#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

 استاندار خراسان جنوبی گفت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی مشوق‌های خوبی را در نظر گرفته است که برای تحقق آن باید اولویت‌ها مشخص و براساس برنامه مدون، اقدام شود.

جواد قناعت روز چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی افزود: ایجاد روحیه امید از مهمترین محورهای مدیریتی دستگاه‌های متولی است و همه اقدامات باید مبتنی بر نیاز جوانان باشد.

وی گفت: کاهش نرخ ازدواج و کاهش چشمگیر فرزندآوری زنگ خطر پیری جمعیت در کشور است و رتبه هفتم استان در ازدواج و بیست و هفتم در طلاق قابل قبول نیست.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: جمعیت طبق نظر استراتژیست‌های مطرح جهانی عامل قدرت هر کشور است و جمعیت جوان به این قدرت قوام می‌بخشد، خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است اما جمعیت پایین دارد در حالی که شرایط و بستر برای افزایش حداقل سه برابری جمعیت مهیا است.

وی افزود: یکی از شاخص‌ها در توزیع منابع، جمعیت هر استان است که خراسان جنوبی با وجود وسعت زیاد سهم کمتری از منابع را شامل می‌شود.

قناعت گفت: باید از شرایط موجود تحلیل درستی داشته باشیم و در اجرا با تولید محتوای مناسب، جوان را به ازدواج و فرزندآوری ترغیب کنیم.

وی تصریح کرد: پاسخگویی مسوولان باید براساس نیاز جوانان باشد و در بخش اشتغال با برنامه حرکت کنیم و در بخش مسکن می‌توان به جوانان در طرح نهضت ملی مسکن اولویت داد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه آموزش از مهمترین راهکارهای مناسب برای تحکیم بنیان خانواده است ادامه داد: مرد و زن قبل از ازدواج باید از حقوق و وظایف یکدیگر آگاه شوند و دستگاه‌های متولی در این زمینه نباید کوتاهی کنند.

وی گفت: با توجه به قرار گرفتن در تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن تولید محتوای مناسب می‌تواند کارگشا باشد تا جوانان شناخت و درک متقابلی از هم داشته باشند.

قناعت بیان کرد: تجربه نشان داده که برگزاری کلاس‌های آموزشی قبل، حین و بعد ازدواج تا حد قابل توجهی موثر بوده است و کیفیت برگزاری این کارگاه‌ها می‌تواند ملاکی برای ارزیابی عملکرد باشد.

وی افزود: یکی از موضوعات مورد سنجش، ترغیب کارمندان مجرد در هر اداره برای ازدواج است زیرا برای برنامه‌ریزی در جامعه اول باید از محیط پیرامونی خودمان شروع کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سبک نورانی زندگی ائمه اطهار به‌ویژه حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) می‌تواند الگوی مناسبی برای جوانان باشد گفت: ترویج ازدواج آسان از نکات برجسته در این موضوع است که باید متناسب با فرهنگ ملی، مذهبی و دینی اشاعه یابد.

وی اضافه کرد: جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان به‌صورت مستمر و منظم در مرکز استان و شهرستان‌ها برگزار و برنامه‌های اجرایی و راهبردی به ستاد استانی منتقل شود همچنین دستورکارهای جلسات آتی مبتنی بر نیازها و خواسته‌های جوانان استان باشد و از اکنون مسوولان متولی اولویت‌های ۶ ماهه دوم خود را احصا و در جلسات بعدی مطرح کنند.

قناعت گفت: ۲ نکته در ارزیابی مدیران مهم است؛ یکی کاهش تعداد کارکنان مجرد دستگاه‌ها و دوم اینکه اعتبارات اختصاصی در بخش امور جوانان هزینه شود همچنین دستگاه‌های برتر و موفق در اجرای برنامه‌های حوزه جوانان را در تخصیص اعتبارات ویژه خواهیم دید.

وی اظهار داشت: حضور تعدادی از جوانان در ستاد ساماندهی امور جوانان پیشنهاد خوبی است که باید دنبال شود تا با حضور آنان مسائل جوانان را تحلیل و بررسی کنیم و راهکارهای لازم را ارائه دهیم.

استاندار خراسان جنوبی با توجه به فرارسیدن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به بانک‌ها تاکید کرد: افراد در نوبت تسهیلات بانکی در هفته‌های آتی به حداقل برسند.

وی در ادامه حمایت از خانه‌های جوان استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: خانه جوان مرکز استان با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.

قناعت با اشاره به تعطیلات تابستانی پیش رو، از دستگاه‌های متولی خواست برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و دانش‌آموزان برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند.

وی گفت: برنامه مناسب و متنوع اوقات فراعت در رشد و تعالی دانش‌آموزان تاثیرگذار است و اجرای موفق این برنامه‌ها در نهایت آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

در این نشست پیشنهادهای اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی به ادارات کل استان برای هفته ازدواج ابلاغ و مقرر شد در نشست تخصصی، قطعی شود.