مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: ۲۳ وقف جدید به ارزش ۱۷ میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون در استان ثبت شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور روز شنبه در نشست خبری به مناسبت دهه وقف اظهار داشت: همزمان با هفته وقف در دهه آخر ماه صفر ۱۹ بقعه متبرکه برای زیارت ازبعید حضرت رسول(ص)، ۳۰ بقعه برای شهادت امام رضا(ع) و ۲۸ بقعه برای شهادت امام مجتبی(ع) با برنامه‌های فرهنگی میزبان زائران و عاشقان اهل بیت (ع) خواهد بود.

وی از برگزاری پنج همایش به مناسبت دهه وقف در استان خبر داد و افزود: چهار همایش شهرستانی در حوزه‌های قاینات، فردوس، نهبندان و طبس برگزار می‌شود و بیرجند نیز میزبان همایش استانی یاوران وقف در چهارشنبه هشتم آبان ماه خواهد بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برپایی ۲۵ ایستگاه همه واقف باشیم با حضور مشاوران و کارشناسان وقف را از دیگر برنامه‌های این دهه عنوان کرد و گفت: همچنین در دهه وقف امسال ۲۹ نشست صنفی و تخصصی با هدف استفاده از نظرات علما و کارشناسان شهرستان‌های مختلف برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همایش کارکرد وقف در توسعه انسانی با تاکید بر وقف علمی ۲۱ آبان‌ماه برگزار می‌شود که مشارکت دانشگاه بیرجند نیز در برگزار آن مشارکت دارد.

بخشی پور گفت: تاکنون ۱۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است و امیدواریم بتوانیم از این طریق وقف را در حوزه علم ترویج دهیم.

وی وقف مشارکتی را از دیگر موضوعاتی دانست که نیاز به ترویج و تشویق دارد و افزود: با این مهم می‌توان استعدادهایی که در حوزه علم و تحصیل وجود دارد را  تقویت کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: برپایی ۱۱ محفل انس با قرآن، دیدار با خانواده شهدا، جانبازان و واقفانی که در بستر بیماری هستند از دیگر برنامه‌های دهه وقف امسال در خراسان جنوبی است.

وی با اشاره به اجرای زنگ وقف در مدارس گفت: این برنامه در راستای آشنایی دانش آموزان با موضوع وقف دنبال می‌شود که در یکی از روزهای دهه وقف انجام خواهد شد.

بخشی‌پور با اشاره با عملکرد حوزه فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از ابتدای امسال تصریح کرد: طرح آرامش بهاری از جمله برنامه‌های فرهنگی بود که در تعطیلات نوروز اجرا شد و  ۶۲۷ هزار نفر با حضور در ۵۵ بقعه متبرکه از برنامه‌های متنوع این طرح بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: همچنین امسال در قالب طرح پیوند آسمانی شرایط ازدواج ۱۶۹ نفر فراهم شد و از طریق موقوفات در بحث تامین جهیزیه یاری شدند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اهدای کمک تحصیلی از محل موقوفات به  ۲۵۹ نفر در قالب طرح مهر تحصیلی اضافه کرد: آزادسازی ۱۰ نفر زندانی غیرعمد با مبلغ بیش از ۶۰ میلیون تومان نیز از محل نیات واقفان انجام گرفته است.

وی به اجرای طرح نشاط معنوی در تابستان امسال اشاره کرد و گفت: این طرح در ۳۵ بقعه متبرکه برگزار و ۴۵۰ هزار نفر از برنامه‌های فرهنگی آن بهره‌مند شدند.

بخشی پور با بیان اینکه مراسم اربعین حسینی نیز در ۳۲ بقعه متبرکه اجرا شد افزود: ۴۸ هزار نفر از این مراسم‌ها بهره بردند و با برپایی پنج موکب، زائرانی که در این ایام عازم سفر کربلا بودند نیز پذیرایی شدند.

وی ادامه داد: هزار و ۵۰۰ زائر پاکستانی اربعین در ورود به ایران با عبور از خراسان‌جنوبی مورد اکرام قرارگرفتند و موکب‌ها آماده پذیرایی از این زائران در مسیر بازگشت از مراسم اربعین و بعد از شهادت امام رضا(ع) هنوز برپا هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد این اداره کل در حوزه حقوقی وقف نیز گفت: ۳۳ پرونده در محاکم قضایی با موضوع موقوفات وجود داشت که برای ۲۸ مورد آن رای صادر شده است.

وی با تاکید بر اینکه تمام این آرا به نفع موقوفات بوده و ۱۴ مورد رأی نیز اجرا شده است افزود: چهار مورد دعوی در سطح ملی قضاوت شد که یک مورد آن مربوط به موقوفه‌ای است شامل یک شبانه روز آب از قنات آبیز زیرکوه با دبی ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه که اکنون رای وقفیت آن صادر شده است.

بخشی‌پور اظهار داشت: سه هزار و ۵۷۳ رقبه را تجدید اجاره و ۵۵ همچنین سند قدیمی را تبدیل به اسناد تک‌برگی کرده‌ایم.

وی از اخذ سند تک‌برگی برای ۱۳۰ پلاک موقوفه خبر داد و گفت: هزار و ۳۰۰ پلاک نیز تاکنون شناسایی شده که تا پایان سال سنددار خواهند شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی به اسکن اسناد ۲ هزار و ۳۰۰ پرونده مربوط به وقف از ابتدای امسال اشاره کرد و افزود: ۴۳ هکتار زمین وقفی نیز با منابع طبیعی تعیین تکلیف شده است.

وی عنوان کرد: برای تربیت حافظان قرآن در قالب طرح رحله یک امسال ۱۳۸ نفر حافظ قرآن شدند و در مدرسه حفظ قرآن نیز هم اکنون  ۲۵ نفر مشغول به تحصیل هستند.

بخشی پور با اشاره به عملکرد مدرسه حفظ قرآن در چهار دوره اخیر  بیان‌کرد: ۳۰ نفر در دوره اول، ۱۸ نفر در دوره دوم و در دوره سوم نیز ۲۸ نفر حافظ قرآن آموزش دیده‌اند.

وی با بیان اینکه مجموع نیات وقف در استان ۱۴ هزار و ۶۷۶ مورد است ادامه داد: هفت هزار و ۵۵۰ نیت از نیات وقف در خراسان‌جنوبی مذهبی، هزار و ۴۸ مورد نیت خیریه، ۲ هزار و ۸۹ نیت اجتماعی، ۵۰ نیت عتبات، ۲۱۳ نیت مراسم علوم دینی، سه هزار و  ۴۸۴ نیت وقف بر مساجد و ۲۴۲ نیت وقف در بقاع متبرکه داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مجموع موقوفات استان را  ۹ هزار و ۷۸۰ موقوفه اعلام کرد که ۵۰ هزار رقبه را نیز شامل می‌شود و یادآور شد: یکهزار و ۳۵۷ موقوفه از بعد انقلاب در استان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه به زودی نمایشگاه سرمایه‌گذاری در موقوفات در خراسان‌جنوبی برگزار می‌شود گفت: در حوزه بهره‌وری موقوفات نیز عملکرد خوبی را شاهد هستیم که یک نمونه آن موقفه شوکت آباد بیرجند است.

بخشی پور افزود: در این موقوفه علاوه بر ۲۰ هکتار باغ وقفی که از گذشته بوده، ۳۰هکتار باغ جدید ایجاد شده و در هر کشت نیز بیش از ۲۰ هکتار محصول زراعی برداشت می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بهبود علمکرد و افزایش بهره‌وری را حاصل استفاده از علم و فناوری روزی و سیستم‌های آبیاری نوین در سطح موقوفات کشاورزی دانست و اضافه کرد: مجتمع دامی نیز در موقوفه شوکت آباد ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مشکل اراضی رها شده در شهر بیرجند نیز گفت: اینکه می‌گویند زمین‌های رها شده وقفی است اینطور نیست بلکه اوقاف زمین رها شده ندارد و آن زمین‌های موجود نیز مشاع بوده که سهم اوقاف ممکن است در بین ۶۰ سهام یک سهم داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکید کرد: هر جایی که محدودیت شرعی نباشد و حق موقوفه نیز ادا شود آماده واگذاری اراضی وقفی هستیم.

وی همچنین از افتتاح هفت سقاخانه از محل نیت موقوفات در دهه وقف امسال خبر داد و گفت: تاحدودی مشکل آب و برق این سقاخانه‌ها حل شده است.