدن زرشک را به دلیل عدم بازار فروش آن ندارند؛ چرا این زرشک که مورد نیاز مردم است به گونه‌ای باشد که کشاورز برای جمع‌آوری آن رغبت نداشته باشد.

وی گفت: هزینه در زمینه فرآوری محصولات کشاورزی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است و نتیجه آن هم درآمد بیشتر مردم و هم گسترش و توسعه کشاورزی است.

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: این استان در تولید زرشک و عناب رتبه اول و در تولید زعفران رتبه دوم کشور را دارد اما با وجود تولید سالانه ۲۲ هزار تن زرشک، ۷ هزار تن عناب و ۶۷ تن زعفران، عایدات کشاورزان از این تولیدات بسیار ناچیز است.

ملانوری افزود: تنها راهی که می‌تواند برای این محصولات ارزش افزوده ایجاد کند، ایجاد صنایع فرآوری است که به توسعه استان هم کمک خواهد کرد.