مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اعلام کرد: تعهد اشتغال امسال خراسان جنوبی ۱۳ هزار فرصت شغلی بوده که تاکنون ۱۰ هزار و ۳۰۰ فرصت شغلی توسط دستگاه‌های اجرایی استان ایجاد شده است.

غلامرضا اشرفیدر نشست کارگروه اشتغال استان که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، از تحقق ۷۵ درصدی تعهد اشتغال استان از ابتدای سال جاری خبر داد و افزود: شهرستان‌های فردوس، درمیان و نهبندان در زمینه ایجاد اشتغال پیش‌رو بوده و بالاترین درصد تعهد اشتغال را در سامانه رصد ثبت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ۳۴ دستگاه اجرایی خراسان جنوبی در زمینه ثبت اشتغال در سامانه رصد فعالیت دارند اظهار داشت: خراسان جنوبی از نظر نتایج اشتغال ایجاد شده، ثبت به‌موقع و صحت‌سنجی جزو استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: تاکنون سه هزار و ۱۹۹ طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به کمیته فنی استان اعلام شده و از این تعداد سه هزار و ۱۴۸ طرح با پرداخت ۴۱۹ میلیارد تومان به مرحله اجرا رسیده که با اجرای این طرح‌ها برای هفت هزار و ۲۸۲ نفر در استان شغل ایجاد شده است.

وی از فرمانداران خواست در زمینه رصد منابع در شهرستان‌ها نظارت بیشتری بر روند اجرای طرح‌ها داشته باشند و افزود: از این پس نظارت بر روند اجرای طرح‌ها به‌صورت میدانی و تلفنی توسط اداره‌ کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد شد.

اشرفی با بیان اینکه از ابتدای امسال هزار و ۱۵۲ مجوز مشاغل خانگی در خراسان جنوبی صادر شده است گفت: از این تعداد ۸۹۳ طرح مستقل و ۲۵۵ طرح پشتیبان بوده و مجموع اعتبارات ابلاغی مشاغل خانگی در سال جاری ۸۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال ۶۱۵ طرح مشاغل خانگی با مبلغ تسهیلات ۵۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به بانک‌های عامل معرفی شد که از این تعداد ۲۳۳ طرح به مبلغ ۱۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت شده و در مجموع میانگین پرداخت تسهیلات در زمینه اشتغال خانگی ۲۰ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی هم در این نشست از ابلاغ هزار و ۲۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بند “ب” تبصره ۱۶ قانون بودجه به خراسان جنوبی خبر داد و گفت این تسهیلات در بین ۱۲ دستگاه اجرایی متولی استان توزیع شده که بیشترین مبلغ با ۱۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص یافته است.

مجتبی شریعتی‌فر با بیان اینکه ۱۸ بانک متولی پرداخت این تسهیلات شده‌اند افزود: برخی دستگاه‌ها توزیع شهرستانی تسهیلات را انجام نداده‌اند که درخواست ما این است سریعتر اقدام کنند.

وی تصریح کرد: اولویت پرداخت این تسهیلات حوزه تعاونی‌ها، مناطق محروم و طرح‌های دانش‌بنیان است.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان جنوبی گفت: ۳۰ درصد تسهیلات را می‌توان در زمینه تثبیت اشتغال پرداخت کرد و مابقی باید در زمینه ایجاد اشتغال هزینه شود همجنین در صورت جذب نشدن، امکان جابه‌جایی سهم دستگاه‌ها به سایر دستگاه‌ها در کمیته اشتغال وجود دارد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور